hoe neem jij je rust?

Gestart door robbert1990, 19 mei, 2012, 19:38:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robbert1990

Mijn excuses als dit topic in het verkeerde vak is gepost maar het leek mij een goed idee om dit te posten. ;)

Zoals de titel al luidt: hoe neem jij je rust? Het idee hierachter is om ideetjes op te doen uit andermans ervaringen en deze naar behoefte bij jezelf toe te passen.

Om mezelf gelijk als voorbeeld te noemen: ik vraag mezelf soms weleens af of ik wel op de JUISTE manier rust neem. Waarbij de ene persoon al genoeg rust ervaart door even op een stoel te gaan zitten is dat voor de ander misschien niet genoeg. Misschien is het voor hem/haar beter om even de ogen te sluiten. Ikzelf weet mezelf soms helaas geen raad en ik wil dan nog weleens de verkeerde beslissing nemen door bijvoorbeeld niet genoeg rust te nemen.. Dit komt misschien door mijn autisme spectrum stoornis. Tja, maar dat ben ik dan. :P

Soms heb ik wel het gevoel dat ik moe ben en even bij moet komen. Vaak ga ik dan even rustig zitten of even iets lezen. Misschien is het op zo'n moment juist beter om totale rust te nemen zoals bijvoorbeeld de ogen sluiten en even een tukje doen. Want ook al doe je het dan welliswaar rustiger aan, misschien probeert je lichaam je te vertellen dat je moet gaan slapen.

Rust ervaren kan ook heel breed zijn. Soms verwacht je het niet maar misschien knap je wel iets op als je toch het besluit maakt om even een vakantiehuisje te huren om even uit de dagelijkse sleur te komen. Zet even je zorgen opzij. Ervaar rust niet alleen lichamelijk maar vooral ook geestelijk.

Dus wat doe jij als je even moet rusten? Ik ben benieuwd en hopelijk kunnen we lessen trekken uit elkaars ervaringen! ;)

Liefs,
Robbert

lied89

Ik denk dat rust nemen voor iedereen heel persoonlijk is. De ene heeft meer rust nodig dan de ander.
Ik zelf moet gewoon op tijd op bed liggen anders heb ik de dag erna alleen maar last van mijn moeheid en lig ook regelmatig 's middags op bed. Dat doe ik alleen als ik het echt nodig vind, zoals na stage en soms ook na schooldagen heb ik dat echt wel nodig. Maar in het weekend doe ik dat iets minder vaak omdat ik dan lichamelijk ook minder actief ben en anders 's avonds niet kan slapen.
Soms rust ik ook alleen door even rustig op de bank te zitten, vooral 's avonds dan. Behalve nu, nu gun ik mezelf geen rust, heb examen bijna.
Maar ja, denk dat je vooral naar je zelf moet luisteren en kijken wat je nodig hebt. Soms heb ik hele moeie ogen en besluit dan dus op bed te gaan liggen. Als ik alleen lichamelijk wat moeier ben dan is even op de bank hangen ook prima om even uit te rusten.

Beertje

Wanneer ik overdag heel moe ben ga ik op de bank liggen met een wollen deken over me heen. Vaak heb ik het dan heel koud ook. Vest aan kachel op 21 graden en onder de deken.
En dan simpel tv kijken of een simpel spelletje spelen op mijn telefoon. Vaak komt m'n kat ook gezellig bij me liggen en daardoor ervaar ik ook weer meer rust.
Ik denk dat je het beetje bij beetje leert om te voelen hoe jij het beste je rust kan pakken. 

Bij mij is het dus plat, warm en niet teveel nadenken!

Sterkte, liefs

Peetje

Tussen activiteiten door is bankhangen voor mij prima, maar ik doe regelmatig 's middags toch nog een dutje, of ga in ieder geval een poosje op bed liggen. Dan neem ik helemaal rust, want als ik op de bank zit, zet ik toch al snel de tv aan, of ik pak een boek. En hoewel lezen vroeger voor mij pure ontspanning was, merk ik dat het nu toch wel meer van me vergt. Concentratie laat het dan afweten en dan weet ik niet meer wat ik 2 bladzijdes eerder heb gelezen.

Floor

Hoi allemaal

Ik heb echt totale rust nodig. Ik ga echt elke dag op dezelfde tijd (moet volgens mijn schema hahaha) 45 minuutjes op bed liggen. Wanneer ik niet naar bed ga, ga je toch nog even wat tv kijken of inderdaad een spelletje op je telefoon doen en ik heb het echt nodig om helemaal niets te doen.

Ik denk dat het inderdaad voor iedereen anders is. In het begin wist ik ook niet goed wat ik er mee moest en ging dan gewoon even op de bank liggen of muziek luisteren. Nu neem ik het wat meer serieus en ga ik op bed liggen. Het is moeilijk om je advies te geven, want voor jou werkt het misschien wel weer anders. Het is in ieder geval belangrijk om echt goed naar je lijf te luisteren (klinkt afgezaagd, maar doe je snel te weinig).

Daarnaast blijft het natuurlijk wel belangrijk om ook actief te blijven op een voor jou passende manier, want helemaal niets doen en alleen rust houden schijnt dus ook niet goed te zijn. Dat is om het allemaal makkelijk te houden ;-).

Succes er mee. Ik hoop dat je een goede balans weet te vinden tussen rust en activiteiten!

tiennie

ik kan erg rust vinden in gewoon op de bank muziek luisteren en  ff me oogjes dicht te doen hoef dan niet eens te slapen