Primaire Pfeiffer?

Gestart door teacher, 01 mei, 2010, 17:04:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

teacher

Hoi,

Laatst is er bij mij Pfeiffer vastgesteld door de huisarts die riep dat het om "primaire Pfeiffer" ging waaruit ze weer kon afleiden dat het om een recente besmetting ging. Betekent dit nu ook dat er een "secundaire pfeiffer" bestaat die je dan al langer hebt? Ik weet het, dit soort vragen had ik misschien toen beter aan de huisarts zelf kunnen vragen maar kon gewoon niet geloven dat ik Pfeiffer had. Daarom hier de vraag:
weet iemand wat dat precies inhoudt, een primaire pfeiffer? En betekent dat dan dat ik aan het begin van een lange weg sta om ervanaf te komen?

Zucht, wat een ellende, ik heb helemaal geen tijd voor Pfeiffer, wie wel?

Peetje

Iedereen noemt het anders. Primair, acuut, recent, of simpelweg 'je hebt Pfeiffer'.
Er zijn twee soorten antistoffen die ze nakijken bij een Pfeiffer test. Die noem ik altijd voor het gemak de recente en de oude antistoffen.
De eerste, die nu blijkbaar bij jou gevonden zijn, geven aan dat je kort geleden met het Pfeiffervirus in aanraking bent gekomen en dat je lichaam nog tegen het virus aan het vechten is. Je hebt dan vaak keelontsteking (gehad) of griepachtige verschijnselen. Deze antistoffen zijn gemiddeld zo'n 3 maanden in je bloed te vinden.
Als je lichaam het virus heeft verslagen, verschijnen de oude antistoffen. Als die in je bloed te vinden zijn, betekent dat, dat je ooit Pfeiffer hebt gehad. Het is dan niet meer echt te zeggen hoe lang dat geleden is. Dat kan een jaar zijn, maar ook 10 jaar of nog langer.

Overigens zegt de aanwezigheid van de antistoffen niks over hoe je je voelt. Als het niet meer actief is, kun je nog steeds flinke klachten hebben.

Heel veel beterschap!