Verhoogde IgM, klierkoorts en CVS

Gestart door ongeduldigaard, 01 april, 2012, 17:02:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ongeduldigaard

Dag allemaal,

ik stel me kort eventjes voor, in februari (11 februari om precies te zijn) werd er bij mij klierkoorts vastgesteld. Op zich had ik niet erg veel last, als de dokter mij niet verteld had dat ik het had, dan had ik het waarschijnlijk niet eens geweten.
Mijn levertesten waren erg slecht in het begin maar zijn ondertussen helemaal weer normaal. Mijn IgM-waarde is echter nog helemaal niet gezakt. Of misschien al wel, ik heb er niet echt een zicht op. Ze blijft in de categorie >160U/ml(?) zitten. Is dit normaal of moet ik me zorgen beginnen maken?
Vorige week vertelde de dokter me dat ik terug mocht beginnen werken (nog wel IgM antistoffen, maar levertesten normaal en ik voelde me ook erg goed: niet snel meer moe, kon terug heel wat dingen doen zoals shoppen, iets gaan drinken, zelfs een setje volleybal spelen is me gelukt!). Na 3 dagen werken was ik echter op, volledig leeg en ben ik terug moeten thuisblijven. . Sinds woensdagnamiddag ben ik nu terug aan het 'recupereren' maar ik moet toegeven dat dat niet zo goed lukt. Ik heb de indruk veel vermoeider te zijn als dat ik in de voorbije 7 weken was. Dat in combinatie met die IgM waarden baart me heel wat zorgen. Na de paasvakantie (binnen 2 weken) zou ik toch erg graag terug gaan werken. Zou dit haalbaar zijn?
Is er iemand die zich herkent in dit verhaal of iets gelijkaardigs heeft meegemaakt? Ik maak me echt een beetje zorgen, ik heb zoveel schrik om CVS te krijgen! Dat wil ik ?cht niet!

Groetjes!

twijfelaar

Hoi,

igM  blijft naar mijn weten zo'n 3 maanden zichtbaar, dat opzich zou ik me dus geen zorgen over maken.

Je moet wel voorzichtig zijn, je bent ziek en daar moet je even de tijd voor nemen, als je het gaat forceren gaat het langer duren, het wil ook niet zeggen dat je helemaal niets moet doen, maar probeer dit te bespreken met je werkgever, en eventuele arbo arts.

Ik zelf werd pas heel erg moe toen ik het actieve gedeelte al gehad had, en geen gehoor aan gegeven.

Sterkte, hopelijk gaat het snel beter

ongeduldigaard

Bedankt voor je reactie,

mijn dokter vertelde me dat, als ik me goed genoeg voelde (denk aan: grote kuis doen en hier niet overdreven moe van zijn), terug zou mogen gaan werken, ondanks de IgM waarde die nog in mijn bloed zit. Of blijf je beter thuis tot die IgM volledig verdwenen is? Ik vind het allemaal maar erg vervelend en frustrerend om die IgM niet te zien zakken! Maar ja, gezondheid voor alles zeker?

Groetjes!

Peetje

Je kunt best gaan werken als je je goed voelt, maar niet gelijk hele dagen. Bouw het rustig op, begin bijvoorbeeld met 2 keer per week een halve dag en breidt dit langzaam uit, dan is de kans op een terugslag een stuk kleiner.

En laat je niet afschrikken door het CVS-spook. Degenen die hier op het forum blijven hangen, zijn degenen die lang klachten houden. Wie na een paar weken genezen is, zie je meestal niet meer terug.

magnetronnie

Luister vooral naar je eigen lichaam. Een IgM waarde zegt alleen dat je actieve Pfeiffer hebt, maar niet of de klachten heel erg zijn of al bijna weg zijn.

Wees ook niet te bang voor CVS, "slechts" 10% van alle mensen die Pfeiffer krijgt heeft na 1-2 jaar nog last van erge vermoeidheid, maar de meeste herstellen gelukkig heel erg goed en gaan verder met hun leven alsof er niks gebeurd is.
Waarom bepaalde mensen CVS ontwikkelen na Pfeiffer en andere niet is nog niet precies bekend, maar het lijkt erop dat teveel rust nemen een van de factoren is die CVS kan uitlokken. Zorg dus dat je niet helemaal stil valt.
Maar aan de andere kant, ga ook niet te snel weer volledig aan het werk of intensief sporten, gun je lichaam wel de tijd om te herstellen, want dat heeft het wel nodig. Balanceren tussen rust en activiteit is het sleutelwoord hier denk ik.

Beertje

Balanceren tussen rust en activiteit; mooi gezegd!

ongeduldigaard

Bedankt voor jullie reacties, ik voel me direct al heel wat meer gerustgesteld.
Vandaag heb ik opnieuw naar mijn dokter gebeld voor de resultaten van mijn bloed. Ondertussen blijkt dat ik in de 'grijze zone' zit. Nog even afwachten dus en hopelijk binnenkort helemaal terug de oude! 

Ludovic

Ik zit sinds 12 maart ook met klierkoorts en mijn dokter hecht meer belang aan het goed op hang komen van Ig G antilichamen in combinatie met de leverwaarden die in orde komen. Ig M's zijn bij een normaal verloop van de ziekte tot 4 maand na het opkomen van de symptomen zichtbaar heb ik geleerd in mijn studies als medisch laborant, hieronder link van een laborant die een eindwerk heeft gedaan rond de bepaling van ebv in het bloed, op pagina 15 vindt je een interessante grafiek hierover:

https://doks.khlim.be/do/files/FiSe40288a222910cb6c012911d431e50120/Eindwerk%20EBV%20PDF.pdf;jsessionid=94301F7250B97377591FCAB2F158B50D?recordId=SIWT40288a222910cb6c012911d431e5011f