Kans op besmetting

Gestart door Rick101, 01 mei, 2011, 20:12:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rick101

Hallo,

Afgelopen week heb ik op een feestje aan een drankje van iemand gedronken die een maand of 6 geleden pfeiffer heeft gehad. Ze bood het mij aan, en dacht er verder niet over na. Op t moment dat ik er aan drink realiseer ik me dat ze pfeiffer heeft gehad, waarop zei zij dat ze het niet meer kon verspreiden via uit hetzelfde glas drinken, alleen via zoenen. Nu is mijn vraag, klopt het wat zei zegt, of is er weldegelijk een kans dat ik besmet raak? Dan heb ik nog een vraag, ik lees op de ene site dat de eerste symtonen komen na 4-6 weken en bij andere sites dat het na 10 dagen al kan komen, welke moet ik geloven?

Alvast bedankt!

Bob_tails

Daar heb je het weer,op de ene website staat het zus beschreven en de
andere geeft weer een andere versie.
Zelf bivakkeer ik liever niet b.v. belgische websites, daar staat betrouwbare
info, ten opzichte van nederlandse.

Toevallig staat er nog steeds ??n open:

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=835


Voor het gemak een klein stukje tekst kopie?ren:

Dit virus houdt zich onder andere op in de speekselklieren en wordt in veel gevallen verspreid door zoenen. Maar het EBV-virus wordt zeker niet alleen door kussen doorgegeven.

Ook voorwerpen die bedekt zijn met speeksel (bv. fopspenen of speelgoed), het drinken uit een tas of een glas van iemand die besmet is, of een gewone niesbui kunnen de ziekte doorgeven.

Bijna alle volwassenen dragen het virus levenslang in hun lichaam. Maar gelukkig wordt niet iedereen die besmet raakt ook ziek.
Mensen die ooit besmet zijn geweest, ook als ze nooit ziek zijn geweest, kunnen de ziekte doorgeven. Maar het meest besmettelijk zijn mensen die pas besmet zijn of die de ziekte net hebben doorgemaakt.



magnetronnie

Een incubatietijd van 4-6 weken klopt wel, van 10 dagen heb ik nog nooit gehoord.

In theorie ben je het meest besmettelijk zolang je lichaam nog tegen het virus aan het vechten is, dus zo'n beetje vlak voor je er ziek van wordt, tot een tijd (weken tot maanden) daarna. Je kunt daarna nog steeds mensen besmetten, want je draagt het virus levenslang bij je, maar zolang je verder gezond bent en je immuunsysteem goed is, besmet je geen mensen zo wordt er gedacht.

Helemaal zeker weet men dat overigens niet. Er is wel onderzoek naar gedaan door te kijken naar de hoeveelheid virusdeeltjes die men nog terug kon vinden tijdens verschillende momenten van de ziekte, maar de ene persoon kon na enkele weken al niemand meer besmetten, en de ander maanden daarna nog steeds, dus daar kun je weinig harde conclusies uit trekken. Waarschijnlijk dat er daarom ook zoveel onduidelijkheid over bestaat.

Lang was ook het advies om binnen het gezin niet uit elkaars glas te drinken, maar dat hoeft tegenwoordig niet meer, omdat 95% van alle mensen op een bepaald moment in hun leven toch wel besmet worden.

Rick101

Dus als ik het goed begrijp, is de kans dat ik het heb gekregen niet zo groot, maar de kans is er wel? Dan nog een vraagje, ik heb t/m 29mei eindexamens, en dat feestje was op 28 april. Dan is dus de kans dat ik er onder m'n examens last van ga krijgen klein toch?

Peetje

Ik durf geen uispraken te doen over de kans op besmetting. In principe kun je ook besmet raken door uit het glas te drinken van iemand die ooit Pfeiffer heeft gehad, maar dat misschien zelf helemaal niet weet, of door een niesbui van iemand die je totaal niet kent, maar die wel naast je staat in de bus. Er is zelfs een mogelijkheid, dat jij zelf ooit al Pfeiffer hebt gehad, zonder het te weten.

Als ik jou was, zou ik me niet al te veel zorgen maken. Mocht je last krijgen van keelontsteking, griepachtige verschijnselen of erge vermoeidheid, dan is het vroeg genoeg om je er druk over te maken. :)