Zware keelpijn

Gestart door willem, 11 oktober, 2009, 17:42:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

willem

Hallo iedereen,

Kort geleden kreeg ik te horen dat ik de ziekte van Pfeiffer heb. Koorts, vermoeidheid en hoofdpijn vallen voorlopig reuze mee, maar ik heb sinds 4 dagen wel enorm veel last van een zware keelontsteking. Slikken is dermate pijnlijk dat de spieren van mijn lichaam zich ongecontroleerd samentrekken wanneer ik het doe. Eten en drinken is een ware marteling geworden en 's nachts kan ik nooit langer dan een kwartuur slapen omdat ik mezelf steeds wakker slik. Ik heb ook steeds een bakje bij me om in te spugen aangezien speeksel doorslikken te pijnlijk is.
M'n amandelen zijn ernstig gezwollen en raken elkaar bijna. Ze zijn ook bedekt met een witte specie en vertonen hier en daar donkerrode tot zwarte, bloederige vlekken.

Is het klassiek dat de keelpijn zo ernstig kan uitpakken? Zijn er nog mensen die dit doormaakten? En vooral: hoe lang zou deze marteling nog duren?

Groetjes,
Willem (22) uit Belgi

Peetje

Er zijn er hier wel meer die een hevige keelontsteking hebben gehad. Het kan er helaas bij horen, al moet je wel uitkijken dat je niet uitdroogt. Aangezien Pfeiffer voor iedereen anders verloopt, kun je niet zeggen dat hevige keelonsteking een klassiek symptoom is, maar het kan zeker voor komen.
Ik kan je helaas alleen maar veel beterschap wensen. :)

ieriep

Ik heb ook een keelonsteking gehad, een ware hel
Ik wilde niets meer drinken en eten, dat deed te veel pijn, mijn moeder was ten einde raad (dit is nu twee maanden geleden, ik ben 16 jaar, vandaar mijn moeder)
Veel dokters over de vloer gehad en doordat ik niets dronk droogde ik mezelf uit, als ik zo doorging kwam ik aan een infuus.
Dit was iets wat ik totaal niet wilde, ik ben toen begonnen met koud water (flesje in koelkast) te drinken, dat drinkt beter en dan bijhouden hoeveel ik drink. Dit ging wel tot huilens toe vanwege de pijn. Maar ik dronk!
Yoghertdrankjes waren zeer verkoelend en zaten wat meer voedingsstoffen in, het nadeel is dat je daardoor nog meer gaat slikken. Wat ontzettend pijnlijk is!
Ik heb uiteindelijk van mijn huisarts Antibiotica (Broxil) gekregen (vanwege de witte aanslag in mijn keel), dikke capsules (en dat dan wegslikken met een keelontsteking ???), kuur van 5 dagen, 3 capsules per dag, maar na drie dagen was er zooo'n verbetering!
Na de vijf dagen zowat nergens meer last van.
En na zo'n keelonsteking is dat zoooooooo'n opluchting, ik heb nog net geen feest gegeven.
Nog nooit zo genoten van gewoon kunnen eten en drinken!
In die tijd was het trouwens nog niet bewezen dat ik Pfeiffer had, ik was wel al onder behandeling bij de kinderarts/internist.
Antibiotica is niet goed voor je lever, maar niet eten en drinken is ook niet goed.
Dit is wat er bij mij dus heeft geholpen, in totaal denk ik 1,5 week keelontsteking gehad.

Heeel veel sterkte!
Groetjes, Iris!

Desi

Ik heb het ook zo heftig gehad, je kan een antibioticakuur vragen, dan merk je binnen 2/3 dagen enorme verbetering. Nadeel hiervan is wel dat je wss een heftig jeukende huiduitslag over heel je lichaam krijgt(pfeiffer en antibiotica matchen niet).

Ik heb inderdaad ijswater gedronken(altijd 1 flesje in de vriezer hebben liggen), zo ben ik ook mijn nachten door gekomen, ik moest inderdaad ook mn speeksel uitspuigen omdat ik er anders in stikte. Je kan ook vla even in de vriezer zetten, dan krijg je toch  nog iets binnen. Ik at altijd eerst een ijsje, en daarna zoveel mogelijk vla proberen te eten. Genoeg drinken met ijswater moet ook wel lukken aangezien dat als je doordrinkt ook verkoelend gaat werken. Sterkte!!!! :-*

Dropert

Wat een ellendig 'feest' der herkenning! Bijna alles dat hierboven staat beschreven herken ik, zelf precies een maand geleden mijn keel volledig dicht gehad. Er niet van kunnen slapen, de hele dag speeksel en andere troep uitspugen om het maar niet door te hoeven slikken (pas als slikken echt onmogelijk is valt het op hoevaak je op een dag eten/drinken/speeksel doorslikt :o) en niet meer eten en drinken. Ik kon zelfs bijna niet meer praten. Binnen een paar woorden kreeg ik braakneigingen. Heb 's ochtends mijn ziekbeeld uitgetypt en geprint, zodat ik het de huisarts kon laten lezen i.p.v. vertellen.

Ik kan alleen maar antibiotica aanraden. Heb zelf de Broxil 500 mg capsules gehad; leuk is anders, maar binnen 3 dagen wel het eerste resultaat en binnen een week was de keelontsteking weg. En heb gelukkig ook niet de voorspelde rode uitslag gehad! Daarna alleen nog last gehad bij het gapen, kon mijn kaak niet volledig openen door pijn in mijn keel. En niezen en mijn neus snuiten was nog enkele weken hels, ik kon die druk niet aan en het deed pijn in keel en oren.

Verder qua eten en drinken; ik at zo af en toe waterijs. Het is tenminste een beetje vloeistof en suiker en het verdooft je keel een beetje. Probeerde ook elke dag een kommetje koude vla of koude appelmoes te eten. En een beker van die simpele poeder soep (bij ons cup-a-soup), om nog een beetje zout binnen te krijgen. Ik had er ook nog koorts bij, dus verloor via zweten vrij veel vocht. Uiteraard de soep wel bijna geheel af laten koelen, anders is het niet te doen. Verder probeerde ik tijdens de dag glazen ijsthee (duidelijk zonder koolzuur), gekoeld met veel ijs, naar binnen te werken. Mijn truc was om in ??n keer het hele glas met grote slokken achterover te slaan. Dat doet even echt verschrikkelijk veel pijn, maar ik vond het fijner dan 10x een klein slokje.

Toen ik na een dag of 5 antibiotica weer een beetje kon eten, ben ik knakworstjes gaan eten. Niet te warm, mooi zacht en redelijk voedzaam! Pas wel op met de hoeveelheid die je eet wanneer je weer kan eten. Ik zag hierboven al staan dat er bijna feest werd gevierd, en ook ik wilde gaan eten als een gek toen het weer kon. Maar ik was inmiddels 6 kilo afgevallen en als je darmen en maag een week bijna niets te doen hebben gehad, is het beter rustig aan kleine beetjes te eten.

Kan ik je verder alleen maar beterschap wensen, misschien ben je inmiddels al aan de betere hand!

Peetje

Even een misverstand uit de wereld helpen.
Antibiotica helpt alleen bij een bacteriele keelontsteking. Aangezien Pfeiffer door een virus wordt veroorzaakt, heeft antibiotica daarbij geen enkele effect. Bovendien kan het huiduitslag geven.
Het kan natuurlijk wel zijn, dat je ook een bacteriele keelontsteking hebt en dat dus daarvoor de antibiotica wel helpt, maar bij alleen Pfeiffer schiet je er niks mee op. :)