Hoofdmenu

belgje

Gestart door fanny, 08 oktober, 2009, 19:26:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

fanny

hela ik hier weer.wat is de beste prognose tot nu toe?ik kan de gedachte niet verdrage dat ik op deze manier nog maanden voort moet.Ik weet dat het niet anders kan hoor maar ik moet 21 oktober terug naar baas om te kijken of ik kan werken ,maar eerst terug naar arbo.En dat liep vorige keer ook mis.Arbo zei dat ik zeker 2 weken moet thuisblijven en ging dat doorgeven aan mijn baas.Een half uurtje later krijg ik tel van mijn baas dat de arbo heeft gezegd dat ik terug mag werken,was het maar waar!! ik terug naar arbo gebeld,want mijn baas had mijn uren ook al doorgegeven,arbo naar baas gebeld en die deed of zijn neus bloedde.Nu heb ik schrik om mijn werk kwijt te raken.het is de eerste keer dat ik in nederland werk en weet niet veel van wetgeving af.Blijft baas betalen of moet ik nog ergens anders zijn? belgje

Peetje

Als (voormalig) loonadministrateur en ervaringsdeskundige kan ik je in ieder geval alles vertellen over de regeltjes in Nederland. :) Vraag dus maar raak.

De arboarts geeft een advies aan de werkgever en van die brief, krijg jij als het goed is ook een kopie. Dan weet je precies wat er is doorgegeven. Strikt genomen is dat een advies wat de werkgever niet op hoeft te volgen, maar verstandig is dat natuurlijk niet.
Het eerste jaar dat je ziek bent, moet je baas 100% van je loon doorbetalen, mits jij natuurlijk alle adviezen van de arbo netjes opvolgt. In het tweede jaar wordt dat 70%. Ben je daarna nog ziek, dan kom je misschien in aanmerking voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering, maar zo ver is het bij jou nog lang niet.
Probeer bij de arbodienst zo goed mogelijk aan te geven hoe je je voelt en wat je wel of niet kan. Een goede, begrijpende arbo arts geeft je de tijd om te genezen, maar er zitten er tussen die je zo snel mogelijk weer aan het werk schoppen, al kun je nauwelijks iets doen. Maar goed, ik ga ervan uit dat jij een goed arbo arts hebt getroffen. Ik weet niet meer precies hoe jouw bloeduitslagen waren, maar zolang de Pfeiffer nog actief is in je bloed, heb je een extra reden om minder of niet te werken. Dus eventueel terug naar je huisarts om nog een keer bloed te prikken. :)

En een prognose kan ik je niet echt geven. Pfeiffer verloopt voor iedereen anders. De 1 is er na 2 maanden vanaf en ik loop na 2,5 jaar nog steeds veel te moe rond. Neem voldoende rust en laat je niet gek maken, dat helpt in ieder geval om er sneller vanaf te zijn. :)