Kan het aan de leeftijd liggen?

Gestart door KarinStubbe, 17 juli, 2010, 18:37:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KarinStubbe

Sinds 5 weken weet ik dat ik Pfeiffer heb. Nu ben ik 41 jaar, en wil graag weten of het misschien door mijn leeftijd komt dat het allemaal zo moeizaam gaat.
Ben verschrikkelijk moe, lusteloos en kan me totaal niet consentreren. ze zeggen dat ik de tijd er voor moet nemen. Dat gaat me nogal zwaar af, want dat zit niet in het aard van het beestje. Op het werk doen ze ook vervelend, tja, je kunt het niet aan je zien, en je besodemieterd de boel toch niet? Werk nu halve dagen, maar denk er over om om de dag te gaan werken.

Jillxx

Neem alstublieft de tijd om goed uit te zieken, ik heb heel veel klachten omdat ik er niet aan toegegeven heb en heb nu waarschijnlijk CVS en geloof me dat wilt u niet (ik kan niet eens meer op mijn benen staan door spier- en gewrichtspijn en zo zijn er nog duizend andere klachten). En ja het is waar helaas, hoe ouder u bent, des te trager het genezingsproces gaat!

Peetje

Pfeiffer verloopt voor iedereen anders, maar het is echt geen uitzondering om tot 6 maanden of nog langer met klachten te lopen. Sterker nog, als je er binnen 2 maanden vanaf bent, mag je wat mij betreft van geluk spreken.
Ik heb wel het idee dat wij oudere patienten (ben zelf 36) moeilijker rust kunnen nemen. Werk, gezin, huishouden, het laat zich allemaal niet zo makkelijk in de wachtstand zetten.
Wat zegt de arbodienst ervan? Het is op zich niet verkeerd om (gedeeltelijk) te gaan werken, maar neem wel op tijd je rust. Leer naar je lichaam te luisteren, hoe moeilijk dat ook is.
Heel veel beterschap!

KarinStubbe

27 juli kan ik mijn verhaal doen bij de arbo-arts. Weet je, het is niet alleen de 4 uren per dag die ik werk, maar ben ook nog eens 1 1/2 uur onderweg met de bus. En dan heb ik geluk dat mijn vriend bij het zelfde bedrijf werkt, anders ben ik iedere dag 3 uur onderweg met de bus. Moet je toch niet aan denken. En ja, het word helemaal bemoeilijkt als je een gezin hebt. En ik ben de persoon er niet naar om op de bank te gaan hangen. Maar ik ben al wel zover dat ik 's middags even op bed ga. Maar wil me daar liever niet teveel aan wennen. Maar knap er wel weer even van op.
Maar wat is CVS eigenlijk. Is dat een gevolg van niet voldoende rust nemen?

Peetje

Niet perse. CVS staat voor het Chronisch VermoeidsheidsSyndroom. Het is een symptoomdiagnose die behalve invaliderende vermoeidheid nog een aantal andere klachten omvat. Bovendien moeten die klachten minimaal 6 maanden bestaan en er moet geen andere oorzaak voor zijn.
Het is mogelijk om na Pfeiffer uiteindelijk een diagnose CVS te krijgen, maar dan ben je er toch al gauw anderhalf jaar zoet mee.

Ik ben ook niet iemand die rustig op de bank gaat zitten, maar tegenwoordig moet ik wel, anders gaat op een gegeven moment de kamer om me heen draaien. En da's ook niet echt prettig. :P
In het begin, toen ik eigenlijk nog niet wist dat ik Pfeiffer had, heb ik ook gewoon doorgewerkt, wat ik achteraf waarschijnlijk beter niet had kunnen doen.
Als je je na een middagdutje beter voelt en je nachtrust er niet door beinvloed wordt, zou ik er gewoon mee doorgaan. Je lichaam heeft die rust blijkbaar nodig, gun jezelf dat dan ook. :)

Laat je ons later nog even weten wat de arbo ervan vond? :)

Folkert

Hoi Karin,

Ik weet ook een week of 5 dat ik Pfeiffer heb. Het begon met veel hoofdpijn, dikke ogen en een keelamandelonsteking.
Twee kinderen, en een baan van 2 dagen. Gelijk in de ziektewet, gelukkig hebben ze alle begrip ervoor!
Ik lig 2 x per dag in bed. Mijn zoontje is vandaag naar de kinderopvang geweest, anders lag ik er nu ook al weer in.
Naast moe heb ik ook last van duizelingen, net als jij (zwart voor de ogen..), en als het echt erg is moet ik overgeven. Geen pretje.
Om er zo snel mogelijk van af te komen zou ik je toch aanraden dit aan te kaarten bij werk en arbo-arts! Hoop dat dit voor je zal helpen.
Ik heb veel hulp van familie betreft het huishouden, echt blij zijn we daar mee.

Heel veel beterschap en sterkte.
groeten,
Pamela (38 jr)

KarinStubbe

Sinds ik Pfeigger heb kom ik gigantisch aan :'(. Bewegen doe ik heel weinig, maar ik eet wel veel meer, en dan vooral zoet.

Peetje

Oh, dat herken ik. Inderdaad weinig bewegen, omdat je daar de energie niet voor hebt, maar wel zoete dingen gaan snoepen in een poging om aan energie te komen.

Bob_tails

En Peetje,krijg je door te snoepen meer energie?

Zoals je weet hebben wij een aantal keren in de clinch gelegen,maar spijtig voor
je, ik kan niet (meer) zwijgen.
Daar hangt iets te veel vanaf,namelijk kwaliteit van leven!

Pfeiffer pleegt een enorme aanval op je afweer- en immuumsysteem.
Sommige hebben er weinig last van,anderen daarentegen hebben een veel
langere periode nodig om te herstellen.
En helaas hebben sommige mensen klachten die blijvend zijn, wanneer er zich
complicaties zich voor kunnen doen, zei het zeldzaam.

En dit wordt door de dames-en heren medici nog altijd zwaar onderschat.
Ook ik had/heb niet alle wijsheid in pacht, maar inmiddels de afgelopen jaren
middels eigen onderzoek en die van lotgenoten fora, veel geleerd en de nodige
notities gemaakt en opgeslagen.
Is het niet voor je zelf, dan om andere mensen een eindje op weg te helpen.

Trek in zoete dingen?
Mogelijk tekorten aan vitamine B1...
wellicht spelen er nog andere tekorten een rol.



KarinStubbe

#9
Energie krijg ik er zeer zeker niet van. Was dat maar zo.
Alleen maar zo verschrikkelijk moe.
Als ik s'morgens wakker word, heb ik de grootse plannen, maar er komt echt niks van terrecht.
Maar goed, eerst dinsdag maar even afwachten wat de arbo-arts zegt.

Peetje

Inderdaad, het blijft bij pogingen. Korte sugerrush en daarna alleen maar moeier. Geen aanrader dus. :P

KarinStubbe

Zo, net terug van de Arbo-arts. Wil zelf graag blijven werken , maar doe een klein stapje terug, ga van 4 uur naar 3 uur werken. Hier komt mijn busverbinding beter mee uit, anders ben ik 2 uur en 15 minuten inderweg, en nu een uur. Nog veel, maar aanzienlijk beter. Misschien blijft er voor thuis dan ook nog een beetje energie over.

Peetje

Klinkt goed, je hebt gelukkig geen arbo arts getroffen die vind dat Pfeiffer niet meer is dan een griepje.
Ik begrijp dat je graag wilt blijven werken, maar het moet niet zo zijn dat je daarna volkomen uitgeput bent en nauwelijks de telefoon kunt pakken om de pizzakoerier te bellen. ;) Ik hoop voor je dat je je hierdoor snel beter gaat voelen. :)

moniquemj

ik werd op mijn verjaardag gebeld door de huisarts die het kadootje pfeiffer bij zich had. Dat was in april. Momenteel ben ik nog thuis, gaandeweg wordt het wat beter, maar dat wisselt erg... Inderdaad gezin, huishouden alles blijft gewoon doorgaan en als je niet een achterban hebt, die dat soort dingen kan overnemen, wordt rusten wel lastig en zal het allemaal wat langer duren.
Ben nu onder behandeling van een internist omdat mijn bedrijfsarts het te lang vind duren :-\ Ben op veel zaken nu opnieuw geprikt, moest maar 4x per week gaan sporten en anders naar de medisch psycholoog.
Veel beterschap!