pfeiffer symptomen

Gestart door Mikey, 09 april, 2010, 16:04:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mikey

hallo


ik had pfeiffer, juni is het 2 jaar geleden.
een paar maanden geleden had ik nog pfeiffer.
heb vorige week een bloedonderzoek gedaan en ben immum voor pfeiffer..super en eindelijk.
het heeft wel zeer lang geduurd.


nu een vraagje:
als je immum bent voor pfeiffer (dat ben je als je onder een bepaalde waarde bent voor EBV in je bloedonderzoek), kan je dan nog altijd ziek worden?

ik loop nu al 2 weken rond met 1 gezwollen klier (tot eergisteren had ik er zelf 2)(misschien langer, heb maar mijn klieren gecontroleerd 2 weken gelden) en ik heb al 4 weken keelpijn (geen hard keelpijn, maar ik voel mijn keel wel voortdurend.) de eerste week van mijn keelpijn; was ik vermoeid, daarna niet meer.

zijn er nog personen die symptomen hebben terwijl ze normaal (volgens bloedonderzoek) immum zijn?

thx

Peetje

Ten eerste, immuun voor Pfeiffer bestaat niet. Dit in tegenstelling tot wat veel artsen zeggen. Het Pfeiffervirus blijft latent in je lichaam aanwezig en kan weer actief worden. Het is dan mogelijk dat je er weer ziek van wordt. Artsen zeggen dat het niet kan, maar er zijn hier op het forum meerdere leden die aantoonbaar meerdere keren actief Pfeiffer hebben (gehad).

Wat in jouw bloed te zien is, zijn waarschijnlijk de antistoffen die aangeven dat je ooit Pfeiffer hebt gehad. Dat betekent dat je ooit in aanraking bent gekomen met het virus en dat je lichaam die strijd gewonnen heeft. Het is dan niet meer actief, maar zoals gezegd blijft het virus wel in je lichaam aanwezig. Het EBV is familie van de herpesvirussen, denk hierbij bijvoorbeeld aan een koortslip.

En ten tweede zeggen de antistoffen niets over je klachten. Zelfs al geeft bloedonderzoek aan dat het niet meer actief is, dan nog kun je best klachten hebben. Al jij al die tijd nog klachten hebt gehad, is je lichaam dus blijkbaar nog niet klaar met het 'verwerken' van de infectie.

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je nu gewoon een verkoudheid ofzo hebt. Opgezwollen lymfeklieren zijn niets anders dan een teken dat je lichaam ergens tegen aan het vechten is. Ze zijn kenmerkend voor Pfeiffer, maar niet iedereen heeft ze. En niet iedereen met opgezwollen klieren, heeft Pfeiffer.
Verder kan het ook nog CMV zijn, dat is een 'broertje' van Pfeiffer.

Bij langdurige Pfeifferklachten treedt de keelpijn meestal op na inspanning. Kun je nagaan of het bij jou (weer) begonnen is na bijvoorbeeld een drukke periode op school/werk, of iets anders waardoor je drukker was dan normaal?
En was je eerder helemaal van je klachten af, of is het nu alleen maar erger geworden?

Mikey

hallo


bedankt voor je antwoord, Peter


ik heb keelpijn sinds begin maart, de eerste week was ik wat vermoeid, en had ik 2 dagen wat hoofdpijn.
(ik herinner me dat ik in de maand okt-nov) 4 weken keelpijn had, dokter gaf me 3 dozen antibiotica en het heeft niet geholpen, 2 weken later was ik ervan genezen.


ik loop momenteel al zeker 2 weken met een beetje van een versnopte neuse.
vermoeidheid heb ik niet meer
een normale keelpijn duurt nooit 5 weken.

ik heb niets speciaal gedaan van inspanning.
ik was daarvoor toch 2 a 3 keer per jaar vermoeid (met wat hoofdpijn) volgens mij was het pfeiffer.
maar nu al 5 weken keelpijn die niet stopt..is raar..heb nog 1 gezwollen klier..


Frank25

Hej Mikey,

Ik herken je klachten wel, ik heb al sinds december een rode keel nadat ik voor de tweede keer pfeiffer kreeg. Bij mij is het nog steeds niet over, en ben ook nog steeds ontzettend moe maar het gaat de laatste maanden iets beter. Is bij jou ook de keelholte rood? Vorige week heb ik weer een keelontsteking gehad en ben ik ook weer veel moeier dan normaal. Ik ben hiervoor ook bij een internist geweest en die houdt het op Pfeiffer met chronisch ontstoken amandelen. Dus ik moet nu wachten tot de Pfeiffer over is, dan gaan mijn amandelen eruit. Maar toch vraag ik me ook wel af of dit wel Pfeiffer is. Mocht je wat meer weten hou me op de hoogte:P.

Beterschap!

Peetje

Laatste keer dat ik het checkte, was ik toch echt nog een vrouwtje. ;)

Bij keelpijn als gevolg van Pfeiffer helpt antibiotica ook niet. Ik neem aan dat het bij jou toen nog actief was, aangezien het pas kort geleden uit je bloed is, dus wel een beetje vreemd dat je dan antibiotica krijgt.

Ik vind het moeilijk om iets zinnigs te zeggen over je klachten. Meestal duurt 'gewone' keelpijn niet zo lang, maar als het door Pfeiffer komt, heb je vaak meer klachten.
Die gezwollen lymfeklier geeft wel aan dat je lichaam ergens tegen vecht. Ben je al bij de huisarts geweest?

Mikey

ja ben al bij de dokter geweest. mijn bloedwaarden waren ok.

mijn keel is lichtjes rood.

@Frank25, heb je geen gezwollen klieren?

de dokter heeft bloed genomen nadat ik die dosis antibiotica had genomen omdat het niet over ging.




ik panikeer ook wel wat voor "hiv" ik heb normaal gezien geen risico genomen, maar het draait toch in mijn kopke, het valt zowat samen..en geen enkele hiv primo infectie duurt 5 weken langer. maar ik denk er toch veel aan. (zelf volgens dokter geen risico genomen.) en hiv test was neg (5 weken later), witte bloedcellen waren ok..


je zegt dat je meer klachten hebt dan alleen keelpijn?
een gezwollen klier is toch ook een "klacht" van pfeiffer?

nieet vergeten dan ik pfeiffer had in juni 2008.

of te wel is het een kleine herval van pfeiffer? of iets te maken met hiv (wat normaal gezien niet kan, omdat geen risico genomen..maar ik twijfel wel )

Frank25

Beste Mikey,

Ik heb inderdaad last van licht gezwollen klieren, vooral als ik moe ben word ik schoor of krijg ik een zere keel, althans voel dan dat me klieren dikker worden.

HIV, heb ik ook aangedacht maar heb me laten testen en die was negatief (geen HIV). Als je een primaire infectie doormaakt van HIV, dan krijg je 4 tot 6 weken na infectie last van klachten, die heel divers zijn en kunnen lijken op EBV. Maar deze klachten duren doorgaans een week tot twee weken. In uitzonderelijke gevallen rond de 10 weken. Daarnaast is de kans dat je HV krijgt redelijk laag, lager dan 1% per seksueel contact. Ik zou je er dus niet teveel zorgen overmaken, je kunt je ook al laten testen, dit kan bij 4 weken al en bij 6 weken heb je al een testresultaat van 95% betrouwbaarheid. (http://www.soaaidsmagazine.nl/artikel_medisch/1012)

Maar ook ik maak me zorgen of het wel Pfeiffer is, ik zelf denk dat lyme ook nog steeds een optie is, ook omdat ik soms wat pijnlijke gewrichten heb en veel spiertrekkingen heb. Maar volgens mijn internist kon dit ook het gevolg zijn van Pfeiffer.

Sterkte!



Mikey

Hallo Frank


ik heb me getest aan 5 weken (kan ook 6 weken zijn maar weet het niet juist meer) en was negatief.
normaal gezien zou ik geen risico genomen hebben (ik ga niet in details gaan), maar weet niet welke generatie de testen waren.
het is alleen mottig dat de keelpijn, gezwollen klieren op hetzelfde moment vallen dan de 2 a 4 weken na dat contact.
wat bedoel je met "In uitzonderelijke gevallen rond de 10 weken"? dat ze 10 weken kunnen duren? of dat de primo infectie kunnen voorkomen tot de 10 week na risico.

ik heb ook licht gezwollen klieren (ik schat dat ze maar +-2 a 3 cm groot zijn


lyme? heb ik al gehoord de naam..maar weet niet wat het is.. (is dat niet van de teken?(dat vaak honden hebben?),   kan men dat niet opsporen via het bloed.


veel sterkte en de moed houden, en denk positief ('t is ook moeilijk voor mij..en probeer ook positief te denken..maar dat gaat niet simpel..denk er teveel over na, over alle mogelijke problemen..)

grtzz

Mikey

#8
heb dat artikel gelezen.  klachten kunnen soms 10 weken duren..had ik beter niet gelezen,nu ga ik weer ongerust zijn  :-\


de ziekte van Lyme wordt opgespoord door de elisa test (dat ook de hiv test is)
dus als je negatief was voor de elisa test, heb je niet de ziekte van Lyme  ;)

Frank25

Mikey,

Ik zou je echt geen zorgen maken, de kans is verwaarloosbaar klein! Zeker als je na vijf weken een negatieve test heb (dus geen HIV).

Elisa is een merknaam van een test, maar beide tests zijn verschillend HIV en LYME, ze meten andere banden en eiwitten