mijn contract word niet verlengd en nu

Gestart door meatje, 27 januari, 2010, 09:53:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

meatje

hallo even een vraag
ik heb sinds november de ziekte van pfeiffer en nu wordt mijn contract niet verlengd
Ik snap het wel van mijn baas want hij weet ook niet wanneer ik beter ben dus hij heeft mij nou niet nodig.
maar ik baal er wel van.
Maar heeft iemand hier ervaring mee.
want ik krijg nu dus een uitkering van het uwv.
maar ik weet dus helemaal niet hoe het werkt
Wie weet hier iets van
groetjes meatje

mcavia

Ik heb er helaas weinig verstand van, maar de eerste 2 jaar van een ziekte mag je niet ontslagen worden toch..?
Ik zou het toch goed gaan uitzoeken!!

meatje

dat klopt maar ik had maar een half jaar contract en dan hoeven ze het contract niet te verlengen dus helaas zit ik weer zonder baan
de eerste keer werd er gefuseerd dus werd ik na 13 jaar te hebben gewerkt ontslagen en de tweede keer ging het zo slecht door de recessie dat ik daar ook al ontslagen door ben
en nu dus weer
ik baal er ontzettend van heb vandaag ook echt een baaldag
heb gewoon nergens geen zin in groetjes meatje

ieriep

Waarschijnlijk had je al contact met de arbo-arts?

Je werknemer meld je als het goed is aan bij het UWV, omdat je ziek het werk uitgaat.
Het UWV neemt vanzelf contact met je op (meestal telefonisch en daarna per brief).
De Arbo-arts moet jou gegevens naar jou opsturen en jij krijgt dat een brief van het UWV en daarin staan dingen die je op moet sturen (zoals de brieven van de arbo arts en bepaalde gegevens).
Ze berekenen aan de hand van wat je bij je laatste werknemer verdiende je nieuwe loon.

Dit zijn mijn ervaringen, maar mijn contract is 12 januari gestopt.

meatje

hoi ieriep
ik ben nog nooit bij de arbo arts geweest dat vond mijn baas niet nodig
die geloofde wel dat ik ziek was en hij zei in november al meteen dan laat ik je met rust maar je contract word niet verlengd als je nog niet beter bent
dus ik ben nog nooit bij een arbo arts geweest
zou dat consequenties hebben?
heb jij ook ontslag gekregen vanwege ziekte van pfeiffer?
en hoe lang duurde het voordat jij bericht kreeg van de uwv?
en de laatste vraag ben je al bij de arbo arts van het uwv geweest en wat zeiden ze?
groetjes meatje

Peetje

(Voormalig) loonadministrateur en ervaringsdeskundige meldt zich! :P

Als je baas zich netjes aan de regels heeft gehouden, heeft hij je wel ziek gemeld bij de arbodienst. Eigenlijk zou je dan ook bij de arbo arts op het spreekuur moeten komen, maar als je baas de arbo geen toestemming geeft om een afspraak te maken, dan komt die er dus niet.
Het is inderdaad zo, dat als jij ziek uit dienst gaat, je warkgever dat bij het UWV moet melden. Daar zou ik alleen niet zomaar vanuit gaan. Voor alle zekerheid kun je het beste zelf contact opnemen met het UWV om een WW-uitkering aan te vragen. Je kunt dan ook zelf aangeven dat je ziek uit dienst bent gegaan.

Ik heb zelf momenteel een arbeidsongeschiktheidsuitkering en dan wordt je door de verzekeringsarts van het UWV gekeurd. Als je in aanmerking komt voor een WW-uitkering, heb je een solicitatieplicht. Meldt je je ziek, dan vervalt die verplichting, maar voor zover ik weet, wordt je dan nog niet gelijk opgeroepen voor een keuring ofzo. Op de site van het UWV kun je een hoop dingen nakijken. Ik ben momenteel even te duf daarvoor, misschien dat het morgen beter gaat. Ik heb als loonadministrateur nogal wat ervaring met het opzoeken van dat soort dingen, dus als je specifieke vragen hebt, wil ik wel voor je gaan zoeken. :)

ieriep

Hoi!

Ik zou niet weten of het arbo-arts gedeelte consequenties kan hebben.
Het UWV vroeg bij mij wel informatie van de arbo-arts. Dus grote kans dat je dat dan mist.
Maar als het goed is heeft je ex-werkgever wel een verslagje over je ziekte, ander kan je vragen of hij dat wil maken en naar je op wil sturen. Ook is je baas verplicht volgens mij je aan te melden bij het UWV, als hij dit niet gedaan heeft is dat zeker iets om na te vragen.

Ja ik heb ontslag gekregen door de ziekte van Pfeiffer, daarvoor nooit ziek, maar sinds 24 augustus ziek gemeld, dus is wel logisch.
12 januari liep mijn contract af, een week daarvoor belde mijn baas me op om te zeggen dat mijn contract niet verlengd werd.
Toen hebben zij mij aangemeld bij het UWV en 13 januari werd ik gebeld door het UWV. (Maar een week van te voren had mijn baas het waarschijnlijk al geregeld).
Ik ben niet bij de arbo-arts van het UWV geweest, ik moet nog een paar formulieren invullen.

Heel veel succes!

Peetje

Ik heb nog even op de site van het UWV zitten zoeken voor je:

CiteerIk heb een WW-uitkering en word ziek
Heeft u een WW-uitkering en wordt u ziek? Dan krijgt u tijdens de eerste 13 weken van uw ziekte gewoon nog uw WW-uitkering. Bent u langer dan 13 weken ziek, dan krijgt u een Ziektewet-uitkering.
Stopt uw WW-uitkering binnen 13 weken en bent u nog ziek? Dan krijgt u een Ziektewet-uitkering na uw WW-uitkering. Als u weer beter bent, krijgt u g??n WW-uitkering meer. U ontvangt hierover een brief van ons.

http://www.uwv.nl/particulieren/ziek-of-zwanger/index.aspx
Via dit gedeelte van de site van het UWV kun je meer informatie opzoeken. :)

IB

Hallo allemaal,

Is het gelukt om eea te regelen met het UWV?

Ik zit gedeeltelijk in hetzelfde schuitje. Bij mij loopt een gedeelte van mijn contract af (contract bestaat uit twee delen). Weten jullie of je dan gedeeltelijk een uitkering kan krijgen? En krijg je WW, ook als je al ziek was en je contract dan afloopt?

Groetjes en sterkte allemaal, ooit zijn we weer helemaal beter! IB

Peetje

Ja, je hebt dan recht op gedeeltelijke WW, aangezine je gedeeltelijk werkloos wordt.
Als je op het moment dat je contract afloopt, ziek bent, en je dus ziek uit dienst gaat, moet je werkgever dat doorgeven aan het UWV. Het UWV neemt dan weer contact met jou op. Maar voor de zekerheid kun je ook zelf al naar het UWV gaan om WW aan te vragen.

IB

Dankjewel voor de reactie!
Het UWV vind ook dat de werkgever mij ziek uit dienst moet melden.
De werkgever denkt echter van niet, omdat het een tijdelijke aanstelling betreft die afloopt. Zij gaan nu ook contact opnemen met het UWV. Dus nog even afwachten wat er uiteindelijk gebeurt.

Peetje

Voor zover ik weet (en ik was loonadministrateur voordat ik ziek / arbeidsongeschikt werd), moet je als werkgever ook bij een aflopend contract de zieke werknemer ziek uit dienst melden. Als ik me het formulier goed herinner, is er een mogelijkheid om aan te geven dat het einde contract betreft. :)

IB

Het blijkt allemaal iets anders in elkaar te zitten, het gaat om een tijdelijke uitbreiding op mijn contract. Deze tijdelijke uitbreiding stopt. Omdat het niet om het contract gaat dat stopt, maar de uitbreiding, is mijn werkgever van mening dat het nergens gemeld hoeft te worden en ik ook niets zwart op wit ontvang omdat het om een tijdelijk contract gaat dat ooit toch af zou lopen (er staat op vermeldt: uiterlijk tot 1 augustus 2010 maart loopt al per vandaag af). Iemand ervaring hiermee en of er dan iets geregeld kan worden?

Peetje

Zorg in ieder geval dat je die afwijking (1 maart in plaats van 1 augustus) zwart op wit krijgt, als je dat nog niet hebt.
Hoe was je situatie voor die tijdelijke uitbreiding? Had je toen een aanvulling van het UWV?
En je zou natuurlijk altijd zelf contact kunnen opnemen met het UWV om te proberen een aanvulling te krijgen. Niet geschoten, is altijd mis. En als je daarbij aangeeft dat je ziek was bij het beeindigen van die tijdelijke uitbreiding, dan is er kans dat ze alsnog contact opnemen met je werkgever. :)
Succes!