voorstellen en een vraagje

Gestart door mini, 12 maart, 2012, 18:38:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jetske

Citaat van: mini op 29 juni, 2012, 20:55:48
Ik heb trouwens geen vit. B12 tekort, die waarde was goed alleen vitD heb ik wel een tekort.
Weet je ook waardes. Goed is namelijk niet altijd goed.

mini

Heb je allang last van pfeiffer/vermoeidheidsklachten lied? Ik heb er nu 3 jaar last van, maar mijn conditie is ook achteruit gegaan. Heb ook 2 tennisarmen door onderbelasting. Je hebt zon lange nasleep, het houd gewoon niet op dat is frustrerend. Je begint inderdaad weer van voor af aan met je conditie.maar we moeten de moed erin houden! De tafelkanteltest houdt in dat er in rust stand je bloedspiegel, bloeddruk stofwisseling hartslag etc. Wordt gemeten. Daarna moet je fietsen en dan wordt hetzelfde gemeten. ik ben heel erg benieuwd wat eruit komt!
Mijn waarde van b12 was, 210 en d 32. Maar die kunnen afwijkend zijn omdat ieder laboratoria weer andere referenties toepast. Dat hoorde ik bij het cvs centrum.

jetske

Citaat van: mini op 30 juni, 2012, 19:04:36
Mijn waarde van b12 was, 210 en d 32. Maar die kunnen afwijkend zijn omdat ieder laboratoria weer andere referenties toepast. Dat hoorde ik bij het cvs centrum.
Jouw waarde is laag-normaal. Hier kun je wel degelijk een tekort aan hebben. (Onder de 300 is mogelijk een tekort)/ Verder testen is zinvol. Google maar een op de site van b12 tekort.
Vit D moet minimaal 80 zijn. Deze moet je ook gaan aanvullen, of via huisarts of zelfmedicatie zoals devaron.

lied89

Wat noem je lang, ik vind dat ik al lang vermoeidheidsklachten heb ja. Maar goed er zijn hier mensen die er nog veel langer mee lopen.
In februari 2010 heb ik pfeiffer gekregen, nu al 2 jaar en 5 maanden geleden dus. Mijn moeheid is nu niet op het ergste punt, maar kan nog steeds niet doen wat ik wil. Ik had gehoopt dat ik na mijn studie gewoon hele dagen zou kunnen werken. Maar op het moment zit dat er nog niet in.
Jij loopt er dus al 3 jaar mee, nog langer dus. De moed erin houden valt helaas niet altijd mee. Ik heb niet het gevoel dat ik ooit nog mijn oude energie terug krijg. Een half jaar geleden had ik dat nog wel verwacht aangezien de mesoloog mij ongeveer beloofde dat hij me beter kon/ging maken, maar ja.

Je vitamine D is wel erg laag ja, ik had 41 ofzo maar nu zit het weer op honderd en slik nog steeds extra vitamine.
Ja, het zal spannend zijn ja wat er uit komt, ben erg benieuwd.


mini

2,5 jaar is lang genoeg.. het is inderdaad erg frustrerend dat je je oude leven niet meer kunt oppakken. en geestelijk wordt het steeds moeilijker! Ik heb gisteren gesproken met degene die cvs heeft, en ze zegt ook dat je je leven aan moet passen en proberen te accepteren dat je voorlopig niet anders kunt. Ik zit nu ook in die fase, ik plan vaak rust momenten in en helaas moeten daar ook de leuke dingen voor wijken. Je moet naar je eigen lichaam luisteren anders wordt het echt een strijd met jezelf die je gegarandeerd gaat verliezen. Ik vergelijk mij ook niet met andere (gezonde) mensen, ik moet echt mijn eigen leven leven en probeer er op een andere manier evengoed iets leuks van te maken.
Ja mijn vitD is inderdaad erg laag, maar ik ga zelf supplementen halen. Ik woon dicht bij Duitsland en daar is het veel goedkoper, ik had een drankje van de huisarts maar mijn verzekering vergoed het niet en dat is 30,- euro in de maand. dat vind ik best prijzig.
In ieder geval veel sterkte lied!

lied89

Dankje! Ja, bijna 2,5 jaar is ook al lang. Te lange he...

Soms kan ik wel accepteren dat ik ziek ben, maar soms ook niet.
Op het moment is het erg moeilijk. Op het moment voel ik me totaal niet lekker en er komt te veel op me af.
Ik heb de laatste tijd erg veel afspraken, nou dinsdag weer naar de longarts. Ik ben wel blij dat het nu eigenlijk ook verder onderzocht wordt, maar kost wel erg veel energie.

Verder gaat het met mijn oma echt niet goed, waar we gister de hele dag geweest zijn. Dat is ook erg zwaar. Ze woont in Nijmegen, helaas niet bij ons naast de deur...

En mijn diploma zou ik binnenkort ook graag in mijn handen willen hebben. Ik wil stage uitbreiden, maar hoop niet dat dat nu te veel voor me word. Ik heb iets in mijn hoofd wat ik wil, maar hopelijk wil mijn lijf dat ook.
Ik moet voor mezelf soms echt rustmomenten inlassen, anders gaat het niet goed.

Handig dat je dichtbij Duitsland woont, het is daar vaak net iets goedkoper. Je wil niet weten hoeveel geld ik gespendeerd heb aan pillen het afgelopen jaar. Bij de mesoloog heb ik veel gehad en kom denk ik wel boven de 30 euro per maand uit. Als het nou ook maar hielp he.
Ik heb gewoon vitamine d tabletten hoor, dat is net zo makkelijk en een stuk goedkoper. Ik heb het als ik het goed zeg van davitamon, daar zitten 200 tabletten in, dus daar doe je wel even mee.
Maar goed jij ook heel veel sterkte en we horen wel wanneer je de uitslag hebt van alle testen!

mini

Hallo Allemaal,

ik ben vanmorgen naar de CVS kliniek in Amsterdam geweest. De uitslag is min of meer positief maar de dokter liep eigenlijk op een dood spoor. Ik heb waarschijnlijk iets aan mijn schildklier, een hormoon dat niet goed zijn werk doet. Er is (ook) iets met mijn energiehuishouding, de spieren krijgen te weinig zuurstof. Mijn hart en longen zijn goed, ik krijg voldoende zuurstof binnen maar mijn spieren vragen er niet om. Daarom heb ik denk ik ook vaak geen kracht in mijn benen en ben ik zo moe. De dokter zei dat ik in een grijs gebied zit, en dat ik eigenlijk naar een endocrinoloog moet. Maar met de waardes/uitslagen die ik nu heb, doen ze waarschijnlijk niets mee omdat het blijkbaar niet ernstig genoeg is. In ruststand kwam er bij de tweede test hetzelfde uit, ik heb een energiehuishouding die ongeveer de helft minder is dan bij een gezond persoon (van mijn postuur). Maar de inspanningstest had ik goed gedaan, dus dat is vreemd en dan kan een arts ook zeggen dat ik maar meer moet gaan bewegen. Maar ik denk dat het ook een momentopname is, want over het algemeen voel ik mij zwak en moe. Bij de kliniek zijn ze bezig met een internist omdat een andere arts weg gaat, het is belangrijk dat hij binnenkort komt anders moet de klinkiek sluiten. Ik weet niet of ik dit nieuws hier al op het forum mag zetten.. maar dat vertelde de dokter mij. Als die internist er is, dan mag ik gelijk terug komen omdat de dokter denkt dat ik zeker een probleem heb en mij wel serieus neemt.
Ik ga volgende week een afspraak maken bij de huisarts, ik ben benieuwd of hij mij verder op weg kan helpen. Maar ik hoop dat ik binnenkort weer naar Amsterdam kan gaan!!
Ik houd jullie op de hoogte.

groetjes Anke

Peetje

Dat dr. Visser weg gaat, staat al op de site (blog gedeelte).

Succes bij de huisarts!

mini

Hallo allemaal,
Gelukkig zit ik nu even in een rustige periode. De uitslag van het cvs centrum was een beetje vaag, ik had een laag energieniveau en ik zou iets hebben aan mijn schildklier. Ik was een beetje teleurgesteld, iemand die ik daar heb leren kennen kreeg bijna dezelfde diagnose. Volgens mij weten ze het daar ook niet. Jammer want het heeft ons veel geld tijd en energie gekost.
Ik ben naar de huisarts geweest, ze deed in eerste instantie moeilijk maar na lang aandringen wilde ze mij doorsturen naar een internist. De uitslag was min of meer positief, volgens haar heb ik chronische pfeiffer. Er zitten eiwitten in het bloed die normaal worden aangemaakt als je ziek bent. Die komen af van de pfeiffer. De internist kon niets voor mij doen, ze zei dat ze weinig kennis heeft op.dat gebied. Ze was gelukkig erg begripvol, ze probeert mij door te sturen naar een internist in het Radboud. Hopelijk kunnen en willen ze mij helpen (ik lees ook negatieve ervaringen over nijmegen..) maar ik wil weten wat ik heb, en mijn werkgever zit ook achter mij aan..
Ik laat alles maar op mij af komen, zit nu volledig in de ziektewet omdat ik helemaal op ben en meer klachten krijg.
Zijn er meer mensen die ook doorgestuurd zijn naar een internist in het Radboud? wat zijn jullie ervaringen? (Ik heb niets te maken met cognitieve gedragstherapie)
Groetjes mini

jetske

Mini, ik heb je al eerder een berichtje gestuurd. Je moet effe kijken op de site van de stichting B12 tekort, met bijbehorend forum. Jouw waarde is laag/normaal maar hier kun je wel degelijk klachten van hebben. Mensen die B12 tekort hebben, hebben vaak ook een schildklierafwijking en vit D tekort, hier is ook een forum van.

Peetje

Jammer dat je teleurgesteld bent. Ik weet ook niet wat je verwachting was, maar voor veel vermoeidheidsklachten is geen pasklare oplossing. Zelfs CVS is niet meer dan een symptoomdiagnose, waar geen oorzaak van bekend is, noch een behandeling.
Heeft de internist ook nog naar je schildklier gekeken, of alleen maar naar antistoffen?

Overigens zit je werkgever zo achter je aan, omdat de ziektewet zoals jij het bedoeld, al jaren niet meer bestaat. Vroeger vergoedde het UWV (voorheen GAK) de loonkosten van zieke werknemers. Tegenwoordig moeten werkgevers dat allemaal uit eigen zak betalen. Jij bent dus, heel lullig gezegd, een kostenpost. Hij moet je loon doorbetalen, maar je doet er niks voor. Op zich wel begrijpelijk dus, dat hij/zij je zo snel mogelijk weer aan het werk wil hebben, maar wat niet gaat, dat gaat niet. Ik hoop voor je dat de arbo nog wat kan met de uitslag van A'dam plus internist. :)

mini

Ik had gehoopt dat het cvs centrum iets meer antwoorden had. Maar ik ben er inmiddels achter dat er niemand een antwoord heeft en dat veel huis(artsen) je niet serieus nemen en van je af willen. Ik ben zelf opzoek naar iets of iemand die er meer vanaf weet. Op internet kwam ik een site tegen, behandeling chronische vermoeidheid. Die site vond ik erg interessant! Nu nog even afwachten of ik iets van het Radboud hoor. De internist heeft mij getest op de schildklier, volgens haar was alles goed. Maar ik wil graag meer weten wat die (schadelijke) eiwitten in mijn lijf aanrichten, want ik heb ook cvs gekregen (ik kan nog wel iets) de internist noemt het chronische pfeiffer. maar daar is dus meer onderzoek voor nodig! Waar zoveel mensen al zolang op wachten.. ik weet hoe de ziektewet in mekaar steekt, ik kan nog 2 jaar ziek zijn en dan heb ik een probleem.. maar mijn gezondheid gaat voor alles, dat is heel jammer voor mijn baas dan!!   :P

Peetje

Inderdaad jammer voor de baas, gezondheid gaat voor. Niet jouw probleem dat de premie van de ziekengeldverzekering omhoog gaat omdat er geclaimd wordt. ;)
Bij mij was na 2 jaar ziek zijn het probleem juist over, ik werd gelukkig volledig arbeidsongeschikt verklaard. Dit met dank aan de uitslag van de inspanningstest, UWV arts schrok van die uitslag.

Overigens is chronische vermoeidheid iets anders dat het chronisch vermoeidheids syndroom

mini

Nee daar kan ik niks aan doen dat mijn baas zoveel premie moet betalen omdat ik in de ziektewet zit.. mijn baas is altijd erg bot tegen mij als ik ziek ben, dat moet ik van mij afzetten. Van collegas hoor ik ook niets, van sommigen vind ik het jammer maar het is niet anders. Ik hoop dat ik over een (lange) tijd wel weer een beetje kan gaan werken. Maar wat niet gaat dat gaat niet!
Wel fijn voor Jou dat je meteen werd afgekeurd, dan heb je die rompslomp allemaal niet. Gaat het nu iets beter en kun je meer dingen doen?
Ik heb nog een lange weg te gaan maar ik zie wel wat er op mijn pad komt!

Peetje

Ik heb wel 2 jaar rompslomp en ellende gehad, maar nu kan ik gelukkig  alweer een aantal jaar m'n eigen tijd indelen, en daardoor kan ik in ieder geval de boodschappen doen en eten koken, plus wat kleine dingetjes in en om het huis. Zolang ik maar oppas dat ik niet te veel achter elkaar doe, gaat het allemaal wel goed. Toen ik nog moest reintegregen, kreeg ik steeds een terugval, nu is het veel meer contant.
Werken heb ik nog niet geprobeerd, behalve wat vrijwilligerswerk, omdat ik vandaag niet kan zeggen hoe ik me morgen voel. Daarom maak ik ook weinig vaste afspraken.

mini

dat merk ik nu ook dat het wat constanter is sinds ik hele dagen thuis ben. ik ben niet meer zo uitgeput en ik probeer ook alles over de hele week te verspreiden want ik kan ook niet alles (schoonmaak) op een dag doen. Wel fijn dat je je nu iets beter voelt en dat je weer wat dingen kunt doen! Het is ook weleens fijn om je goed te voelen en dat je af en toe ook naar buiten kunt.
Ja het is inderdaad veel ellende wat je op je bord krijgt als je ziek thuis zit.. en vooral omdat er nog zo weinig bekend is (en onbegrip) over cvs/me.
Ik heb wel nieuws, maandag kwam ik toevallig via de mecvs vereniging op internet dit bedrijf tegen (site) www.ipnir.com ik heb ze gisteren gelijk gebeld. Begin september openen ze de deuren, ze doen ook lichamelijk (en geestelijk) onderzoek naar cvs/me. De secretaresse vertelde dat het wel degelijk aantoonbaar is in het bloed. De directrice heeft jarenlang met pijn en ontstekingen gelopen en ook de nodige problemen op haar werk en met de (huis)artsen gehad. Ze is toen iemand tegen gekomen (psycholoog/professor) en hij heeft haar binnen 2 jaar beter gemaakt. Ze zijn nu een samenwerkingsverband begonnen en openen binnenkort de kliniek in Roosendaal. Alleen wat er vergoed wordt is nog onduidelijk, ze zijn met man en macht bezig om zoveel mogelijk in het basispakket te krijgen. Ze vertelde dat het de 1e 2 maanden voor eigen rekening is en hoopt dat er dan meer duidelijkheid komt. Als je aanvullend verzekerd bent heb je meer kans dat er iets vergoed wordt. Ik heb vandaag een afspraak gemaakt en ik kan 6 sept. al terecht. Ik wil er best wat eigen geld instoppen maar dit is de laatste strohalm en als het uit de hand gaat lopen dan moet ik er mee stoppen. Het ziekenhuis had nog niks gehoord van het Radboud, dat wordt een lange termijn ding. Ik schuif het nog niet van de baan, maar ik moet ook niet teveel dingen gaan doen dat heeft geen zin. Ik heb het wel voorgelegd bij het ziekenhuis wat ik het beste kan doen, en ik zal het ook bij de kliniek aangeven. Als de kliniek mij niet kan helpen dan houdt het op en moet ik mij daarbij neerleggen.

jetske

@mini laat via je huisarts de homocysteine en actief B12 eens bepalen. Jouw B12 is laag/normaal. Ga hier eens verder mee.
Voor je vit D moet je  met zo'n lage waarde een drankje van de huisarts krijgen. zie vit d forum

Peetje

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Van de site word ik niet veel wijzer, dus ik ben heel benieuwd wat ze daar doen. Succes!

mini

ik ben ook erg benieuwd!! Heb wel een aantal onderwerpen over dr Maes o.a. over zijn nieuwe boek dat vorig jaar is uitgekomen op internet gelezen. Wil iets meer info hebben voordat ik aan iets compleet nieuws ga beginnen. Ik zie het als een nieuwe uitdaging!
Ik hou je/jullie op de hoogte.

mini

Hallo Allemaal,

ik ben vandaag bij IPNIR geweest, een kliniek die ook veel onderzoek doet naar ME/CVS. Ik ben er per toeval via internet terecht gekomen. De kliniek is vorige week pas geopend, je word goed geholpen je merkt nog wat opstart probleempjes maar dat is logisch. Het eerste consult krijg je van dhr Maes, een dokter professor die veel onderzoek doet naar cvs/me. (Hij heeft vorig jaar een boek geschreven Nooit Meer Moe) Mijn diagnose is cvs/me, in A'dam had ik het net niet dus ik stond er wel van te kijken dat ik van hem te horen kreeg dat ik het wel had. Maar je merkt dat hij er veel mee bezig is en hij heeft verstand van zaken wat ik bij de kliniek in A'dam eigenlijk niet vond.
Ik heb een hoge dosering liponzuur-carnitine meegekregen en Q10, a.s. dinsdag moet ik terugkomen voor bloedonderzoek. De week erop als de bloeduitslagen binnen zijn heb ik nog een afspraak en dan wordt een behandelplan opgesteld. Als er afwijkingen zijn in het bloed krijg ik nog extra therapieen/medicijnen.
Het bloed wordt onderzocht in verschillende laboratoria in Nederland, Belgie en Duitsland. Er wordt op een andere manier naar gekeken als in Nederland en er worden speciale technieken gebruikt die blijkbaar nergens anders worden toegepast.De komende 2 maanden moet ik rust houden en daarna heel langzaam proberen weer op te bouwen. De dokter denkt dat ik weer volledig (80%) beter kan worden, ik heb goede hoop. 
Ik denk dat ik de goede arts heb gevonden (ik ben nog een beetje afwachtend eerst zien dan geloven..)maar ik hoop dat hij mij verder kan helpen. Qua vergoedingen is nog een beetje onduidelijk maar wij zijn aanvullend verzekerd en de kans is dan groter dat je iets terug krijgt.
Ik houd jullie verder op de hoogte!

groetjes mini

Peetje

Ben ook benieuwd hoe het nu verder zal gaan.
Wat ik trouwens wel vreemd vind, is dat je, gelijk een diagnose krijgt, plus carnitine mee, en dan pas bloedonderzoek. In mijn ogen is eerst bloedonderzoek logischer. Eerst alles uitsluiten, dan pas diagnose CVS/ME en eventueel carnitine.
Weet je wat er alemaal in je bloed onderzocht gaat worden? :)

mini

ja daar heb je wel gelijk in! Maar de dokter zei ook dat hij een klinische diagnose had gegeven, op basis van mijn klachten. Maar carnitine is nooit slecht, in A'dam geven ze het ook zonder dat je eerst bloed moet prikken. Maar ik ben ook erg benieuwd wat ze met mij gaan doen en of hij mij echt beter kan maken. Ik weet alleen nog dat mijn bloed werd gecontroleerd op eiwitten verder weet ik het niet. (hij zei ook dat ik zelf al veel had gedaan via de huisarts en internist) Als er afwijkingen zijn krijg ik daar ook een behandeling voor.. maar stel dat ze niets in het bloed vinden wat dan.. dus ik kan niet wachten tot maandag!!

groetjes mini

Peetje

Een paar jaar geleden kwam je in A'dam niet binnen zonder eerst uitgebreid (recent) bloed te laten prikken, om over de lange vragenlijst nog maar te zwijgen.

Heb jij dat ook, dat iedere keer als er weer eens bloed geprikt wordt, je toch weer hoopt dat er iets gevonden gaat worden? En dan bij voorkeur iets wat te behandelen is.

mini

Toen ik naar a'dam ben geweest was er geen bloedtest meer. Ik moest wel een lijst meenemen van recente bloedcontroles. Wat ik wel vreemd vond is dat ik volgens ruud geen cvs heb en nu heb ik opeens wel cvs+me.. maar toen ik naar ruud ging werkte ik nog, dus dan kun je geen cvs hebben! Een beetje raar.. ik zit inmiddels ruim 4 weken thuis maar nu is het echt langdurig, ik merk ook dat ik langzaam achteruit ga. Volgens dr. Maes wordt het bloed op een andere manier onderzocht en met speciale technieken die nergens ter wereld worden toegepast. Dus ik ben erg benieuwd of ze iets kunnen vinden in het bloed. Hoop heb ik niet meer zo, ik laat het nu meer op mij afkomen. Ik heb mij er een beetje bij neergelegd. Maar mensen die ik ontmoet heb bij de kliniek zijn erg te spreken over dr maes. Hij heeft ook een boek geschreven, nooit meer moe. Maar tuurlijk ben ik erg benieuwd!

twijfelaar

Wat raar, dus als je nog kan werken is het geen probleem, maar als je thuis bent wel. Tsja was er maar echt een test voor he.
Ik heb ook zo vaak gehoopt bij het bloedprikken dat er iets uit kwam, maar het blijft altijd vaag.

Doen ze bij dr Maes dan op dat xmrv virus testen ofzo? Ik ben er wel benieuwd naar. Of was dat de theorie van iemand anders.

:-*

Peetje

Xmrv was van die Belgische arts waar ik de naam even van kwijt ben. En even uit m'n hoofd wordt dat virus bij bepaalde groepen CVS patienten aangetroffen, maar ook bij veel gezonde mensen.

Overigens zijn er CVS patienten die nog wel parttime kunnen werken, ik ken iemand hier die ook nog een aantal uur per week werkt, en die wel CVS heeft met diagnose van A'dam. Ik moest ook nog reintegreren toen ik de diagnose kreeg. OVerigens kwam die pas na de inspanningstest e.d., want op basis van de vragenlijst kwam ik strikt genomen een permanent symptoom tekort. De inspanningstest was echter zo beroerd, dat ik toen toch een brief kreeg met de uitslag daarvan en dat ik aan de 'eisen' voor CVS/ME voldeed.
De meeste CVS patienten bereiken op een gegeven moment ook een soort van stabiel punt, waarbij het niet beter of slechter wordt. Mits ze niet overmatig inspannen, natuurlijk. Ik merk dat ook wel bij mezelf. Zo lang ik goed in de gaten hou wat ik doe, me niet te druk maak en voor een na een drukke dag wat meer rust pak, gaat het redelijk. Ben natuurlijk lang niet zoals ik vroeger was, maar er is mee te leven zo.

twijfelaar

Oh ja klopt, dat is dr de meirler, ik haal het wel door elkaar.. Zo hebben ze vaker van die uitslagen gehad die niet veel zeggen, over verschillende mogelijke oorzaken.






mini

Hey luitjes,

ik ben een paar daagjes weg geweest naar Center Parcs, het was heerlijk! En ik voelde mij redelijk goed  ;)
Het xmrv virus zegt mij helemaal niks.. Bij de kliniek van dr. Maes kijken ze wel of je ontstekingen/andere bacterien in het bloed hebt, en dan gaan ze daar ook mee aan de slag.
Ik zou vandaag eigenlijk de uitslag krijgen maar de afspraak ging helaas niet door  :( omdat het te kort dag was want (bijna) alle bloedtesten gaan naar het buitenland en dat heeft meer tijd nodig. Ik vond het ook al vrij snel.. maar dit soort dingen had de kliniek eigenlijk moeten weten maar ja. 23 oktober heb ik nu de afspraak staan, ik heb niet dr. Maes omdat hij in het buitenland zit, maar een andere arts (orthomulecair arts als ik het goed zeg..) en hij kan mij ook verder helpen. Ik ben erg benieuwd, tot nu toe is het best wel rommelig bij de kliniek maar ik geef ze wel een kans. Ik merk ook wat je zegt Peetje dat als ik mijn eigen tijd in kan delen dat ik me vrij goed voel. Zodra ik meer inspanning moet doen dan merk ik dat het meer moeite kost. Steeds als ik denk dat het de goede kant uit gaat dan krijg ik weer een (kleine) terugval dus ik zeg niet teveel meer..
Het is ook erg moeilijk om de diagnose cvs vast te stellen, het lijkt natuurlijk op veel andere ziektes/aandoeningen. Ja was er maar een test voor dat scheelt een hoop ellende!
Ik houd voorlopig mijn gemak en ik eet veel verse groenten(sappen) en fruit, dat doet me wel goed! 

groetjes mini

magnetronnie

Het XMRV virus is deze maand onderuit gehaald als veroorzaker van CVS. Het heeft twee jaar geduurd en veel geld en ellende gekost, maar ook de originele ontdekkers van het virus geven nu toe dat het een besmetting is in het laboratorium en dat het virus niet bij pati?nten voorkomt.