Op vakantie gaan met pfeiffer

Gestart door frutselke, 20 april, 2011, 10:30:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

frutselke

Hallo,
Mijn naam is Anny en ik ben 53 jaar. Verleden jaar oktober ben ik met mijn voet onder en heftruck beland op het werk met nogal ernstige gevolgen voor mijn rechtervoet en tenen. Ik was dus in de ziektewet. In februari voelde ik me eigen lijk moe, keelpijn, opgezette klieren enz. en ik ben dus naar de huisdikter gegaaN. Daar kwam na bloedtrekken eruit dat ik pfeiffer had en b12 tekort. Voor de b12 komen ze me om de twee weken in spuiten.Het gaat nu wel iets beter maar zeker niet schitterend. In december vorig jaar heb ik samen met een goede vriendin een vakantie geboekt voor begin juni.Ik ben dus nog in de ziektewet en ging dus deze week op controle bij de arbodienst. Zij maakte een afspraak voor over 3 weken. Ik vroeg dus ook of ik toestemming kon krijgen om in juni op vakantie te gaan(strandvakantie)en deze werd me niet gegeven met de uileg wie niet werkt moet ook niet op vakantie gaan.Ik was van plan over enkele weken langzaam aan enkele dagen per week enkele uurtjes proberen te gaan werken maar dit heeft een metale domper gezet. Van mijn huisart en psycholog had ik wel toestemming gekregen. Heeft er iemand hiermee ervaring of weet iemand wat ik nu nog kan doen.
Van harte bedankt en sterkte aan iedereen met pfeiffer; diegene die het niet hebben weten niet wat een mens allemaal meemaakt.

magnetronnie

Wat een redenering zeg.. alsof vakantie en vooral ontspanning niet juist heel bevorderlijk is voor het genezingsproces. Ik heb helaas geen tips voor je en ik weet ook niet ze dit zomaar mogen doen. Succes iig! :)

Peetje

Ik kreeg een paar jaar geleden min of meer hetzelfde te horen, maar dan van m'n baas. De arboarts heeft toen alsnog toestemming gegeven.
Uit je taalgebruik meen ik op te maken dat je uit Belgie komt, maar arbodienst is toch iets typisch Nederlands. In Vlaanderen is het toch de huisars die bepaalt of je wel of niet kunt werken?
Wat vind je werkgever ervan dat je op vakantie gaat? Dat je ziek bent, is namelijk in feite geen reden om jou je vrije dagen te weigeren. Maar nogmaals, dat geldt in Nederland, de Belgische regeltjes ken ik niet.

frutselke

#3
Hoi,
Je hebt inderdaad gelijk ik kom uit Belgie maar werk al sinds 1981 in Nederland. Het rare van de zaak is mijn vriendin heeft ook Pfeiffer die met mij op vakantie gaat maar zei heeft wel toestemming gekregen om te gaan. Ik word om de 3 weken in Nederland opgetrommeld en moet mij verantwoorden. Zij is in februari op controle geweest van het ziekenfonds en die vonden het geen probleem. Het is gewoon zo dat in Nederland de werkgever jou zo spoedig mogelijk terug aan het werk wil of je kan of niet. Volgens een vriend van mij die in Nederland advocaat is gebruiken ze dit gewoon als pressiemiddel om mij te forceren om terug te beginnen. In Belgie val je na 1 maand ziekte in een betalingsproces van het ziekenfonds daar ligt het verschil. Ik moet over 3 weken opnieuw op controle. Dus dan heb ik nog 3 weken voor ik zou vertrekken. Hier moet ik alles zelf beredderen en op vakantie wordt ik opgediend en hoef ik zelf niets te doen; wat is dan beter voor mij. De arboarts zei letterlijk als je niet werkt heb je ook geen vakantie nodig.
Nu weet ik niet wat ik moet doen; toch maar tegen beter weten in langzaam beginnen in de hoop dat ze over drie weken van mening verandert of de reis gewoon annuleren. Mijn werkgever staat achter de bedrijfsarts, als zij nee zegt is het nee, ook al heb ik van mijn eigen huisarts en psycholoog die mij beter kennen een goedkeuring.
Alvast bedant voor jullie reacties een Belgische pfeifferpatient.

frutselke

#4
Citaat van: frutselke op 20 april, 2011, 10:30:16
Hallo,
Mijn naam is Anny en ik ben 53 jaar. Verleden jaar oktober ben ik met mijn voet onder en heftruck beland op het werk met nogal ernstige gevolgen voor mijn rechtervoet en tenen. Ik was dus in de ziektewet. In februari voelde ik me eigenlijk moe, keelpijn, opgezette klieren enz. en ik ben dus naar de huisdokter gegaan. Daar kwam na bloedtrekken eruit dat ik pfeiffer had en b12 tekort. Voor de b12 komen ze me om de twee weken in spuiten. Onlangs heb ik de 6de spuit gekregen en nu mag ik na een maand bloed gaan laten trekken om te zien of de behandeling aangeslagen heeft.Het gaat nu wel iets beter maar zeker niet schitterend. In december vorig jaar heb ik samen met een goede vriendin een vakantie geboekt voor begin juni.Ik ben dus nog in de ziektewet en ging dus deze week op controle bij de arbodienst. Zij maakte een afspraak voor over 3 weken. Ik vroeg dus ook of ik toestemming kon krijgen om in juni op vakantie te gaan(strandvakantie)en deze werd me niet gegeven met de uitleg wie niet werkt moet ook niet op vakantie gaan.Ik was van plan over enkele weken langzaam aan enkele dagen per week enkele uurtjes proberen te gaan werken maar dit heeft een metale domper gezet. Van mijn huisarts en psycholoog had ik wel toestemming gekregen. Heeft er iemand hiermee ervaring of weet iemand wat ik nu nog kan doen.
Van harte bedankt en sterkte aan iedereen met pfeiffer; diegene die het niet hebben weten niet wat een mens allemaal meemaakt.

Marijke

wat belachelijk is dit zeg!! Ik zou gewoon vakantie eisen. Als je zeker weet dat de vakantie je herstel niet in de weg staat, dan zou ik er nog eens over praten met je baas. Het is juist goed voor je om te ontspannen en dit bevordert inderdaad de revalidatie.

Maar een actieve vakantie zou ik afraden.  ;)

succes. Ik hoop dat het goed afloopt.

Peetje

Ik heb hier: http://www.intermediair.nl/artikel/ziekte-verlof-en-vakantie/12178/vakantie-tijdens-ziekte.html nog wat gevonden.
De enige oplossing is de arboarts ervan overtuigen dat je tijdens je vakantie veel meer rust kan nemen dan thuis, en dat dat jouw herstel dus bevorderd in plaats van belemmerd. En anders mag hij een briefje schrijven voor de annuleringsverzekering, dan krijg je tenminste nog wel je geld terug.

jetske

Hallo Ik lees dat je ook een B12 tekort hebt heb je de goede opstartdosering gehad? want hier kun je ook nog steeds moe van zijn (ik lees dat je om de twee weken 1 inj hebt)
Lees de volgende links eens door

http://home.kpn.nl/hindrikdejong/index.html

http://www.stichtingb12tekort.nl/forum/index.php



Bob_tails

Geweldig Jetske  ;)  proficiat.

Dit kan niet vaak genoeg benadrukt worden.
Alleen...waarom eigenlijk niet een nieuwe topic openen.
Krijg stellig de indruk dat men hier vaak overheen walst.

m.vr.gr.

Peetje

Ik weet vrij zeker dat dit een Pfeifferforum is, geen B12 forum. Beiden kennen vermoeidheid als symptoom, maar ik begin zo langzamerhand te denken dat er leden zijn die B12 tekort als de enig mogelijke oorzaak voor vermoeidheidsklachten zien. Gevaarlijk, vermoeidheid kan tenslotte vele oorzaken hebben.
Als ik me niet vergis, is er al ergens een topic over B12 tekort. Gebruik dat maar als je het weer eens onder de aandacht wilt brengen. :)

twijfelaar

En hoe is het er nu mee???

Ik vind het wel raar als je niet op vakantie zou mogen.


frutselke

Hallo medestanders,
Ik heb de vakantie geannuleerd; voor de verzekering was de weigering van een arboarts geen wettige reden. Het grapje heeft me dus 565 euro gekost.
In september 2009 heb ik me na een zware reorganisatie in ons bedrijf moeten ziekmelden met een burn out. Met hulp van een Belgische psycholoog (op eigen kosten, het bedrijf wou niet bijdragen in de kosten) ben ik terug naar boven gekrabbeld. In augustus 2010 was ik weer volledig in de running. Eind oktober had ik het pech een arbeidsongeval te krijgen waarbij ik met mijn voet onder een heftruck belandde en terug in de ziektewet viel. Toen ik er aan kon beginnen te denken om partime terug te beginnen kreeg ik dus de ziekte van Pfeiffer en B12 tekort. De arboarts verbood me op vakantie te gaan, in januari al geboekt en een strandvakantie dus waarom.
Ondertussen heb ik papieren van het UWV gekregen in te vullen. Dus ik bel naar onze personeelsdienst wat ik daar mee aan moet. Ja vul die maar in en stuur ze maar op; op mijn vraag dat dit toch niet kan omdat mijn ziekteperiodes onderbroken zijn krijg ik als antwoord dat zij die willen laten doorlopen. In september zou ik dan als je de perioden aan mekaar aansluit twee jaar achter elkaar ziek zijn; met de conclusie dat ze je kunnen ontslaan.
24 mei moest ik dus terug op controle; mijn ziektebeeld heeft zich ondertussen zo verbetert dat ik gezegd heb tegen de bedrijfsarts dat ik wel weer gedeeltelijk aan de gang wil. Hier kreeg ik van haar een ontwijkend antwoord op. Dit is toch echt de wereld op zijn kop ik wil werken en ik wordt op alle punten tegengewerkt.Van mijn eigen huisarts heb ik papieren dat een werkhervatting geen probleem is. Heeft iemand tips of ideen wat ik nu het beste kan doen; ik heb er al aan gedacht een advocaat in te schakelen en mijn recht op werk te eisen. Kan ik ook tegen zo een arboarts een klacht indienen het gaat tenslotte om mijn job.
Met dank voor alle tips en hulp groetjes

Peetje

Je enige mogelijkheid is om een deskundigenoordeel aan te vragen bij het UWV. Je kunt het formulier daarvoor op de site van het UWV downloaden. Vreemd genoeg is dit oordeel in principe niet binden, je kunt er dus ook geen bezwaar tegen maken, maar mocht het tot een rechtszaak komen, dan stelt de rechter het wel verplicht.

Verder toch maar die WIA-aanvraag invullen. De arboarts zou je daar ook nog een verslag voor moeten toesturen wat erbij moet. Die aanvraag wordt dan door een UWV-arts beoordeeld, om te kijken of je nog steeds niet kunt werken en voor hoeveel procent. Een arbeidsdeskundige bekijkt dan in welke beroepen jij nog aan de slag zou kunnen, binnen de mogelijkheden die door de arts zijn vastgesteld.
Maak in ieder geval kopieen van de aanvraag en alle bijlagen voor je eigen dossier!

Wat betreft het ontslag na 2 jaar ziekte, je werkgever moet hiervoor wel een zogenaamde ontslagvergunning aanvragen. Tegen die aanvraag kun jij je vervolgens verweren. Je werkgever mag daar dan weer op reageren, waarna jij je nog een tweede keer mag verweren. Daarna wordt er eventueel nog advies gevraagd aan een UWV-arts of arbeidsdeskundige, waarna er een beslissing wordt genomen en de ontslagvergunning wel of niet wordt afgegeven.

Ik weet uit m'n hoofd hoe het zit met die al dan niet aaneengesloten periode van 2 jaar ziek zijn. Het zijn inderdaad aparte ziektegevallen, dus de logica zegt dat ze niet door mogen tellen, maar ik weet dus de regeltjes daarover even niet uit m'n hoofd.
Wat zegt je werkgever er van dat je weer gedeeltelijk aan de slag wil? De arbo-arts geeft namelijk alleen maar advies, de werkgever hoeft dat niet op te volgen. Ik weet het, het is krom en als zieke werknemer heb je soms echt geen poot om op te staan, maar je zou dus met je werkgever iets anders overeen kunnen komen dan het advies van de arbo.

Veel succes en laat je nog weten hoe het afloopt? :)