Tweede keer Pfeiffer in een half jaar, klopt de test wel?

Gestart door Frank25, 23 januari, 2010, 23:19:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frank25

Hoi allemaal,

Mijn naam is Frank en ik ben 25 jaar. Ik wil graag mijn situatie aan jullie voorleggen en ik ben benieuwd wat jullie er van denken.

Vorig jaar juni is er bij mij een recente infectie in mijn bloed aangetoond van het Pfeiffer virus. Het begon met lichte vermoeidheid, hoofdpijn en een stijve nek. Na een aantal weken kreeg ik een keelontsteking en pijn in mijn gewrichten en zenuwstelsel. Ook testte ik die periode licht positief op de ziekte van Lyme. Ik heb een zestal weken last gehad van deze klachten, daarna ben ik twee maanden heel moe geweest.

Voorafgaand aan de ziekte van Pfeiffer liep ik al bij de KNO arts omdat mijn neus chronisch verstopt was en is, ook bleken mijn amandelen chronisch ontstoken.

In oktober was ik er grotendeels vanaf en het ging harstikke goed! Ik sportte weer en ben weer lekker gaan stappen.

Zeven weken geleden kreeg ik weer keelontsteking, dit duurde vier weken en toen verdween de pijn. Wel bleef en is mijn mondholte rood. Nadat de keelpijn weg  is gegaan kreeg ik af en toe verhoging, daarnaast ben ik erg vermoeid. Daarom heb ik bloedtesten en keelkweken laten nemen. Hoewel mijn bloed en kweken op bijna alles na goed waren, bleek tot mijn stomme verbazing dat ik weer een recente infectie van Pfeiffer in mijn bloed heb.

Ik snap hier echter niets van, kun je binnen zo'n korte tijd weer Pfeiffer krijgen?
Is het mogelijk dat  een Pfeiffer test vals positief is doordat ik misschien wel iets anders onder de leden heb? Is een van jullie bekend welke andere ziekten een vals positieve uitslag kunnen geven?

Ik zelf denk dat ik misschien toch CVM heb gehad in plaats van Pfeiffer, dit is bij mij nooit getest. Daarnaast denk ik dat mijn amandelen er waarschijnlijk uit moeten en die deze klachten veroorzaakt, echter blijft die testuitslag vreemd. Daarom mijn vragen. Ik wil nu vragen of de huisarts me naar een internist wil doorsturen, zijn er meer mensen die met Pfeiffer naar een internist zijn gegaan?

Misschien dat iemand anders ervaringen heeft met rare testuitslagen, ik hoor het graag van jullie! Bedankt!

Ciao,
Frank

ieriep

Kan het niet zo zijn dat de Pfeiffer niet OPNIEUW recent is maar NOGSTEEDS recent?

Toen ik nog met mijn hevigste klachten zat ben ik naar een internist doorgestuurd, in mijn geval de kinderarts.

Bij mij was er eerst een sneltest van Pfeiffer gedaan, die gaf aan dat ik geen Pfeiffer had.
Dat zou kunnen komen omdat het of te snel getest is of omdat de sneltest niet altijd betrouwbaar is, werd me verteld.

Omdat ik na een week nog steeds hele hevige klachten had werd ik verder onderzocht en werd ik later nog een keer getest, weer op Pfeiffer, andere dingen en dit keer ook op CMV.
De uitslag: Pfeiffer zwakpositief, CMV positief.
Er werd mij verteld dat de CMV de uitslag van Pfeiffer kan beinvloeden.
Vanwege deze vage uitslag is de medische microbioloog van het ziekenhuis erbij gehaald.
Die ging mijn bloed verder onderzoeken.

De uiteindelijke uitslag: ik heb CMV langer dan een jaar geleden doorgemaakt. (De eerste keer dat je het hebt is het het ergst, de klachten die ik nu heb herken ik van 2 jaar geleden, dus waarschijnlijk had ik toen CMV. Waarschijnlijk zeiden ze eerst dat CMV positief was omdat mijn weerstand heel erg laag was en het daarom weer opspeelde).

Pfeiffer had ik uiteindelijk wel!

Ruim drie maanden daarna, werd ik weer getest op Pfeiffer, de actieve Pfeifferstoffen zaten nog steeds in m?n bloed!

Nu bijna een half jaar later nog steeds last van Pfeiffer.

Dit is ongeveer mijn verhaal qua bloedonderzoeken, zoals het ziekenhuis het tegen mij verteld heeft.

Heel erg veel succes!
Groetjes, Iris

Peetje

Over de invloed van CMV op de Pfeiffertest kun je hierboven alles lezen. Verder is het mogelijk, dat de Pfeiffer nog steeds actief is. Normaal zijn de recente antistoffen ongeveer 3 maanden in je bloed te zien, maar dat kan ook wel langer zijn.
Zeker met langdurige Pfeifferklachten is het helemaal niet vreemd om naar een internist te gaan. Die kan toch net iets beter onderzoeken of er niet meer aan de hand is. :)

Veel beterschap en laat je ons nog even weten hoe het verder gaat? :)

Frank25

Hoi iedereen,

Ik ben gisteren weer bij de huisarts geweest, omdat ik vragen had over mijn bloedtest en omdat ik de laatste 1,5 week veel last heb van me borstbeen,jeuk (over me hele lijf), misselijkheid en moe. Volgens de dokter had het niets met pfeiffer te maken, maar naar mijn idee wel. ik had dit namelijk de eerste keer ook. Echter nu is het veel heftiger, ik kan niet eens op me zij liggen. Het advies was, je moet minder op internet lezen,haha. Tja lazen sommige artsen nu maar eens internet of hun boeken:).Volgende week maandag heb ik een afspraak bij de KNO arts, deze moet eerst een oordeel vellen pas dan kan ik wellicht naar een internist. Ook gaf de dokter aan dat het geen zin had om te testen op CMV, ik vind het echt een vreemde analyse, maja ik had het idee dat de dokter toen dacht van h?, CMV dat zou ook nog kunnen. Daarnaast vond de dokter het niet nodig om me leverwaarden te meten, want dit hadden we vorig jaar augustus al gedaan en toen was het verhoogd.

Sorry voor het cynisme maar zoals jullie zullen begrijpen heb ik wat moeite met de diagnosekwaliteiten van mijn dokter, die denkt dat ik me aanstel! Tot zover, bedankt voor jullie reacties en ik hou jullie op de hoogte. Sterkte allemaal!


Peetje

Je dokter heeft voor een deel wel gelijk als hij zegt dat je niet te veel op internet moet kijken. Als je op hele onschuldige symptomen gaat zoeken, kom je op internet zo veel enge ziektes tegen. En de artsen worden dan weer geconfronteerd met patienten die ervan overtuigd zijn dat ze een enge, zeldzame ziekte hebben, terwijl ze eigenlijk gewoon griep ofzo hebben.

Als je leverwaarden vorig jaar zomer verhoogd waren, en je hebt nu nog last, lijkt het mij juist zinvol om dat nog een keer te controleren. Normaal gesproken zouden leverklachten niet zo lang mogen duren.
Ik heb ooit ook aangegeven dat ik wilde laten testen op CMV, om zeker te weten dat ik het niet allebei had en mijn huisarts maakte daar helemaal geen probleem van. Ik kreeg er zelfs gratis een extra kruisje bij de toxoplasmose bij. :P
Misschien kun je aan de KNO arts vragen om een CMV test. De internist laat je hoogstwaarschijnlijk ook bloed prikken op veel dingen, meestal ook IgG en IgM algemeen, dus eerst zonder te testen op een specifiek virus. Als er dan iets actief blijkt te zijn, gaan ze verder zoeken.

Waar kwamen volgens jouw huisarts jouw klachten dan wel vandaan? Aanstelleritus?
Als een aantal artsen je vertellen dat je kerngezond bent, dan wordt je vanzelf cynisch en/of sarcastisch, daarin ben je echt niet de enige. Bovendien snappen we hier vrij goed hoe het voelt.

Frank25

Hej Peetje,

Bedankt voor je bericht. Het klopt inderdaad dat je niet teveel op internet moet gaan zoeken, kan ook deels leiden tot ''ziek voelen''. Ik zou dat zeker niet ontkennen, echter vind ik het van mij dokter wel de meest makkelijke verklaring voor mijn problemen. De dokter houdt het op pfeiffer met waarschijnlijk ook chronisch ontstoken amandelen. Daar wijzen de meest recente bloeduitslagen op. Er staat nu ook specifiek in me brief of mijn amandelen er niet beter uit kunnen. Echter waar ik over twijfel is of het niet lyme is, die kan al deze klachten mogelijk veroorzaken en daarnaast heb ik redelijke geschiedenis van maag en luchtwegklachten, deze klachten kunnen ook worden toegeschreven aan lyme. Ook zou lyme me testuitslagen op pfeiffer kunnen verklaren. Daarom wil ik graag naar een internist om deze vraag speciefiek te onderzoeken. Ook ik ben er niet zeker van dat het lyme is, ik zelf denk waarschijnlijk dat de analyse klopt alleen zeg ik dat puur gevoelsmatig. Maar ik zou het erg vinden als straks na 15 jaar blijkt dat ik wel lyme heb en vervolgens vele klachten ontwikkel.   

Waarom me leverwaarden niet geprikt worden begrijp ik eerlijk gezegd ook niet. Ik heb ook nog steeds een intolerantie als het om alcohol gaat. Voor heen kon ik er goed tegen maar nu met een glas bier ben ik behoorlijk aangeschoten. Ik weet niet hoe jullie dat ervoeren?

Een goed idee om het aan me KNO arts te vragen wellicht dat hij het wil onderzoeken. Me huisarts vindt het ook geen aanstelleritus maar vindt dat er genoeg is onderzocht. Maar zoals je zegt ik kan me goed voorstellen dat andere mensen deze ervaring ook hebben. Pfeiffer is iets heel aparts!

Ciao,
Frank

Peetje

Ik drink zowiezo niet en heb geen leverklachten gehad, dus daar kan ik niks uit eigen ervaring over zeggen.
Je zou overigens niet de eerste zijn die van dit forum naar een Lyme-forum verhuist. Maar ik blijf het wel vreemd vinden dat je huisarts niet op jouw uitdrukkelijke verzoek CMV en/of Lyme laat prikken. Als de uitslag negatief is, weet je dan in ieder geval wat je niet hebt.

Frank25


Lili

Hoi,

Sinds gisteren kijk terug op dit forum.
Even kort schetsen zomer 2008 CMV, na weken gerust te hebben ging het weer beter.
Juni 2009: ik was weer zo vreselijk moe (dacht dat start to run me goed ging doen voor conditie), al mijn reserves op en... dokter geloofde het eerst niet : opnieuw CMV.
Alweer weken nodig gehad om op krachten te komen. Heb kine gevolgd, wat mij heel goed geholpen heeft.
Samen met yzer en N2CMV van labolife. dHoe ver kan ik gaan, wat is mijn grens?
Maar...drukke werkweken achter de rug en hier hang ik nu weer aan mijn pc.Op dit forum...
Ik laat straks mijn bloed prikken.
Wie het niet heeft, kan het moeilijk begrijpen.
In ieder geval: de dokter zei me (verschillende artsen)
Het beste medicijn is luisteren naar je lichaam. CMV zit altijd in je bloed en bij vatbaardere periodes heb je er weer last van...

Pfeiffer en CMV behoren tot dezelfd familie, dus ja ook dat kan je meerdere keren krijgen.
Ikzelf ben 31 en heb twee kindjes en sta in het onderwijs.


Frank25

Hej bedankt voor jullie berichtjes!

Ik ben vandaag bij de KNO-arts geweest. Heb de situatie uitgelegd en ook de KNO arts is van mening dat ik beter naar een internist kan gaan! De KNO arts heeft direct mijn dokter opgebeld en overlegd. Ik heb volgende week al een afspraak bij de internist. De KNO arts denkt aan een virus of baterie, althans in me keel dan.

Voel me echt raar, het lijkt erg veel op Pfeiifer. Heb alleen veel pijn op me borst en in me gewrichten. Mijn KNO arts gaf aan dat lyme ook niet uitgesloten kan worden, heb nu en ook voordien behoorlijk wat spiertrekkingen in me gezicht.

Ik hou jullie op de hoogte! Hebben jullie nog tips hoe ik het gesprek met de internist in kan gaan?

Beterschap allemaal!


Peetje

De enige tip die ik je kan geven, is je klachten en vragen opschrijven. Dan kun je iin ieder geval niks vergeten. En als je toch pen en papier bij je hebt, kun je ook reacties en opmerkingen van de internist opschrijven.
Wat goed trouwens dat je zo snel al bij de internist terecht kan!

solarfall

Citaat van: Peetje op 08 februari, 2010, 19:59:58
De enige tip die ik je kan geven, is je klachten en vragen opschrijven. Dan kun je iin ieder geval niks vergeten. En als je toch pen en papier bij je hebt, kun je ook reacties en opmerkingen van de internist opschrijven.
Wat goed trouwens dat je zo snel al bij de internist terecht kan!

Goede tip, je vergeet altijd wel iets te zeggen of op te noemen. :)

Frank25

Hoi Allemaal,

Net terug van de internist, deze heeft me helemaal onderzocht voornamelijk me lymfen. In me nek waren deze wat dik maar niet extreem. Toch denk ik dat hij twijfelt aan de ziekte van Pfeiffer, dit omdat hij een gigantisch bloedonderzoek laat doen (40 waarden) en omdat ik longfoto's moest gaan maken. Dit omdat ik aangegeven heb dat ik al 3 weken pijn op de borst heb gehad en paar maanden terug een luchtweginfectie heb gehad. Ik weet niet of diegene die ook met Pfeiffer naar de internist gegaan is ook een longfoto kreeg? Het viel me op dat de internist erg naar mijn lymfen keek.

Ik kreeg de indruk dat de internist dacht dat het misschien wel eens uit me longen zou kunnen komen. Hoewel je eigenlijk niet moet gaan googlen heb ik dat toch even gedaan. Vooral met longkanker heb ik behoorlijk wat matches. Zere gewrichten, heesheid, moe, pijn op de borst,luchtweginfecties etc.. Ben er best van geschrokken, hoewel ik nog steeds ervan uit ga dat het Pfeiffer is. Daarnaast rook ik niet en komt het zelden voor dat jonge mensen (onder de 30) zoiets ontwikkelen. Je moet je ook niet gek laten maken:)

Volgende week krijg ik de uitslag al, hoop dat het meevalt:) Andere kant zouden ze denk ik ook niet een week wachten, zoiets zie je vrij snel op de longfoto.

Weet iemand hoelang je keelholte rood blijft? Bij mij is dit nu al 12 weken zo. De moeheid neemt gelukkig wel iets af, alleen nog pijnlijke darmen.

Peetje

Goede internist, uitgebreid onderzoek. Ze kunnen tenslotte beter het zekere voor het onzekere nemen.
Je hebt helemaal gelijk dat je eigenlijk niet moet gaan googlen. Zelfs met de meest onschadelijke symptomen, kon je dan bij kanker of een andere enge ziekte uit.
Ik ben inmiddels ook op verschillende dingen onderzocht en steeds herken ik wel symptomen, maar blijk ik het toch niet te hebben. Frustrerend, dat internet. :P

Je krijgt de uitslag waarschijnlijk pas over een week, omdat ze voor sommige bloedonderzoeken wat meer tijd hebben. Als alles onderzocht en beoordeeld is, krijg jij pas de uitslag. Al kun je er wel van uit gaan, dat als ze echt iets verontrustends zien op de longfoto's, je wel eerder bericht krijgt.

Frank25

Hej Peetje,

Bedankt voor je berichtje, het is zeker een goede internist, ook heel aardig en zeker begripvol. De internist gaf ook aan dat Pfeiffer soms een hele moeilijke ziekte kan zijn om te overwinnen en dat het echt een ''klote'' ziekte is. Daarnaast ben ik wel blij dat hij uitgebreid onderzoek doet. Ik denk ook wel dat ik eerder zou zijn gebeld als het iets ernstigs zou zijn.

Het stomme is ook dat Pfeiiffer zoveel non specifieke klachten veroorzaakt dat je er ook soms best onzeker van wordt. Van de een op andere maand ben je echt een wrak. Hoewel het de laatste tijd met lichamelijke klachten wel beter gaat is die vermoeidheid echt zo frustrerend! Maja always look on the bright side of life :).

Ik hou jullie op de hoogte!

Frank25

Hej allemaal,

Vandaag naar de internist geweest, al mijn bloeduitslagen waren goed en ook mijn longfoto's:). Conclusie is en blijft Pfeiffer. Het advies is rustig aan te blijven doen en zo snel als mogelijk mijn amandelen eruit laten halen. Dit mag pas als de Pfeiffer niet meer actief is. Dus nu is het wachten totdat mijn weerstand weer normaal is en de Pfeiffer is verdwenen.

Ik had gister voor het eerst een hele goede dag, normaal gaap ik de hele dag en voel ik me moe. Maar gister voelde ik me voor het eerst sinds tijden weer eens top, zou dit misschien betekenen dat Pfeiffer op zijn retour is?

Ik ga proberen of ik door extra vitamine C (4000MG), mijn weerstand wat sneller kan verbeteren. Er zijn een hoop homeopaten die dit adviseren, hoewel ik zelf daar wel sceptisch over ben:P. Daarnaast neem ik nog echinaforce (2 tabletten per dag). Ik hou jullie op de hoogte!


Peetje

Fijn om te lezen dat je gisteren een goede dag had. Dat kan betekenen dat het beter met je begint te gaan, maar pas wel op dat je niet ineens heel enthousiast van alles gaat doen, want dan is de kans groot dat het daarna weer een stuk minder goed gaat. Maar natuurlijk wel genieten van de goede dagen!

Altijd prettig om goede uitslagen van onderzoeken te krijgen, al blijf ik toch steeds stiekem hopen dat ze iets vinden wat makkelijk te verhelpen is.
Extra vitamines kunnen in ieder geval geen kwaad, dus dat is altijd de moeite van het proberen waard.

Bob_tails

Wil je voorzichtig doen om in een keer zo'n grote hoeveelheid
vitamine C te nemen?
Beter is dit langzaam opvoeren,want anders zou je wel eens
aan de diarree kunnen gaan.
Je lichaam moet er eerst aan wennen.


Frank25

Ik doe zeker voorzichtig met de Vitamine C, ik heb het gisteravond even nagelezen en het blijkt dat aanbevolen wordt om niet meer dan 2000mg Vitamine C te nemen, dit omdat er een mogelijkheid bestaat dat je diarree of nierstenen kunt ontwikkelen. Goede tip!

Bob_tails

Citaat van: Frank25 op 24 februari, 2010, 14:25:58
Ik doe zeker voorzichtig met de Vitamine C, ik heb het gisteravond even nagelezen en het blijkt dat aanbevolen wordt om niet meer dan 2000mg Vitamine C te nemen, dit omdat er een mogelijkheid bestaat dat je diarree of nierstenen kunt ontwikkelen. Goede tip!

YEP je bent een snelle leerling Frank ;)

enige tijd geleden bij toeval al eens gelezen,dus geef die tip graag aan je door.
Wat je teveel in je lichaam heb plas je wel uit maar die narigheid voorkomen is
beter alsdat je dit negeert.


Frank25

Hoi Allemaal,

Hierbij een korte update.

Ik ben helaas nog steeds niet beter, ik ben al weer drie maanden aan het werk maar ik ben nog lang niet de oude. Zo ben ik nog steeds ontzettend moe en ben ik elke dag ontzettend duizelig. Daarnaast is mijn keelholte ook al bijna een halfjaar onstoken, dat vooral erger wordt als ik vermoeider ben. Toch probeer ik wel een keer in de week te sporten om zo een beetje energie te genereren. Ik ben benieuwd hoelang deze ellende nog gaat duren!

Ik twijfel of ik toch maar weer een afspraak moet maken bij me internist, daarnaast wil de KNO arts nog niet mijn amandelen eruit halen omdat ze het niet verstandig vindt om iemand te operen met Pfeiffer. Heeft iemand daar ervaring mee?

Bedankt voor het lezen!
John

Loulou

Hoi,

Ik heb sinds vorig jaar oktober Pfeiffer en heb eigenlijk sinds april geen Pfeiffermoeheid meer, af en toe een slap dagje, maar dat had ik daarvoor ook wel eens. De keelpijn is eigenlijk nooit weggegaan, deze maand (zoals vandaag) al twee keer last gehad van ontstoken amandelen, en lees nu op veel fora dat dit toch een bij-effect van Pfeiffer kan zijn. Vooral als ik me teveel heb uitgesloofd begint mijn keel me op te spelen. Ik ga in ieder geval volgende week langs de huisarts om dit te bespreken.

Groetjes