Terugslagen en conditie opbouwen

Gestart door Eigenwijs, 19 januari, 2011, 10:21:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eigenwijs

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier. Ik heb al wel verschillende verhalen op deze site gelezen, en ik dacht: laat ik nu zelf ook eens meedoen.
Ik zit sinds de eerste week van november thuis met pfeiffer. Ik ben nog aan het studeren en dit was mijn stagejaar(3e jaar van de hogeschool). Dat kon ik niet meer halen, dus nu begin ik in september weer opn?euw met die stage en dit studiejaar.
Tot die tijd zit ik thuis, want ik heb nergens energie voor. Ik slaap 13 uur per nacht maar word dan nog uitgeput wakker, ik slaap 's middags en ik doe niet veel meer dan strijken, afwassen en tv kijken..
Een tijd geleden was het echter een stuk beter: toen had ik w?l die lange nachten nodig, maar niet het slapen 's middags en dan werd ik 's ochtends ook redelijk uitgerust wakker. Nu is het al weken zoals het nu is..
Ik heb vaker gehoord van terugslagen bij pfeiffer-pati?nten, maar waar komt dit door?? Hebben de terugslagen een oorzaak, of "gebeurt" dit gewoon af en toe?

En dan nog een vraag. Ik weet dat het belangrijk is om je conditie weer op te bouwen, maar wanneer begin je daarmee? Ik kan me nu namelijk niet voorstellen bijv. meer dan 2 baantjes te zwemmen in het zwembad... wat zijn jullie tips en ervaringen hiermee; t?ch beginnen als je op je allerslechts bent, of wachten tot het wat beter gaat en d?n beginnen met sporten?

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes,
Christa

lied89

Hallo,

Pfeiffer is echt een rotziekte ja. Ik heb zelf sinds februari 2010 pfeiffer en nog steeds is het niet weg. In het begin heb ik rust genomen en ben rustig aan alles weer gaan oppakken. Dat heeft een hele tijd geduurd. Na de zomervakantie dacht ik dat het beter ging en ben weer meer dingen gaan ondernemen. En ineens ging het weer fout... Zoveel meer deed ik niet. Maar ben weer gaan sporten, ook weer wat leuke dingen doen. Toen kreeg ik plots weer een keelontsteking en dat was een enorme terugslag voor mij. Of de terugslagen een oorzaak hebben weet ik niet, bij mij kwam weer erge vermoeidheid na de keelontsteking maar dit schijnt bij iedereen anders te zijn. In de kerstvakantie heb ik mijn keelamandelen laten knippen en ben nu nog steeds moe en kan amper naar school gaan. En al helemaal geen stage lopen.
Mag ik je een tip geven: Ga niet alles te gelijk doen, bouw het rustig op en kijk wat je lichaam aankan. Dat is heel moeilijk, dat is ook mijn ervaring, ja. Ik wilde ook heel graag gaan sporten, na een paar maanden ging ik een enkele keer weer rustig aan beginnen, bij mij heeft dat toen wel geholpen om weer een beetje op kracht en conditie te komen, maar nu is sport weer te veel voor mij en veel te zwaar, nu ga ik af en toe een stukje lopen en dit is al vemoeiend. Ik zou dus rustig aan beginnen. Wat wel zo is als je alleen maar binnen zit wordt je er ook niet beter van, mijn ervaring is dat een stukje lopen soms al goed doet ook al is het heel vermoeiend, je moet alleen niet te ver doorgaan!

Groetjes

Eigenwijs

Zo, dat is echt een heftige terugslag...! En wat zit je er al lang mee..bah. Nee het blijft een raadsel denk ik, of die terugslagen nou een oorzaak hebben of niet.. wisten we dat maar; dan konden we het misschien voorkomen!
Bedankt voor je tip :) Daar heb ik veel aan. Ik heb me gisteren voorgenomen om elke dag een stukje te gaan lopen(gisteren mee begonnen) en dan kijken wat het met me doet. Gewoon beginnen met een klein rondje en wie weet later meer... maar nu schijnt de zon, dus heb ik er nog zin in ook :)
Inderdaad: van binnen zitten word je echt niet vrolijk en beter. Vandaar oa ook mijn bovenstaande voornemen :)

Sterkte!

lied89

Ja, te lang al ja. Ik heb op het moment ook niet het idee dan het binnenkort over zal zijn. Was dat maar zo dan was het makkelijker. Als er een beetje vooruitgang in zit zie je alles weer positiever, maar op zo'n terugslag had ik niet gerekend.
Jij ook sterkte en bouw het rustig aan op!

Peetje

Tja, waardoor ontstaat een terugslag... Te snel weer te veel gaan doen, maar soms heb je ook totaal niet het idee dat je te veel hebt gedaan en dan voel je je toch weer zo rot.
Probeer het heel rustig op te bouwen. Ga een stukje wandelen en wacht even af wat het met je doet, in plaats van de volgende dag nog een stukje verder te willen.
Het kan lang duren, maar dan zou het op den duur langzaam beter moeten gaan.
Heel veel beterschap! :)

nieuwsgierig aagje

Ik ben net als jij sinds November heel erg vermoeid en geen eetlust, en toen ineens keelpijn, dik gezicht en m'n klieren in m'n nek opgezet. Begin December naar huisarts met de klachten het was een keelontsteking en de huisarts zei meteen laat je ook eens testen op Pfeiffer, en idd. Ik heb een week dus thuis ziek in bed gelegen door de keelontsteking en 1 weekje rust gehouden. Daarna rustigjes weer begonnen met werken in Januari en nu met een nieuwe baan begonnen, heel stuk minder uren maar kost meer energie. Ik heb nu weer precies hetzelfde gevoel als toen in het begin....echt doodmoe. Ik denk idd nu ook weer te snel alles willen doen, soort van terugval ben ik bang.

sweetsecret

Ik heb het nu ook, bij komt het door stress, ik doe namelijk nogal veel in 1 week en dat moet ik nu bijna allemaal laten schieten, ik raak daardoor echt in een diepe put, maar met hulp van vriendinnen kom ik er wel weer uit!