Wat is het cytomegalo virus?

Gestart door Anne-Maartje, 01 januari, 1970, 01:00:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anne-Maartje

Ik heb een paar weken geleden te horen gekregen dat ik het cytomegalo virus heb en pfeiffer.. na vraag ik me nog steeds af wat cytomegalo is want ik kan nergens echt goede info vinden erover. Kan iemand me vertellen wat het is!?

Gast

Ik ben van plan m'n pfeiffer-pagina te updaten (hij staat al op m'n pc), maar dat is er tot nog toe niet van gekomen. In ieder geval komt wat hieronder staat daarin te staan, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten,

Maaike


-----------------------------------------------------------------------
De ziekte van Pfeiffer bleef bij mij maar duren, dacht ik. Ik ben toen nog een keer naar mijn huisarts geweest en heb opnieuw bloed laten prikken. Het bleek dat ik cytomegalie had. Mijn huisarts vertelde mij dat het verwant is aan Pfeiffer en vaak dezelfde symptomen heeft. Vandaar dat ik een klein beetje informatie over cytomegalie op deze site heb opgenomen. Het is ook een best wel onbekende ziekte en er staat weinig over op internet.
Cytomegalie of CMV (cytomegalovirus) behoort tot de herpesvirussen. Een herpesvirus verstopt zich ergens in het lichaam en veroorzaakt bij verminderde weerstand opnieuw ziekte (dan wordt het virus gereactiveerd). Ook een koortslip is een voorbeeld van een herpesvirus. Na infectie zijn er wel een aantal maanden antistoffen (IgM-antistoffen) in het lichaam aanwezig. Kort na de IgM-antistoffen verschijnen er andere antistoffen (IgG-antistoffen), die levenslang aantoonbaar zijn. Maar de gevormde antistoffen beschermen niet tegen reactievatie van het cytomegalovirus.
De incubatietijd (de tijd dat je al wel besmet bent met het virus, maar er nog geen last van hebt) is drie tot twaalf weken. Soms komen de ziekteverschijnselen dus overeen met de ziekte van Pfeiffer: koorts, lymfkliervergroting, malaise, lymfocytose en leverfunctiestoornissen. Vrijwel iedereen komt in zijn leven in contact met het virus.
Het virus wordt alleen via nauw contact overgebracht en buiten het lichaam is het virus al snel onwerkzaam.
Meer informatie over dit virus kun je vinden op infectieziekten.info (dit is een pdf-bestand): http://www.infectieziekten.info/bestanden/protocollen/Cytomegalie_B25_protocol_01.pdf . Als je geen pdf-bestanden kunt openen (hier heb je Acrobat Reader voor nodig), is er ook een html-versie: http://www.infectieziekten.info/index.php3?lokatie=http%3A//www.infectieziekten.info/standaard.php3%3Fpagid%3D219 .
-----------------------------------------------------------------------------

Anne-Maartje

Hey maaike, bedankt voor je informatie, nu weet ik in ieder geval al iets meer! Weet je toevallig ook of het waar is dat je het virus je hele leven houd en als je weerstand vermindert, de verschijnselen weer naar boven komen? Ik vind het goed dat je zo'n website en forum hebt want bij de dokter wordt je ook niet veel wijzer van wat je nou echt hebt..
Groetjes Anne-Maartje

Gast

Ja, helaas is dat waar. Het behoort namelijk tot de herpesvirussen en dat betekent dat de verschijnselen bij een lage weerstand snel terug kunnen komen. Maar het gaat wel steeds beter bij mij (ieder jaar weer), dus misschien neemt het toch wel een beetje af ofzo...

Anne-Maartje

Tsja het enige wat je hiermee geloof ik kunt doen is hopen dat het zo snel mogelijk over gaat.. Of heb je nog goede tips ofzo?? Ik heb al echinea force en vitaminepillen

Gast

Nee, verder heb ik geen tips, behalve de dingen die je zelf gebruikt. Nouja, veel water drinken is altijd 'gezond' natuurlijk.