uitkering?????

Gestart door Ukje, 02 november, 2011, 19:13:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ukje

Hoi!

Weten jullie of er iets van een uitkering voor mij bestaat?
Kortsamengevat: ik ben 17 jaar, heb de ziekte van pfeiffer, cmv, nierstenen, te snelle bijschildklier, teveel kalk in bloed en urine daardoor problemen met mijn darmen en botontkalking.
Ik ben nu aan het kijken voor een wajong uitkering maar dit schijnt erg lastig te zijn en ik weet ook niks of je zo een uitkering kan krijgen met de dingen die ik heb.
Ik doe niks aan school en werk ook niet, dit kan ik niet.
In maart word ik 18.

Hoop wat tips van mensen te horen, alles is welkom!

xxx

Peetje

Uit m'n hoofd gezegd bestaat er zoiets als een bijstandsuitkering voor thuiswonenden. Krijg je die niet dan is er nog de mogelijkheid dat je ouders ook na je 18e verjaardag kinderbijslag blijven krijgen. Bij de belastingdienst kun je nog zorgtoeslag aanvragen.
Als ik de wajong-folder bekijk, kun jij in ieder geval een wajonguitkering aanvragen. Die folder kun je hier vinden: http://www.uwv.nl/Images/SZ110%2015690%20-06-11_tcm26-219419.pdf
Je moet dan ook nog op gesprek komen bij de UWV-arts. Ik vermoed dat die keuring ongeveer hetzelfde zal zijn als de WIA-keuring. Ik heb daarbij veel gehad aan de uitslag van een inspanningstest. Daaruit bleek duidelijk dat ik heel snel uitgeput ben en dus niet kan werken.
Let op! je moet een wajonguitkering minimaal 4 maanden voor je 18e verjaardag aanvragen, als je vanaf je 18e inkomsten wilt hebben.
Veel succes met aanvragen. :)

magnetronnie

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie. Ik ben op dit moment bezig met een WAJONG aanvraag en heb ook al wat ge?nformeerd wat er mogelijk is op het gebied van bijstand.

WAJONG is de meest voor de handliggende keuze. In tegenstelling tot bijstanduitkeringen mag je met WAJONG gewoon thuis blijven wonen ?n wordt het salaris van je ouders/partner waarmee je samenwoont niet meegeteld. Zolang je nog studeert krijg je geloof ik 250 euro per maand. Bereid je wel voor op een hele zware strijd met het UWV, want makkelijk krijg je die tegenwoordig niet meer. Ik raad je aan om contact op te nemen met de Steungroep (www.steungroep.nl), die hebben mij tot nu toe erg goed geholpen.

Een alteratief is een bijstandsregeling. Gezien je leeftijd val je dan onder de WIJ regeling wat betekent dat je of een studie moet volgen, of een baan moet hebben. Nou kun je als chronisch zieke daar wel vrijstelling voor krijgen, maar ook daarvoor moet je door een keuring heen. Nadeel van de WIJ of gewone bijstand is dat je niet mag studeren en bovendien gaan per 1 januari 2012 en 1 januari 2013 de regels veranderen en krijg je geen geld meer als je nog bij je ouders woont. Woon je alleen dan zou je het dus eventueel kunnen krijgen, maar we hebben het hier over ongeveer 650euro per maand.. dat is amper genoeg om je zorgverzekering en huur van te betalen.. dan leef je echt onder de armoedegrens. Probeer daarom ?cht om een WAJONG te krijgen.. scheelt enorm veel ellende en biedt veel meer kansen en mogelijkheden. Ook om, mocht je ooit beter worden, weer aan het werk te gaan.

Succes! :)