Dietiste?

Gestart door xxbiancaa, 22 september, 2016, 10:02:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

xxbiancaa

Hoi! Ik weet niet of er nog mensen zijn die op dit forum zitten recent en berichten lezen en erop reageren. Maar ik heb een tijdje gewacht met het posten van mijn verhaal, maar ik merk dat ik het toch ergens kwijt wil aan iemand die het begrijpt.

Het is nu ongeveer een dik jaar geleden dat er bij mij Pfeiffer is geconstateerd, de huisarts zei dat ik gewoon verder kon gaan met mijn dagelijks ritme en dat ik er misschien zo af en toe wel last van zou kunnen gaan hebben. Doordat mijn huisarts dat zei, nam ik het ook niet echt serieus de eerste paar weken. Totdat ik mijn zus sprak, en zij noemde dat het wel een vrij heftige ziekte is en dat ik beter wel mijn rust kon nemen op momenten dat het nodig was. Toen ze dat had gezegd, kwam het eigenlijk bij mij pas echt binnen. Gelukkig had ik toevallig ook een halfjaar studievertraging opgelopen (ik studeer), waardoor ik tijd had om rustig aan te doen. Ik had vooral last van erge vermoeidheid, vaak last van opgezwollen klieren en keelpijn. En dat heb ik eigenlijk nu nog steeds. Daarnaast merk ik het ook als ik veel alcohol drink en een avondje uitga. De volgende dagen merk ik dat ik gewoon heel erg moe ben. Ik heb ook last van enorme vermoeidheid na grote maaltijden eten, of soms bepaalde voeding. Ik word dan al bijna moe als ik er aan denk om dat op te eten, en hoe moe ik me daarna weer ga voelen. Maar na dat halfjaar studievertraging leek het alsof ik er minder last van had, ik ben begonnen aan mijn stage en dat heb ik eigenlijk wel gewoon kunnen doen. Ook al werkte ik elke week veertig uur. In het weekend deed ik wel vaak niks, omdat ik gewoon moe was maar volgens mij is dat ook wel gebruikelijk na zoveel uur gewerkt te hebben. Op stage at ik ook veel meer dan gebruikelijk, maar dat vond ik eigenlijk best wel normaal ivm je werkt en ik meer deed dan in dat halfjaar studievertraging. Ik ben toen enorm aangekomen, en ik dacht toen stage was gestopt dat ik ook meteen weer zou afvallen aangezien ik minder zou eten ivm minder hard werken. Maar afgelopen maanden kom ik juist nog steeds aan, (12 kilo in een halfjaar) en de hongeraanvallen lijken nog erger te worden. Zelfs 's nachts heb ik er last van. Ik word dan vduizelig en moet ik gewoon iets eten anders kan ik niet meer in slaap vallen. Nu denk ik er over na om naar een di?tiste te gaan, maar ik weet niet of dat helpt en of er meerdere mensen zijn die dit hebben gedaan? Ik ben namelijk heel benieuwd naar andere verhalen van mensen die Pfeiffer hebben die naar een di?tiste zijn gegaan (als die er zijn natuurlijk). Want ik las namelijk wel een paar andere mensen die ook last van deze hongeraanvallen hebben. Mijn zelfvertrouwen is namelijk enorm naar beneden gegaan, omdat ik niet meer tevreden ben met hoe ik eruit zie ivm de aangekomen kilo's. Ik wil zo graag sporten maar ik ben er zo vaak te moe voor. Ik hoop dat ik er snel vanaf kom. Ik hoop van jullie te horen in de reacties!
Groetjes, Bianca

Peetje

Begrijp ik goed dat je graag onder begeleiding van een dietist die extra kilo's kwijt wil raken?

Ik herken de eetaanvallen wel, je bent moe en gaat eten om aan energie te komen. En dat zijn dan vaak niet de meest gezonde dingen, want die suikerrijke tussendoortjes geven snel energie.
Ik heb zelf periodes gehad van te moe zijn om te eten, is n dan dus afvallen, en ook momenten van eten om aan energie te komen, en dus weer aankomen.

Ik denk dat je je eerst moet concenteren op beter worden. Je geeft aan dat je na het drinken van alcohol of veel (vet?) eten, extra moe bent. Pfeiffer heeft ook effect op je lever, waar o.a. alcohol afgebroken wordt.
Je zou aan de huisarts kunnen vragen of je een keer bloed mag laten prikken op leverwaardes.

Na een week van 40 uur werken in het weekeinde te moe zijn om iets te doen, is niet normaal.
Een normale fulltime werkweek is 36 tot 40 uur. Je mag na een werkdag best moe zijn, maar niks meer kunnen in het weekeinde, is niet normaal.

Ik vermoed dat je nog behoorlijk last hebt van de nasleep van Pfeiffer. Misschien is het verstandiger om eerst uit te zieken, voordat je die extra kilo's aan gaat pakken. Afvallen betekent minder eten, en/of meer bewegen, en dat vergt best wat wilskracht. Als je nu al 's nachts duizelig wakker wordt, is minder eten, niet echt handig.

Misschien is het verstandig om zowiezo even langs de huisarts te gaan om bloed te prikken.

xxbiancaa

Misschien heb ik het ook niet zo goed uitgelegd waarom ik naar een dietiste wil, maar de reden is omdat ik ook merk dat ik dus inderdaad suikerrijke tussendoortjes neem en ongezonde dingen om maar vol te zitten. Ditzelfde geldt ook voor warme eten, en dat is ook niet echt gezond. Dus eigenlijk niet specifiek om af te vallen, maar hoe ik gezond en beter kan eten.

Ik weet trouwens niet of ik eet om aan energie te komen ivm ik moe ben, ik merk dat ik gewoon echt honger heb en slap word. Of bedoel je dat ook?
Ik wilde inderdaad mijn bloed weer laten prikken, maar de huisarts nam mij niet serieus en zei dat je daar niks aan hebt om dat nog een keer te doen.

En wat bedoel je precies met als je 's nachts duizelig wordt, is minder eten niet echt handig? Ik denk namelijk zelf dat een dietiste mij daar bij kan helpen om het juiste te eten en hopelijk ik daardoor ook minder honger heb en minder duizelig ben. Want had jij juist dan dat je at om maar minder moe te worden ookal had je geen honger? Of heb ik dat verkeerd begrepen.

In ieder geval wel enorm bedankt voor je reactie! :)

Peetje

Beetje late reactie, ik had gemist dat je had gereageerd, sorry.

Je lichaam is nog aan het vechten tegen een virus, en dat kost best wat energie, dus het kan ook best zijn, dat je dan ook echt honger hebt. Een dietist kan je dan wel helpen om daarin de juiste keuzes te maken en iets te eten wat langere tijd energie geeft, in plaats van die snelle piek, waarna je weer op zoek gaat naar iets te snaaien.

Ik merkte dat ik soms echt op zoek ging naar iets zoets, omdat dat snel wat meer energie geeft, terwijl ik niet echt honger had. Bij echt honger pak ik sneller een boterham ofzo in plaats van snelle suikers.

Ik hoop dat je je inmiddels al beter voelt.