Hoofdmenu

Pfeiffer

Gestart door agnes, 20 juli, 2005, 22:14:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

agnes

Hallo allemaal,

sinds afgelopen maandaag is bekend dat ik pfeiffer heb.
2 weken geleden voelde ik me niet zo lekker. Ik dacht eigenlijk gewoon aan griep, maar na 4 nachten niet slapen en enorme dikke klieren in m'n nek vond ik het toch wel even verstandig om naar de dokter te gaan. Ik kon echt niet meer, ik was helemaal op door het slaap te kort.
Dus ik op vrijdag morgen naar de dokter. Toch maar eerst een antibiotica kur gekregen, maar sloeg niet echt aan. De woensdag erna opnieuw naar de dokter, ik had zo'n dikke keel dat ik echt werkelijk niks naar binnen kreeg. Yoghurt ging al niet.
Donderdag bloedprikken.
Vrijdag opnieuw naar de dokter omdat ik het niet meer uithield. Uitslag van de pfeiffer test was er nog niet, algemeen bloedbeeld wel. Daar kwam al uit dat ik een ernstig verstoorde leverfunctie heb. Dus ik moest er maar op rekenen dat ik het zwaar te pakken had.
Dat bleek afgelopen maandag ook wel. Test was positief. Er was verder niet veel over te zeggen, ik zit nu in een hele actieve fase. Dus dan zou ik er toch snel vanaf moeten kunnen zijn???
Ik voel me nu al een stuk beter dan de afgelopen 2 weken. Ik ben al weer een paar keer lekker naar buiten en bij m'n paarden geweest. Ook heb ik weer de energie om zelf even op de fiets te stappen voor een boodschap.
Van nature ben ik iemand die niet goed stil kan zitten. Ik moet iets te doen hebben of ergens heen kunnen. Ik weet dat je zeker met pfeiffer goed naar jezelf moet luisteren en rustig aan moet doen. Iedereen probeerd me ook maar op de bank en in bed te houden. Terwijl ik juist voor mezelf heb, als ik de energie ergens voor heb dan ga ik het ook doen. Als je mij nu nog 3 weken in bed stopt dan word ik dood ongelukkig en misschien nog echt wel heel erg ziek. Misschien niet lichamelijk, maar dan wel geestelijk. Wat denken jullie ervan?
Verder drink ik nu geen druppel alcohol meer en probeer zo min mogelijk vet te eten. Veel gekookte groente en vers fruit. Water drink ik vanmezelf toch al redelijk veel dus dat zit wel goed. Op aanraden van een kennis ben ik voor extra weerstand Enchinaforce gaan slikken, ik hoop dat het meewerkt aan een snel herstel. Ook las ik op de site dat Boldocynara aangeraden word voor de lever, iemand die hier ervaring mee heeft?
Op dit moment heb ik zo af en toe nog wel een beetje last van m'n keel. Waar ik eigenlijk nu het meeste last van heb zijn m'n speekselklieren. Als ik bijvoorbeeld een tomaat eet dan brand ik werkelijk af! Dat doet zo'n pijn.
Zijn er hier nog mensen met goede tips en ideeen voor me?

maaike

Het lijkt me onzin om 3 weken in bed en op de bank te gaan liggen. Het is daarentegen wel heel belangrijk om naar je lichaam te luisteren.

Als jij denkt dat het beter gaat, kun je echt wel dingen gaan doen. Let wel op dat je de ene dag niet zoveel doet dat je de volgende dag doodop bent enzo. Je vermoeidheid moet elke dag wel ongeveer hetzelfde zijn, of steeds beter, maar niet goed - slecht - slechter - beter - goed - slecht - goed zeg maar. Een beetje een balans vinden dus. Als je al op de fiets kunt stappen voor een boodschap, gaat het aardig denk ik (als je tenminste niet doodmoe thuiskomt enzo). Het kan best dat je het even heel actief hebt en daarna niet meer.

In bed gaan liggen werkt dan juist averechts. Als het goed gaat, probeer dan gewoon je 'conditie' een beetje op orde te houden. Met in bed liggen lukt dat echt niet!

Sterkte en hopelijk ben je er snel weer bovenop.

agnes

Het gaat echt al zoveel beter met me.
Ik ga ook iedere dag al weer naar de paarden en ik ben zelfs al weer aan het rijden. Ik heb ook echt weer zin in om dingen te gaan doen.
Ik heb alleen wel moeite om 's avonds in slaap te komen en dan 's morgens als ik dan wakker word en het is al 10 uur kan ik er bijna niet uit komen. Heel erg vervelend.
Ben trouwens ook gestopt met het slikken van de pil. Ik slikte mycrogynon 30. Is het nodig/verstandig om te stoppen ivm je lever?

maaike

Citaat van: "agnes"Het gaat echt al zoveel beter met me.
Ik ga ook iedere dag al weer naar de paarden en ik ben zelfs al weer aan het rijden. Ik heb ook echt weer zin in om dingen te gaan doen.
Ik heb alleen wel moeite om 's avonds in slaap te komen en dan 's morgens als ik dan wakker word en het is al 10 uur kan ik er bijna niet uit komen. Heel erg vervelend.
Ben trouwens ook gestopt met het slikken van de pil. Ik slikte mycrogynon 30. Is het nodig/verstandig om te stoppen ivm je lever?

Geen idee of hormonen te maken hebben met je lever. Ik slik dezelfde pil, al een hele tijd, en heb nergens last van. Nouja, wel van misselijkheid, maar ik weet niet of dat er mee te maken heeft. Maar ik heb dan ook geen Pfeiffer meer.

Als je zin hebt om dingen te doen: echt doen. Ik ben ook geen ochtendmens sinds de Pfeiffer, heb 's ochtends echt moeite met alles, maar na een uurtje gaat het dan wel weer (als ik eenmaal bezig ben enzo). Lekker dat je weer dingen kunt gaan doen, zeg! Heel fijn!

agnes

Nouja ik ben voor de zekerheid maar gewoon gestopt met de pil.
M'n moeder is doktersassistente en heeft vandaag even m'n bloeduitslagen bekeken met haar 'baas'.
Die zei ook: voor je lever geen alcohol en ook geen medicijnen. Dus ook geen paracetamol. Of het anders wel proberen te vermijden. Medicijnen zijn weer heel moeilijk te verwerken voor je lever. Behalve homeopatisch dan.
Ze zei ook dat van vet nog steeds niet medisch bewezen is dat het invloed heeft op je lever. Voor de zekerheid maar gewoon zo min mogelijk eten.
Het is allemaal gelijk wel een goede reden om gelijk toch maar wat af te vallen. Dat is zowiezo al gebeurd doordat ik zo ziek ben geweest, maar al dat gezonde eten helpt daar ook wel een beetje aan mee.

Begin augustus staat een 5 dagen weg met de paarden gepland. Soort ponykamp eigenlijk. Ik ben de oudste, maar het was vorig jaar zo gezellig en ik kijk er al zo lang naar uit.
Ze willen graag dat ik kom en ik hoef niet overal aan mee te doen. Als ik me niet goed voel kan ik er gewoon even stoppen en gaan zitten bij wijze van spreken.
M'n Ma doet een beetje moeilijk. Ze wil me wel iedere dag wel heen en weer brengen, maar vind daar slapen een slecht idee. Bang dat het te laat word enzo. Dat zal allemaal wel meevallen, het zijn verder allemaal vrij jonge kinderen.
Ik wil heel graag gaan en het is misschien ook lekker omdat ik er dan gewoon een paar dagen uit ben. Maar ja als Ma zo loopt te miepen krijg ik zo m'n twijfels.
Doe ik er verstandig aan om te gaan? Ik voel me zo goed nu en wil zo graag weer wat gaan doen.

maaike

Bedenk dat heen en weer rijden ook veel energie kost. Als je daar je bedje hebt, kun je eventueel ook overdag slapen.

Of je het moet doen of niet is afhankelijk van hoe jij je voelt. Ik denk dat het wel veel energie zal vreten, meer dan je van tevoren denkt. Maar als je per se wilt... tsja. Hoeveel dagen is het? Misschien erheen gaan en als het echt niet meer gaat halverwege naar huis gaan?

Anonymous

Heen en weer rijden is niet zo erg. M'n Ma haalt en brengt me dan met de auto.
Het is vanaf woensdagmorgen tot zondagmiddag.
Ik wil echt heel graag, vooral eigenlijk omdat ik me zo goed voel. Maar het is pas vanaf 3 augustus, dus ik ga de komende week alles een beetje opbouwen. Wat meer energie kweken.

maaike

Dingen kosten meer energie dan je zou denken. Dat heen en weer rijden is niet alleen het heen en weer rijden, maar ook steeds weer het 'afscheid nemen', 's ochtends weer in de sfeer komen, het vergt een soort van aanpassingsvermogen wat veel energie kost. Ik denk dat je je daar snel in vergist.

Als je je heel goed voelt, waarom zou je het dan niet doen? Ik kan niet voor jou voelen, maar als je denkt dat je het aan kunt zou ik het zeker doen als ik jou was. Als het niet lukt, kun je toch ook weer naar huis gaan?

agnes

Ja precies zo denk ik er zelf ook over.
Maar ja daar valt hier thuis ook niet fatsoenlijk over te praten. Het word gelijk schreeuwen en ruzie zoeken.
Ik moet het zelf maar uitzoeken en mezelf maar verzieken als ik daar zonodig zin in heb.
Nou ja, je snapt het vast wel. Het word er allemaal niet gezelliger op.
En ik word maar een beetje gek van iedereen die maar om heen hangt en zegt wat wel en niet goed voor me is. Er word niet eens meer naar mij geluisterd. Ze weten het allemaal maar beter. Wat ik zelf voel is gewoon niet belangrijk.

maaike

:s. Ik snap niet waarom ze je niet je gang laten gaan. Ondertussen ben je toch wel oud en wijs genoeg om zelf de consequenties van je handelen te ondergaan?

Maar goed, wel vervelend. Succes ermee iig, ik kan je weinig tips geven, behalve dan misschien confronteren.

agnes

Ik heb vanavond getracht weer een normaal gesprek te voeren, maar dat schijnt in dit huis niet te kunnen. Ze weet het altijd beter.
Vrijdag ga ik even op m'n werk langs. Even het een en ander bespreken. Ik wil vanaf volgende week weer een aantal uur gaan werken. Ik word anders helemaal gek hier thuis!