hoe lang heb ik al pfeiffer

Gestart door liz, 30 juli, 2009, 22:41:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

liz

Hoi, ik ben Liz en ik ben 30 jaar en nieuw op dit forum. Deze week heb ik nav bloedonderzoek te horen gekregen dat ik Pfeiffer heb. Ik voel me al lange tijd erg beroerd, hoofdpijn, duizelig, tintelingen in armen en benen en heel erg moe. Sinds vorig jaar krijg ik B12 injecties ivm B12 insufficientie, toen had ik de zelfde klachten. Na een lange tijd ging het iets beter maar sinds een paar weken kreeg ik weer zwaardere hoofdpijn, vaker duizelig, erg moe en de tintelingen waren ook weer terug  :(  Met nu de uitslag Pfeiffer, ik vroeg aan de assistente of ze kunnen zien in welke fase je zit. Het schijnt zo te zijn dat het over het algemeen maar een paar weken duurt en de klachten daarna verminderen. Zij kon me hier niet echt een antwoord op geven. Ik lees er veel verschillende verhalen over. Wie kan mij hier meer over vertellen???

Groetjes Liz

Peetje

Helaas is er geen gerichte voorspelling te geven, aangezien Pfeiffer voor iedereen anders verloopt, vandaar dat je ook veel verschillende verhalen hoort.
Gemiddeld kun je ongeveer 3 maanden lang in het bloed zien, dat je recent Pfeiffer hebt gehad. Daarna veranderen de antistoffen en is alleen nog te zien dat je het ooit hebt gehad, maar dan kan dan net zo goed een jaar als 10 jaar geleden zijn.
Als je terugdenkt, kun je je dan herinneren dat je keelontsteking hebt gehad, of iets wat op griep leek? Dat zijn namelijk vaak de klachten die bij de acute fase van Pfeiffer horen. Daarna begint vaak de vermoeidheid, al kan die ook al eerder optreden. Het is mogelijk dat je na een paar weken of maanden helemaal herstelt bent, maar er zijn er ook die er wel een jaar of langer last van hebben.
Laat je niet te erg afschrikken door alle verhalen hier op het forum. Degenen die lang last hebben van de nasleep, blijven hier komen. Wie snel beter is, zie je vaak niet meer.

liz

Hoi Peetje,

bedankt voor je reactie.
de ass.van de huisarts zei wel dat het actief was. ik had al erg lang last van hoofdpijn, vermoeidheid etc. maar sinds een week of drie is dit echt verergerd vandaar dat ik ook naar de huisarts ben gegaan, sinds die periode heb ik ook vaak s'ochtends en aan het eind van de dag last van m'n keel en zijn m'n klieren opgezet. dan zal het dus toen ongeveer begonnen zijn? nou dan hoop ik dat het een paar weken zijn en dat ik er snel van af ben!!!
ik zal me niet laten afschikken door alle verhalen op 't forum, bedankt voor 't advies  :-X ik blijf positief en ga er vanuit dat 't snel beter gaat. maar dan moet ik misschien toch wat rustiger aan doen. ik voel me nu vaak halverwege de dag instoren, slaat de vermoeidheid ineens toe, heb ik nauwelijks fut in m'n lijf, hoofdpijn, wazig zien en kan me erg moeilijk concentreren. ik ga er van uit dat dit klachten zijn die komen door de vermoeidheid?


Peetje

Om met het laatste te beginnen, inderdaad, typische Pfeifferklachten. En helaas is rustig aan doen de enige oplossing. Probeer het een beetje voor te zijn, zodat je jezelf niet constant overbelast. Zoek je grenzen maar ga er niet te vaak en te ver overheen.

Meestal begint Pfeiffer met griepachtige klachten of keelontsteking, waarna de vermoeidheid volgt. Dat is echter niet altijd zo. De vermoeidheid kan er al eerder zijn en bijvoorbeeld de keelontsteking kan helemaal niet optreden. Keelpijn en opgezette lymfeklieren na inspanning zijn wel weer duidelijke Pfeifferklachten. Het echte begin en het moment van besmetting ins vaak moeilijk vast te stellen, tenzij je van iemand in je omgeving weet dat die Pfeiffer heeft of had.
De assistente zei dat het actief was, wat betekent dat je het waarschijnlijk pas een aantal weken hebt.
Heel veel beterschap en ik hoop dat je snel beter bent. :)