Pfeiffer gehad, nu de klachten?

Gestart door Jeer1, 16 april, 2012, 20:25:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeer1

Ik schrijf dit bericht omdat ik op zoek ben naar "lotgenoten" die zich herkennen in mijn verhaal. Twee maanden geleden werk ik opeens wakker met een dronken gevoel. Ik dacht eerst aan een virus op het evenwichtsorgaan. Ben vervolgens gewoon doorgegaan met de dagelijkse dingen, maar ik bleef een beetje wazig in mijn hoofd. Net of ik niet meer helder kon nadenken. Tijdens stressituaties kreeg ik ook heel veel last van druk op de borst. Toch maar naar de huisarts geweest, gelukkig was alles goed met het hart. Kreeg last van spierpijn, soms een doof gevoel in hand(en) en allemaal andere vage klachten. 6 weken terug bloedonderzoek gedaan en hier kwam uit dat ik zowel CMV als Pfeiffer heb gehad! Volgens de dokter konden mijn klachten niet meer komen door de Pfeiffer. Zeker omdat ik tijdens de actieve fase van de Pfeiffer helemaal nergens last van heb gehad. Ik heb de dokter ook verteld dat er onder andere op dit forum staat dat je wel degelijk last kunt hebben van een zogenaamde nasleep van Pfeiffer. Zij blijft erbij dat dit eigenlijk niet kan omdat ik dus tijdens de actieve fase nergens last van heb gehad. Nu 6 weken verder zijn de klachten wel minder geworden omdat ik minder ben gaan sporten, niet meer ben uitgegaan etc. Ik ben op zoek naar mensen die zich herkennen in dit verhaal want het maakt me een beetje onzeker, al weet ik dat dit helemaal niet nodig is omdat alle andere bloedwaardes er gelukkig perfect uitzagen.
Jeroen

lied89

Ik kan me voorstellen dat het je een beetje onzeker maakt dat de dokter zegt dat de klachten niet van pfeiffer komen. Sommige klachten zijn voor mij wel herkenbaar. Heb je 6 weken geleden je bloed voor het eerst laten testen. En toen was het dus niet actief meer. Weet je wanneer het dan actief was? Volgens mij kun je naderhand ook klachten krijgen en kan het wel de nasleep van pfeiffer zijn, maar dat weet ik even niet zeker. Misschien dat andere mensen dit beter weten dan ik.
Ik zelf heb klachten die jij beschrijft ook pas gekregen nadat pfeiffer niet meer actief was. Zoals druk op de borst, dat heb ik pas na een paar maand gekregen, maar had tijdens de actieve fase wel andere klachten en erge moeheid.
Wat denkt de dokter trouwens als het geen pfeifferklachten zouden zijn, heeft hij een andere diagnose dan?
In ieder geval heel veel sterkte en beterschap. Hopelijk gaat het snel beter.
Als je bloedwaarden trouwens weer goed zijn kun je ook nog last hebben van klachten, dat is tenminste mijn ervaring...

Peetje

De vermoeidheid en andere nasleepklachten komen regelmatig pas na de actieve fase.
Heb je enig idee wanneer de actieve Pfeiffer was? Heb je keelontsteking gehad, of iets griepachtigs?

Jeer1

Ik heb 6 weken geleden voor het eerst mijn bloed laten testen op pfeiffer ja. In het verleden wel eens bloed geprikt, maar dit was niet gericht op Pfeiffer. Ik weet niet wanneer het actief is geweest, ik kan me ook niet herinneren dat ik het afgelopen jaar grieperig ben geweest of keelpijn heb gehad(misschien 1 dag, maar zeker geen week). Volgens dit forum kun je de actieve fase van Pfeiffer tot 3 maanden terug zien in het bloed, dus ik ga ervan uit dat het langer als drie maanden terug actief is geweest. De huisarts denkt gewoon grieperig, maar ik merk wel dat als ik het heel rustig aan doe wel beter gaat. Zodra ik teveel ga doen worden de klachten weer erger. Als ik last hield van de klachten moest ik terugkomen, maar ik denk zelf dat het gewoon een nasleep is van pfeiffer. Mijn klachten zoals zeurende pijn aan het hoofd(eng voelen licht in het hoofd), wazig zien, over zinnen lezen, pijn op de borst, doof gevoel, spierpijn, sneller vermoeid(maar niet zo super moe dat ik overdag slaap ofzo), concentratieproblemen wijzen wel heel erg op de symptomen zoals die hier in het forum staan. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die ook niks gemerkt heb van de actieve fase van Pfeiffer en pas tijdens de niet actieve fase allerlei vage klachten hebben gekregen.

Peetje

Dat de vage klachten pas na de actieve fase ontstaan, is niet ongewoon. Probleem is alleen dat je na die 3 maanden dus niet meer uit je bloed af kunt leiden wanneer die actieve fase was. dat kan 4 maanden geleden zijn, maar ook 4 of 14 jaar. Ook zijn de aard en ernst van de klachten voor iedereen verschillend, en zijn die eigenlijk zo vaag en algemeen, dat het bij heel veel dingen zou kunnen passen.
Als ik jou was, zou ik me niet blind staren op Pfeiffer en/of CMV, maar toch ook nog met je huisarts overleggen wat er nog meer voor oorzaak zou kunnen zijn. Weet niet hoe uitgebreid er bloed is geprikt? Wellicht, als je klachten aan blijven houden, een doorverwijzing voor de internist vragen.
Luisteren naar je lichaam kan in ieder geval geen kwaad.
Beterschap! :)

Jeer1

Oke, maar zijn er ook voorbeelden van personen die tijdens de actieve fase niks gemerkt hebben van moeheid, keelpijn etc, en dit pas na de actieve fase hebben gekregen? Ik ben volgens mij heel uitgebreidt geprikt, want de huisarts zei me dat we de laatste keer wel zo'n beetje alles hadden gehad(bezinking, leucosyten, pfeiffer, CMV, Lyme, leverfunctie, schildklierfunctie: dit is wat ik weet). Wat ik toevallig weet ook op vitamine B12 omdat sommige personen zeggen dat je bij een tekort hiervan ook rare klachten kan krijgen. De huisarts vertelde me ook dat een internist in principe hetzelfde doet met bloed prikken, maar natuurlijk wel meer van sommige dingen meer af weet. Naar mijn lichaam luisteren doe ik zeker, ik kijk het nog een paar weken aan voor ik nog een keer naar de huisarts ga. Ik bedoel ik sport op dit moment wel gewoon 3x in de week, ga naar school. Alleen uitgaan in het weekend doe ik wel met mate want anders krijg ik echt meer last van mijn klachten. En nadat in het begin de klachten minder werden doordat ik het rustiger aan ben gaan doen, heb ik nu het idee of het een beetje"stabiel" blijft. Of is dit ook een normaal beeld van een eventuele nasleep van Pfeiffer/CMV?
Dankjewel :)

Jeer1

Moderator,
Zou ik dit topic kunnen verplaatsen naar algemeen i.p.v. pfeiffer verhalen. Ik denk dat mijn topic daar namelijk veel beter bij aansluit?!

Peetje

Topic is verplaatst. :)

Keelontsteking is een symptoom wat bij de actieve fase hoort, al kun je daarna ook nog wel bij inspanning last krijgen van keelpijn.
Ikzelf dacht dus dat ik een simpele keelontsteking had, totdat ik weken later op m'n werk instortte. En toen duurde het nog een paar weken voordat er iemand opperde dat het wellicht Pfeiffer kon zijn waardoor ik zo moe was.
Als je nog naar school kunt, 3 keer per week kunt sporten en zelfs nog met mate uit kunt gaan, dan vind ik persoonlijk dat je al erg blij mag zijn. Er zijn hier genoeg leden die school alleen al niet redden, laat staan er nog iets anders bij kunnen doen. Zo zie je maar, Pfeiffer verloopt voor iedereen anders en iedereen ervaart de ernst van de klachten ook anders.

Wies

@Peetje
Ik kreeg keelpijn na de actieve fase en heb dit nog steeds. Soms zo erg dat ik er niet van kan slapen. Schijnt normaal te kunnen zijn volgens de huisarts. Toen de actieve fase voorbij was werd ik overigens pas echt zo ziek dat ik niets meer kon, maar dat heeft misschien te maken dat ik te lang ben doorgegaan ...

Ik heb overigens heel veel baat (ook is het tijdelijk) van B12 injecties. Niet voor de keelpijn en vermoeidheid maar wel qua concentratie en geheugen. Ik voel me daarna veel lekkerder in mijn vel. Ik kan het iedereen aanbevelen hier. Heb overigens geen B12 tekort.

Jeer1

@peetje. Dus als ik het goed begrijp kreeg jij ook pas echt klachten toen de pfeiffer al niet meer actief was? Ik weet ook wel dat ik nog best veel kan, maar ik ben gewoon op zoek naar mensen die ook pas echt klachten kregen nadat de pfeiffer niet meer actief was;) En hoe lang zoiets kan duren, maar dat zal wel heel persoonsgebonden zijn.

twijfelaar

Ik heb ook pas de meeste klachten gekregen erna, en ook pas laat bloed gaan prikken. In de tijden dat het actief geweest zou moeten zijn heb ik me wat moeier gevoeld en wat keelpijn gehad, maar dacht gewoon dat ik wat te veel werkte. De klachten die erna kwamen waren pas veel erger.

Maar goed er is dus een totaal bloedbeeld geprikt, daar waren bij mij wel de lymfocyten en bezinking verhoogd, heb jij dat ook? Hoe hoog was je b12?
Ik ben er namelijk laat achter gekomen dat ik een te lage b12 en vitamine D had, en voel me een stukje beter sinds ik dat aanvul, ook betreft concentratie enzo.
Het kan nooit kwaad om dat allemaal te controleren, wie weet  helpt het je om je wat beter te voelen. Tegen mij zeiden ze trouwens dat m'n b12 goed was, terwijl ik onder de norm zat.
Je kunt ook de printjes met labuitslagen opvragen bij de huisarts.

Beterschap!

jetske

Citaat van: Wies op 20 april, 2012, 09:33:06
Ik heb overigens heel veel baat (ook is het tijdelijk) van B12 injecties. Niet voor de keelpijn en vermoeidheid maar wel qua concentratie en geheugen. Ik voel me daarna veel lekkerder in mijn vel. Ik kan het iedereen aanbevelen hier. Heb overigens geen B12 tekort.

Je kunt geen tijdelijke b12 tekort hebben tenzij de oorzaak van het tekort is verholpen.

Wat is jouw B12 waarde?

Peetje

Klopt, de echte klachten begonnen pas weken na de keelontsteking.
En hoe lang het duurt, verschilt inderdaad per persoon. De 1 is na 2 maander weer helemaal beter, terwijl een ander tot wel een jaar of nog langer klachten houdt.

twijfelaar

Wies zegt ook niet dat ze een tijdelijk tekort heeft maar tijdelijk injecties. Het heeft vaak een goed effect op vermoeide mensen, of je nu wel of geen tekort hebt.
Heb je injecties van de huisarts wies?

Wies

Ja ik heb nu 2x per week injecties via de huisarts. Ik krijg er toch een oppepper van ondanks dat ik geen B12 tekort heb, dus vandaar dat ik het toch een aanrader vindt voor iedereen. Wat de waarde precies is weet ik niet maar hij zat binnen de normen.

Jeer1

@Twijfelaar: Ik weet niet precies wat de waardes zijn van mijn bezinking, lymfocyten en vitamine B12, maar mijn huisarts zei dat de resulaten er heel goed uitzagen en dat er totaal geen reden was om me over iets zorgen te maken. Het doet me wel "goed" om te horen dat jij ook de ervaring hebt ook pas echt last van klachten te hebben gekregen nadat Pfeiffer niet meer actief was(je had het dus gehad). Ik kijk het nog een paar weken aan, als ik dan nog last heb van mijn klachten dan ga ik weer een bezoek brengen aan de huisarts en vraag ik eventueel ook laboratorium uitslagen op. Bedankt voor de reacties!

twijfelaar

Hoi hoi,

Ik vind het wel wat vreemd dat de huisarts zegt dat je er geen last meer van kunt hebben. Waarom het dus fijn zou zijn om die uitslagen op te vragen is zodat je aan de hand van die ontstekingswaarden een beetje kunt afleiden of bevestigen dat de pfeiffer of iets anders wel recent is geweest.
Tegen mij werd namelijk ook gezegd dat mijn B12 helemaal in orde was, terwijl hij onder de norm bleek te zitten en ik nu wel baat heb bij injecties.
Je hebt sowieso recht op een uitdraai van de labuitslagen, en kun je zo bij de assistente opvragen.

Ik hoop dat het snel beter gaat met je.

X

jetske

Je kunt bij de assistente gewoon je bloeduitslagen halen. je hebt hier recht op. Zet de uitslagen hier neer en wij kijken met je mee of dit echt allemaal goed is.

Floor

Hoi Jeroen,

Ik schakel wat laat in, maar ik heb ook pfeiffer gehad. Geen idee wanneer, want ik heb de actieve fase niet door gehad of gemist. Pas later bijna alle klachten gekregen die jij noemt. Helaas blijft voor mij ook nog steeds onduidelijk of dat door de nasleep veroorzaakt werd of door een ander virus. Dit waren mijn klachten:
- druk op de borst
- extreme vermoeidheid (leek wel of dat steeds erger werd)
- eng in het hoofd alsof je dreigt flauw te vallen
- lome benen
- geen kracht in mijn spieren
- tv kijken was in het begin al te inspannend.

etc..

Hoop dat je snel wat duidelijkheid krijgt. Mijn ervaring is helaas dat onze klachten moeilijk te plaatsen zijn vanuit de reguliere medische benadering. Er moet denk ik nog heel wat ontdekt worden.