Radboud gedragstherapie

Gestart door mini, 18 februari, 2013, 19:57:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mini

Hallo allemaal,

vandaag ben ik voor het 2e intake gesprek voor de gedragstherapie bij het Radboud geweest. ik had vorig jaar al een vragenlijst ingevuld en ik vond de vragen erg vreemd. ik vind het niet erg om psychisch behandeld te worden, maar er waren vragen als; denk je vaak aan de dood, huil je veel, vind je je partner aantrekkelijk, heb je zin in sex (zoiets dan), heb je vaak sexuele gedachten waar je last van hebt..hoe heb je je de afgelopen tijd emotioneel gevoeld etc. veel vragen overlappen ook, die had ik thuis al ingevuld. het is begrijpelijk dat ze erachter moeten komen wat je kan mankeren. maar moet dat dan met zo'n vragen via alleen maar formulieren..ik vind het gebouw vies (wc's zijn niet echt schoon) en oud, de medewerkers zijn chagrijnig kortom het straalt een dooie saaie boel uit. en daar (of in Roermond) moet ik misschien de therapie gaan volgen.. ik vind het onbegrijpelijk dat dit binnen Nederland en Europa zo hoog aangeschreven staat! ik weet niet zo goed wat ik ermee moet, zijn er meerdere die deze ervaringen ook hebben?

groetjes mini

magnetronnie

Ik heb het volledige traject daar gevolgd en ook veel aan gehad. Toen ik begon vorig jaar rond deze tijd zaten ze in een nieuwer gebouw verderop op het terrein, veel schoner en moderner, maar ook te klein. Waar ze nu zitten is echt het oude ziekenhuis en daar is de warmte ver te zoeken. ;)
Die vragenlijsten heb ik inderdaad ook in moeten vullen. Het is volgens mij vooral om uit te sluiten dat je klachten niet door iets anders veroorzaakt worden, bijvoorbeeld door een slechte relatie of probleem op het werk, of door een depressie. Bovendien willen ze soms ook je partner (of ouders) in de behandeling betrekken.

Veel succes als er eraan gaat beginnen! Het zal niet makkelijk zijn, zeker in het begin niet, maar ?ls het helpt, dan heb je wel (een deel van) je leven terug.

Peetje

Wat dat betreft geen ervaring met het Radboud, er wel bij een internist geweest, maar dat was voor spierbioptie in opdracht van Amsterdam.
Voor de intake in Amsterdam moet je ook allerlei vragenlijsten invullen, en daar zit ook een psychische lijst bij. Volgens mij inderdaad om bijvoorbeeld een depressie en dergelijke uit te sluiten.

mini

ow ok dan ben ik niet de enige die er zo over denkt (magnetronnie) bij een crematorium is het nog gezelliger.. fijn dat de therapie je goed heeft gedaan! ja als ze met me verder gaan zal het een zwaar traject worden, dat hadden ze al gezegd.. ik laat het allemaal op mij afkomen, ik hoop dat het dan een aanvulling is en dat ik me nog beter ga voelen. maar ik ga nog steeds met kleine stapjes vooruit, ik heb weer meer energie en dat doet erg goed! dan zullen de psychische vragen niet voor niets zijn, wel apart dat je bij een spierbioptie ook zulke vragen krijgt! maar het zal zeker een reden hebben  ;)

Peetje

Misschien wat onhandig verwoord van mij.
Bij de intake voor het CVS/ME Centrum in A'dam krijg je de vragenlijst. Pas veel later heb ik voor hun meegedaan aan een onderzoek naar de mitochondrie-en, en dat werd uitgevoerd door het Radboud. Daar was de spierbioptie voor nodig. Ik moest toen wel eerst in Nijmegen naar de internist, maar kreeg er geen vragenlijst. De bewuste internist liet wel doorschemeren dat hij vond dat CVS niet bestond...

mini

wat vreemd dat die internist dat min of meer liet weten.. die info mag hij nooit geven, zoiets moet hij voor zich houden. maar bij het kenniscentrum van het radboud werken alleen maar psychologen, geen andere artsen. mijn arbo-arts heeft gezegd dat je niet echt psychisch wordt behandeld, maar er komen zeker ook psychische onderwerpen aan bod.
de internist vorig jaar (ziekenhuis hier in venlo) heeft mij doorgestuurd naar het radboud, ze zei dat een internist mij lichamelijk zou onderzoeken. ik heb nog nadrukkelijk gevraagd of het niet het kenniscentrum was en ze zei van niet. ik ben dus voor gelogen door een arts..vertel mij gewoon hoe het zit. ik probeer er een beetje doorheen te prikken en laat het wel op mij afkomen. misschien heb ik wel iets aan de behandelingen.

twijfelaar

Ik ben nu bijna 4 weken bezig met revalideren, ik heb ook een psychische vragenlijst gehad, aan de hand daarvan min of meer besloten dat ik normaal ben, haha. In dat geval was de lijst dus ook onderzoek, en heb nog 2 andere vragenlijsten op lichamelijk vlak ingevuld.

Als je ze echt zat bent moet je gewoon invullen dat je sex-verslaafd bent en daardoor te moe om ook nog maar iets anders te doen  ;D
Wie weet is dat meer geaccepteerd als vermoeidheidsklachten.
Flauwekul natuurlijk

Ik merk zelf dat ik veel baat heb bij mijn revalidatie, en mijn vertrouwen groeit. Er zijn veel onbewuste handelingen en eigenschappen die er niet aan meewerken je beter te voelen.

mini

Hahahaa!! Das een goeie  ;) alleen wordt het lastig met meerkeuze vragen om te zeggen dat ik sexverslaafd ben.. kan het ook 4 maart aangeven bij het intake gesprek.. slaat ze stijl achterover!!
Fijn om te horen dat de revalidatie je goed doet en dat je normaal bent  ;D! Als je al verbetering merkt kom je in een flow, en kun je steeds meer aan  ;) hopelijk blijf je met kleine stapjes vooruit gaan. ja het klopt dat je onderbewuste weer opnieuw opgestart moet worden. Dat heeft tijd nodig dat bepaalde dingen weer vanzelf gaan. Maar we komen er wel!!

Kringel

Ook ik start met reintergratie proces....en ook ik heb dit soort vragen in moeten vullen.
Waarschijnlijk is dit ook om uit te zoeken of er meerdere factoren spelen die eventueel je herstel in de weg kunnen staan.
Sporten jullie ook onder begeleiding?

lied89

Ik sport nu niet onder begeleiding maar heb dat 2 jaar geleden wel gedaan bij de fysio. Op een gegeven moment ben ik daar mee gestopt omdat ik fitness niet zo leuk vind. Ik deed altijd bodyshape maar is nu de laatste maanden te zwaar voor me dus ben weer iets lichters gaan doen. Sinds een paar weken doe ik nu pilates. Ik dacht dat dat vrij licht was, maar sommige oefeningen zijn toch best pittig. Merk wel altijd verschil als ik weer ga sporten, voel me op de een of andere manier wel anders.

Peetje

Van sporten, al is het nog zo licht, ben ik ook anders moe. Gewoon lekker moe omdat ik in beweging ben geweest. Al moet ik wel oppassen dat ik in m'n enthousiasme niet te veel doe. Of eigenlijk moest, het enige wat ik momenteel aan beweging doe is naar de supermarkt lopen en boodschappen tillen. :P

Kringel

Jij ervaart het sporten dan wel als positief lied?

Ik sport normaal altijd 2x per week. Nu al 4 maanden niet geweest...
Alleen vind de arbo het slim om nu onder hun begeleiding in hun oefenzaal te sporten.
Zelf twijfel ik hier een beetje over,nog meer erbij naast het werken...maar proberen kan altijd?

mini

ik doe ook al lang niet meer aan sport, ik probeer wel in beweging te blijven. het lijkt me wel goed als je 4 maanden niet meer gesport hebt om te gaan sporten onder begeleiding. maar die keuze moet je zelf maken, als je het te zwaar vind moet je het niet doen. naar je lichaam luisteren is erg belangrijk!
volgende week vrijdag krijg ik mijn behandeladvies te horen bij het Radboud, ben erg benieuwd  ;)

Peetje

Het hangt ook een beetje van jezelf af. Ik weet dat als ik conditietraining ga doen, ik meestal m'n grenzen goed in de gaten hou en dus niet te veel doe. Een goede begeleider zal er ook voor zorgen dat je niet te veel doet.
Over dat soort begeleiding door de arbodienst heb ik wat twijfels, maar dat kan ook door mijn eigen slechte ervaringen komen. De arbo werkt voor je werkgever, en die zijn erbij gebaat om je zo snel mogelijk weer aan het werk te hebben. In mijn ervaring betekent dat, dat ze regelematig meer van je vragen dan je aankunt.
Maar goed, dat is mijn slechte ervaring. :)

lied89

Opzich ervaar ik sporten wel als positief ja. Het valt niet altijd mee om er naar toe te gaan. Maar uiteindelijk merk ik wel verschil. Had ook een tijdje niet gesport en als je dan weer begint, is het even moeilijk, veel spierpijn...

Ik vind het lastig om te adviseren of je nu wel of niet echt moet gaan sporten. Als je werk al te veel is weet ik niet of het zin heeft om te sporten. Het moet je niet te veel worden. Mij werd laatst gevraagd of ik al 4 dagen wil werken. Ten eerste zie ik het niet zo zitten en ben bang dat ik dan weer te ver ga. Ik wil dus proberen om sporten weer een beetje op te bouwen. Ik word er niet minder moe van natuurlijk maar mijn lijf voelt dan meestal wel beter. Het is lastig uit te leggen. Misschien kan je eerst beginnen met wandelen en dan opbouwen.

Maar ja je moet zelf even kijken wat voor jou haalbaar is. Jezelf slopen met sport is niet de juiste manier, je moet er ook de rust voor hebben.
Hoe gaat het nu, nu je thuis bent?

Groetjes

mini

Hallo Allemaal,

vrijdag heb ik het adviesgesprek gehad bij het Radboud, ik hoef geen therapie te volgen! Ik voldeed niet (meer) aan de norm cvs. Het advies was om op deze voet verder te gaan, het werk verder op te bouwen en in beweging te blijven. Ik was een beetje verbaasd maar ook opgelucht. De psycholoog vertelde dat ik in een erg korte tijd weer opgeknapt was. Dat is heel positief.
Afgelopen week ben ik begonnen met de zuurstoftherapie, dan krijg je een naaldje in je arm en krijg je zuurstof toegediend in je bloed. Het werkt meer als een workout, je voelt je daarna ook wat benauwd net of je gesport hebt. Op dit moment merk ik nog weinig, maar ik ben net begonnen. Ik moet nog voor 3 weken 4x per week naar de huisarts. Het zorgt ervoor dat je witte bloedlichaampjes zich vermeerderen en dat je een betere weerstand krijgt en dat je gifstoffen uit je lichaam gaan. Ik moet ook het Radboud op de hoogte houden hoe het gaat met de zuurstoftherapie. Een andere patient die veel last heeft van chronische bronchitis hoestte al minder (en dus minder vermoeid), dat is erg positief. De huisarts zelf is er ook mee bezig omdat hij erg nieuwsgierig is wat het met je doet, en hij merkt ook al resultaat. Het zou een doorwerking kunnen hebben tot bijna een jaar. Ik ben erg benieuwd over 3 weken!

xk.

Ik had net geantwoord op je pb, maar zie nu dat je hier al hebt verteld hoe het is gegaan.
Goed nieuws dat je niet meer aan de CVS norm voldoet en dat het toch weer een stuk beter gaat!
Ik ben benieuwd welk effect die zuurstoftherapie heeft, nog nooit van gehoord!

Om terug te komen op de berichten over het sporten.
Conditietraining heeft mij uiteindelijk heel erg geholpen. Ik werd er eerst echt ziek van, ik kreeg koorts en kon dan weer 2 dagen niks. Maar uiteindelijk heeft het wel iets doorbroken voor mijn gevoel en was ik van een bepaalde vermoeidheid af. Toen kon ik weer langzaam opbouwen.
Nu sport ik nauwelijks meer, heel slecht. Ik ben weer begonnen om meer en verder met de hond te gaan lopen en als de kou wat minder is, ga ik weer hardlopen. Het weer zat nog niet mee helaas, anders was ik allang weer begonnen.