Wie kan mij advies geven....?

Gestart door jawi, 27 oktober, 2009, 11:31:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jawi

Hallo,

Van vorig jaar september tot dit jaar april heb ik last gehad van de Pfeiffer.
Toen het ontdekt werd, was het al uit m'n bloed maar ik had er dus nog wel (vreselijke) last van:
moe, hartkloppingen, opgezette klieren, keelpijn enz. enz.

Van april tot september ging het heel goed: het huis verbouwd, actieve vakantie gehad enz.
In die tijd had ik geen baan dus ik kon m'n programma eventueel aanpassen naar hoe ik me die dag voelde.

Nu ben ik 1 oktober weer begonnen met een nieuwe baan voor 2 dagen in de week.
Daarnaast heb ik ons huishouden, vrijwilligerswerk, hobby's enz.
De eerste week van oktober had ik direct al een koortslip, de tweede week keelpijn en moe, de derde week ben ik twee dagen ziek geweest en vorige week had ik buikgriep. Jullie begrijpen dat ik me dus al enkele keren ziek moest melden in die korte tijd dat ik werk: BALEN!!

De buikgriep van vorige week is over maar...het lijkt wel of ik Pfeiffer terug heb: vreselijk moe, pijnlijke klieren, hartkloppingen.
Ik moet, zoals jullie wel zullen herkennen, moed verzamelen om me aan te kleden, wat op te ruimen enz.

Nu ben ik gisteren naar de huisarts geweest en ze zegt dat het niet meer van de Pfeiffer kan zijn. Deze klachten komen door:
-   nieuwe baan; daar is iedereen moe van de eerste 4 maanden
-   wennen aan het ritme
-   een dik jaar lang niet in aanraking geweest met veel mensen, dus veel bacteri?n
-   lage weerstand; om die op te bouwen moet ik in aanraking blijven komen met die bacteri?n. Dus advies: gewoon gaan werken ook al ben ik zo moe, eventueel met een paracetamol.
Het was volgens haar wel verstandig om m?n omgeving en m?n werk in te lichten hierover omdat het de hele winter ?kwakkelen? zal blijven: ziek, beter, ziek enz.

Wat vinden jullie? Moet ik nu morgen ?gewoon? een paracetamol innemen en gaan werken? Is dat nu echt verstandig? M?n man vind dat de huisarts ongelijk heeft en het lijkt hem niet verstandig om alles maar in de wind te slaan en door te gaan.

Ik hoop op jullie reacties, adviezen ?.. Bedankt!!

Jawi




Peetje

Ik zou de tekenen van je lichaam niet zomaar negeren, al kan ik me ook wel een beetje vinden in de reactie van je huisarts.
Dat iedereen de eerste 4 maanden van een nieuwe baan moe is, lijkt me wat overdreven, maar in jouw geval ishet  natuurlijk wel zo, dat je een tijd lang je activiteit aan hebt kunnen passen aan hoe je je die dag voelde, zoals je zelf ook al terecht opmerkt. Nu moet je ineens 2 hele dagen werken en kun je niet even pauze nemen als jou dat uitkomt. En dat zal best wel tegenvallen.

Wat betreft je weerstand. Tijdens het boodschappen doen en vrijwilligerswerk, kom je toch ook in contact met mensen? Ik merk zelf dat als ik te veel doe, ik prompt verkouden wordt. En doe ik erg veel te veel, dan lig ik een paar dagen later met griep op bed.. Ik ben nu ook al voor de tweede keer in 2 maanden snotverkouden en leef nog met dank aan de neusspray.

Als je toch met je werk moet gaan praten, is het misschien handig om te vragen of je het werken wat rustiger op kunt bouwen. Desnoods maak je ervan dat je altijd vrij extreem reageert op griep en of je niet eerst een paar weken halve dagen kunt werken. Dat geeft jou de kans om aan het ritme te wennen, en om wat meer rust te pakken.

Je weet zelf het beste hoe je je voelt. We weten hier eigenlijk allemaal dat Pfeiffermoe anders is dan gewoon moe, dus zul jij ook wel weten hoe moe je bent en of je je na een nacht goed slapen beter voelt.
Je zou het eventueel even aan kunnen kijken en met wat pijnstillers toch kunnen gaan werken, maar je weet zelf ook dat in de nasleep van Pfeiffer het luisteren naar je lichaam erg belangrijk is.
Heeft je huisarts eigenlijk bloed laten prikken?

jawi

Bedankt voor je reactie.
Ik heb het gisteren thuis gewoon eens geprobeerd met paracetamol. Maar...het helpt gewoon niets.
Inderdaad, ik ben nu net uit bed en zit hier maar ben nu al weer moe...!!!
Slapen helpt dus niets. Paracetamol helpt ook niets.

Ik begrijp haar redenering ook wel; maar het lijkt mij dat ik wel uitgerust moet zijn na bijna twee weken thuis (vorige week vakantie) van die 2 dagen werken als dat echt de 'nieuwigheid' zou zijn.

Ik kan het absoluut niet met die huisarts vinden. Ze begrijpt me gewoon niet....
Ook negeert ze mijn klachten als hartkloppingen, pijnlijke klieren en keelpijn.

Wel bijzonder dat het over is geweest vind je niet... In de maanden mei t/m september voelde ik me gewoon SUPER!!  :)

Anders moet ik volgende week maar eens naar een andere huisarts gaan. Misschien dat ik dan gelijk kan laten prikken op Pfeiffer en CMV.
Zijn er nog meer dingen waar ik eventueel op kan laten prikken? Die dezelfde klachten geven als Pfeiffer....

jawi

Peetje

Er zijn op zich veel dingen die vermoeidheidsklachten kunnen geven. Dat maakt het ook zo lastig.
Ik heb ooit eens gevraagd om te prikken op CVM, B12 en alles wat verder nog vermoeidheid kan veroorzaken en toen kreeg ik o.a. toxoplasmose erbij en natuurlijk de standaard Hb (bloedarmoede) en schildklierfunctie. Ziekte van Lyme geeft ook vergelijkbare klachten.

Het is inderdaad wel super dat je je bijna een half jaar zo lekker hebt gevoeld. Het kan dus wel en deze dip kom je vast ook weer te boven! :)

jawi

Eigenlijk geloof ik ook niet dat het iets anders is omdat het gewoon hetzelfde is als toen ik Pfeiffer had.

Nu zit ik bijv. achter elkaar te gapen.
Dan gaat het weer een uurtje wat beter....
Duidelijk dezelfde klachten.
Maar ik begreep van Watervrouw dat zij hetzelfde heeft (via persoonlijk bericht) en dat daar ook niets uit de bloeduitslagen kwam.

Nog maar even afwachten en voor morgen heb ik me nog maar ziek gemeld  :-\

Peetje

Dat is de ellende met een Pfeiffer-terugval, volgens de bloeduitslagen ben je meestal kerngezond.
Ik hoop voor je dat het snel wat beter gaat en dat je nu op tijd aan de rem hebt getrokken.

Sandradvrs

Hi,
wat vervelend dat het lijkt alsof je het nog en keer hebt. Of heb je in de tussentijd toen het wat beter ging soms jezelf ongemerkt voorbij gelopen terwijl het niet echt over was? (het wel bekende ??n stapje naar voren en twee stapjes terug)
Ben je al getest op CMV? misschien goed om te laten doen.

verder heb ik van veel mensen gehoord dat pfeiffer nog heeeel lang in je lijf kan blijven, dus ookal is het wel al een tijd over, dat het nog heel lang duurt voordat je echt weer de oude bent. En dan is het logisch dat als je het druk hebt of er veel verandert in je omgeving je daar moe van bent etc.

Maar ongeacht wat het is, als je lijf zegt dat je moet stoppen, zou ik dat doen. of het nou pfeiffer is of iets anders, blijkbaar moet je dan even pas op de plaats maken... Beetje gek dat de huisarts dat niet heeft gezegd.

succes,
Sandra

jawi

Hallo allemaal,

Ik denk dat je gelijk hebt Sandradvrs. 'k Ben nu al vanaf de herfstvakantie thuis en heb ondertussen een aantal bezoeken aan de huisarts en arbo arts gebracht. Ik heb nu een verwijzing naar een internist en psycholoog.
Het is zeer waarschijnlijk dat ik toch iets te hard van stapel ben gelopen. Vanaf april voelde ik me weer goed; we hebben ons huis wat verbouwd, behangen enz. Daarna ben ik weer begonnen met m'n vrijwilligerswerk en dacht ik 'even' aan een nieuwe baan te beginnen.
Ik kan pas 11 jan. bij de internist terecht. 'k Ben benieuwd wat daar allemaal gaat gebeuren...
Bij de psycholoog ben ik al begonnen. Ik had de laatste maanden al erge last van hypverventilatie. Nu blijkt dat ik een soort angst op heb gebouwd waar paniekaanvallen bijhoren. Dit schijnt vaker voor te komen na een ziekte als Pfeiffer.
Verder leer ik m'n energie te verdelen, rustmomenten in te plannen en me te houden aan een bepaalde planning. 't Is best pittig, vooral ook om het in praktijk te brengen. Maar ik denk wel dat het gaat helpen...
M'n nieuwe baan heb ik opgezegd omdat dat nu toch helemaal niets wordt. Ik was twee maanden in dienst en had 4 dagen gewerkt... Laat ik eerst maar weer eens m'n gewone dingen kunnen doen.
'k Heb nu ook een werkster voor een halve dag in de week..Lastig hoor! 'k Doe het liever zelf.
Sterkte allemaal ....!!  ;)

waterman

Lieve Jawi,

Na ons laatste persoonlijke bericht wil ik toch even reageren. Ook ik heb een goede periode gehad juli/aug/2 weken sept. Toen terugslag, naar aanleiding van een ons bedrijfsuitje. Wel vrij snel weer gaan werken voor 20 van de 24 uur van mijn aanstelling. December weer als vreselijk ervaren net als vorig jaar. Wat een rotmaand!! Veel te druk, voor mensen met verminderde energie, ook nog even mijn oma verloren en mijn dochter was nog jarig. De laatste week van het jaar zijn we op wintersport gegaan. En tot mijn verbazing heb ik nog op de latten gestaan ook nog. Niet te overdreven, maar het ging. Veel pauze en af en toe een piste. Zaterdag terug naar huis 14 uur en dan hadden we nog geluk begreep ik. dat was voor mij een drama. Om vijf uur zat ik helemaal stuk.

Ik loop ondertussen bij een homeopatische arts en ik ben afgelopen maandag bij de internist geweest, die wist het ook niet en suggereerde een burn-out. De Pfeiffer om te beginnen, geloofde hij eigenlijk helemaal niet. maar hij was ook niet erg hoopvol dat wel wel tot een diagnose zouden komen. Dus nu heeft hij besteld: een hartfilmpje, bloed en urine onderzoek, een longfoto en een echo van de onderbuik. 2 februari mag ik terugkomen voor de uitslag van dat alles. Ondertussen gaat het deze week echt dramatisch slecht. Ik ben onwijs misselijk en heb weer overal spierpijn, net als in de begin maanden van de pfeiffer (naar ik dacht).
O... ik hoop toch zo dat die man wel met een diagnose komt, want je zo beroerd voelen en nu al voor de derde keer is  niet fijn.

In de tussentijd zegt mijn ene collega om de vijf minuten dat ik wel Q-koorts moet hebben en de andere collega weet zeker dat mij niks mankeer, het zijn fantoom pijnen. Ingebeeld dus. Lekker!!
Ik ben niet blij en weer beroerd. Dus ik houd jullie op de hoogte van der voerderingen hoe is het nu met jou Jawi??

jawi

'k Heb je een pb gestuurd; hier ook even een up date over m'n terugslag!!
Inderdaad met mij is het ook van mei t/m oktober goed gegaan. Na 4 dagen op m'n nieuwe werk buikgriep gekregen. Daarna weer moe, hartkloppingen, bibberige benen ed. Dat duurt nu dus al weer dik 3 maanden. Ik kan niets, ga niet weg, werk niet, kan niet naar verjaardagen enz. Hetzelfde als toen bij de Pfeiffer!!
Vanmorgen bij de internist geweest: lichamelijk onderzoek kwam niets uit. Verder een bloed en urine onderzoek; even afwachten dus...! Wel was m'n bloeddruk te hoog. Wat daar de reden van is? Ik krijg daar nu nog een uitgebreider onderzoek naar.
Ook ben ik intussen enkele maanden onder behandeling bij een psycholoog.
Eerst dacht ik dat dit voor zwakkelingen was enz. Jullie kennen dat gevoel misschien maar nu leer ik er veel. Omdat ik last had van angst (na Pfeiffer gekomen; komt vaker voor na een virus) leer ik hier mee omgaan en ook leer ik omgaan met de moeheid. Ik merk dat het nu al iets beter gaat en het hele probeem is waarschijnlijk geweest dat ik te snel, te enthousiast, enz aan de gang ben gegaan vorig jaar. Nu heb ik het dus weer terug...Alleen is het dit keer niet echt de Pfeiffer maar het feit dat ik over m'n grenzen ben gegaan. Voor de Pfeiffer had ik namelijk niet echt een grens. Mensen die twijfelen om naar een psycholoog te gaan of id. kunnen gerust reageren. Een aantal tips wil ik voor de liefhebbers ook gerust doorgeven. Het best allemaal!