Help, extreem vermoeide puber

Gestart door LOU, 17 januari, 2015, 11:11:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

LOU

Mijn zoon van 16 had vorig jaar een flinke keelontsteking, hij is toen getest en het bleek dat hij pfeiffer had gehad (oude antistoffen dus niet actief). In december kreeg hij weer keelontsteking maar minder heftig maar hij knapt er niet echt van op. Sindsdien wordt hij steeds vermoeider. Eerst ging hij na school naar bed maar nu slaapt hij gemiddeld 15 uur en als hij opstaat is hij moe. Hij onderneemt niks meer hij is overal te moe voor. Hij ziet er ook erg moe uit, bleek, wallen, sloom.

Klachten: extreme vermoeidheid, kriebelhoest, loopneus.

Bloed (hb vit b12 en bezinking) was goed, pfeiffer wil de dokter niet opnieuw prikken. Hij is niet afgevallen, heeft verder geen klachten.

Ik heb een nieuwe bloedtest laten doen gisteren en heb daar pfeiffer zelf op aangekruist. CMV kon ik niet vinden...
Ik ga maandag ook een verwijzing voor CVS vragen. Zijn er nog andere dingen die jullie hebben laten onderzoeken? Zou het de pfeiffer kunnen zijn, zo moe is toch niet normaal? Ik maak mij ernstige zorgen!

hoop dat iemand antwoord. Thnks

Peetje

Voor CVS, Chronisch Vermoeidheids Syndroom moeten de klachten langer dan een paar weken bestaan. Uit m'n hoofd minimaal 6 maanden zonder aanwijsbare oorzaak. De klachten van jouw zoon zijn er als ik snel reken pas 1,5 maand. Natuurlijk is dat best lang als je zo moe bent, maar nog niet lang om chronisch genoemd te worden.

CMV staat ook wel op de formulieren als cytomegalie. Een verwijzing voor een internist zou je kunnen vragen, die testen meestal wat uitgebreider.

Weet je de waarde van de B12? Bij een ogenschijnlijk normale waarde kunnen er ook klachten zijn.

Is de schildklierfunctie al onderzocht?

Een algemene tip die ik nog kan geven, is echineaforce en/of multivitaminepillen. En natuurlijk gezond eten, wat bij een 16-jarige ook niet altijd even makkelijk is.

Beterschap!

LOU

Net weer bij de HA geweest, de B12 waarde was 380. CMV en schildklier is niet getest.

De HA vindt doorverwijzing naar de internist niet nodig, hij zegt dat bij keelontsteking (wat hij begin december had) je best een aantal weken moe kunt zijn maar daar niet aan moet toegeven, gewoon opstaan en naar school zegt hij. Dan gaan we dat maar proberen, vandaag heb ik hem om 11 uur wakker gemaakt om 12 uur moesten we bij de dokter zijn, nu ligt hij op de bank maar kan zijn ogen niet openhouden.

LOU

Wat is er bij jullie allemaal onderzocht? Moet ik aandringen op iets? Volgens mij vind de HA me een aansteller....

Peetje

Ik heb zo vaak bloed geprikt, dat volgens mij alles op het formulier weleens is langsgekomen. :P

B12 waarde lijkt mij in orde, maar ik heb er niet veel verstand van, daar zijn andere sites voor.

Bij vage klachten voel je je al snel niet meer serieus genomen, het is ook lastig voor een huisarts om daar iets van te maken. Ik ben geen arts, maar aangezien je zoon nog hoest en snottert, lijkt er nog iets actief te zijn. Van een flinke infectie (keelontsteking, griep, enz.) kun je inderdaad best een tijd flink moe zijn, maar normaal gesproken zou dat wel beter moeten worden na verloop van een paar weken.

CMV prikken lijkt mij zowiezo zinvol. Ik heb ooit een keer gevraagd om te prikken op alles wat vermoeidheid kan veroorzaken. Mocht de vermoeidheid echt aanhouden, dan zou ik toch een verwijskaart voor de internist vragen, die kijken meestal wat uitgebreider, al is dat ook geen garantie op succes bij vage klachten.
Lyme is trouwens ook nog een mogelijkeheid, al hoort daar geloof ik dan weer geen keelontsteking bij.

Zijn er behalve vermoeidheid en verkoudheidsklachten nog ander symptomen? En wat gebeurt er na inspanning? Denk aan hoofdpijn, duizelig, spierpijn, ...

LOU

dank voor je reactie Peetje.

Gelukkig heeft hij verder geen klachten, ook niet bij inspanning, alleen extreem moe en nul concentratie, kan soms niet eens een zin formuleren lijkt wel slaapdronken dan. Zo rond vier uur leeft hij een beetje op tot een uur of 10 hooguit 12. Ik ben blij dat hij tenminste goed eet, want al die uren slapen krijg je ook niks binnen natuurlijk.

Ik ga toch nog maar weer een keer achter de internist aan en cmv en schildklierfunctie.

Peetje

Dat op gang moeten komen, herken ik wel, het duurde bij mij meestal ook tot de middag voordat ik iets kom doen. Pas wel op dat hij zijn ritme niet gaat verschuiven. Als je pas rond middernacht richting bed gaat, is het logisch dat je de volgende dag om 7 uur niet fris en vrolijk je bed uit springt.

Gebrek aan concentratie herken ik ook. Ik ben zo moe geweest, dat ik nog geen 2 bladzijden kon lezen, dan was ik alweer vergeten waar het over ging. En ik maagte de meest vreemde typefouten, zonder het te zien, terwijl ik best wel een taalfreak ben.

Wat ik ook erg had, en nog wel als ik echt te veel heb gedaan, is dat ik ga (vr)eten om aan energie te komen. En dat zijn dan meestal niet de gezonde dingen...

Van helemaal niks doen, ga je je trouwens ook niet beter voelen. Van continue bankhangen, wordt je vaak alleen maar lamlendiger. Een korte wandeling buiten, al is het maar het tuinpad op en neer, of naar het einde van de straat en terug, kan al veel schelen.

Sjappappen

Klinkt een beetje als hoe het bij mij begon. Getest op pfeiffer etc. Uiteindelijk ja chronisch vermoeid met als diagnose leer er maar mee leven. ongeveer een half jaar duizelig geweest, van kwaad tot erger tot bijna 24 uur per dag op bed alleen maar slapen, slapen, slapen.

Ik had altijd zwaar last van mij oren, duizelingen etc. Ben ik uiteindelijk bij een vega-tester terecht gekomen. Waar ze in het ziekenhuis zeiden u heeft geen pfeiffer, kwam uit de vega-test dat ik dat wel had, toen was ik al 3,5 jaar ziek! Virus was nog steeds actief maar verstopt op mijn oren. Een virus verstopt zich namelijk in je cellen. Het leuke was dat ik er totaal niet in geloofde de vega-test. Ik dacht wat een onzin, met die trilling metingen etc. Maar van te voren hoefde ik haar niet te vertellen waar ik last van had. Die vrouw begon gelijk te meten en alles waar ik last van had kwam er uit. Daarna heb ik heel lang korrels gekregen met een tegen trillings frequentie, waardoor het virus uit de cellen werd gedrukt. Denk niet dat dit met een pilletje klaar is, gaat wel paar maanden overheen en in het begin worden de klachten erger. Maar ik kan het zeker aanraden! Praktijk van der meer in Leek of Praktijk de nieuwe Ham in Utrecht. Deze mensen hebben mijn tante ook van het Lyme virus afgeholpen, deze begon al uitval te krijgen van het zenuwstelsel, ook compleet over. Zodra je pfeiffer hebt ben je in feite zwaar het bokje, het gaat hier om langdurige lifestyle change wil je beter worden.

Wat ik daarnaast heb gedaan is aan de verse groentesap. Eerst uit een slowjuicer later uit een sapcentrifuge want die slowjuicer zegt het in feite al. Dat ding is erg slow. Ook ben ik compleet van het brood/graan afgegaan en paleo achtig gaan eten. Niet extreem, ik eet bijvoorbeeld wel bewerkte zuivel (geen melk dus). Doordat je aan vers sap uit een sapcentrifuge gaat krijgt je lichaam een gigantische boost aan vitaminen en mineralen. Vitamine pillen helpen voor geen meter omdat dit geen natuurlijke vitaminen zijn, en ontbreken de fytonutri?nten die je lichaam nodig heeft om deze op te nemen. Ik kan ook 2 documentaires aanraden omtrent groentesap namelijk: fat, sick and nearly dead 1 & 2 in serie 2 verteld een vrouwtje die CMV had weer compleet beter is geworden door de juices.

Daarnaast zou ik ook soep gaan maken getrokken van biologische kip karkas (hele soepkip). Dit is een zeer sterke bloed opbouwer. Ze gaven het niet voor niets vroeger aan zieke mensen ;).

Veel water drinken is ook belangrijk om bloed op te bouwen, minimaal 2,5 liter water per dag en een totale zout inname van 12 gram per dag. Dit advies kreeg ik van een arts omdat volgens hem chronisch vermoeide mensen moeite hadden om genoeg water vast te houden.

Dus samenvattend:

- Vega-test (praktijk van der meer of praktijk nieuwe ham Utrecht, is dit niet in de buurt bel dan even of hun 1 kunnen aanraden)
- Gezond eten (Paleo, wat minder graan meer groenten. Mits je beslist helemaal te stoppen met graan let wel je verliest 1000 cal inname per dag moet wel aangevuld worden door groenten, vlees etc)
- Soep van Kipkarkas (soepkip)
- 2,5 liter water per dag + 12 gram zout
- Aan de verse groente sap (rustig opbouwen naar 3 glazen groente sap per dag)
- En neem de tijd

Na 3,5 jaar ziek zijn kwam ik uiteindelijk bij de vega-tester terecht, samen met gezond eten en die sapjes zit ik inmiddels na 6 maanden na de vega test weer op de racefiets druk mijn conditie op te bouwen. Waar de doktoren eerst zeiden jij wordt nooit meer beter krabben ze zich nu achter de oren want dit hadden ze blijkbaar niet geleerd op de doktoren opleiding.


Verder wens ik je veel succes, er gaat helaas wel tijd overheen en het is niet in een tijdsbestek van een paar weekjes over. Kweek een mindset dat dit maanden kan duren maar beter worden is wel degelijk mogelijk. Ik ben het levende bewijs.