Heftige huiduitslag na slikken amoxicilline (antibiotica)

Gestart door Raket, 27 juni, 2009, 17:52:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raket

Ik wil graag even polsen of er meer mensen zijn die ten onrechte een antibioticakuur hebben doorlopen, terwijl het Pfeiffer bleek te zijn, en daardoor een heftige huiduitslag hebben gekregen?

Ik ben de dag voor de diagnose gesteld werd begonnen met het slikken van amoxicilline. Toen de diagnose een dag later defnitief werd, heeft men mij vergeten te vertellen dat ik ermee moest stoppen. Pas een paar dagen later, toen ik met slikklachten op de huisartsenpost terecht kwam, werd mij opgedragen onmiddelijk te stoppen met dat spul. Ook werd ik geinformeerd dat ik er eventueel 'wat huiduitslag' van kon krijgen.

Het blijkt dat het lichaam, dat tegen het epstein-barr virus aan het vechten is, de antibiotica ten onrechte ziet als een extra bedreiging en daar soms "zwaar geschut" tegen inzet, met huiduitslag als resultaat

4 dagen later dacht ik dat ik de dans was ontsprongen, toen in een tijd van 20 minuten vanuit het niets allemaal rode vlekken kwamen opzetten die mijn hele lichaam bedekten. later werden de vlekken bulten en ik zit nog steeds van top tot teen onder een netelroos-achtige uitslag. En het jeukt enorm! Hoezo 'wat huiduitslag'?!




De jeuk bestrijd ik door te proberen niet te krabben. Als de jeuk erg wordt neem ik een koude douche of houd ik er iets kouds tegenaan. Ik bedek mijn lichaam met kleding, dus op deze warme dag zit ik met lange mouwen, maar het helpt wel! En ik heb geaccepteerd dat er een fout gemaakt is waardoor ik deze bulten heb, dat mijn lichaam het goed bedoelt met deze afweerreactie, en dat ik er doorheen zal moeten. Volgens mij scheelt het als je er niet aan blijft schoppen tegen iets waar nou eenmaal weinig aan te veranderen valt. Van de dokter heb ik een slaapmiddel gekregen, maar dat gebruik ik liever niet omdat de bijwerkingen me niet bevallen. En het is me gelukt om vannacht in totaal 7 uur te slapen, door doodstil te liggen in mijn joggingpak zonder dekens, en als ik wakker werd met ondraaglijke jeuk, dan even op te staan.
Ik geloof momenteel dat ik de jeuk min of meer onder controle heb, en dat vind ik heel wat!

Waarschuwing aan eenieder: Wees voorzichtig met antibiotica bij vermoeden van Pfeiffer!

Peetje

Het is inderdaad een bekend verschijnsel, maar alles behalve prettig. Ik heb zelf gelukkig geen antibiotica gehad, dus ook geen jeukende uitslag.
Heel veel beterschap en ik hoop dat je snel van de jeuk af bent. :)

Bob_tails

Tsjonge jonge Raket, wat een ervaring...
niet te geloven!

Hopende dat je jeuk snel verdwijnen zal want jeuk is een verschrikking..oei oei

Amoxicilline heeft wim (man) o.a. in 2005 gekregen vanwege een legionella-bacterie tijdens zijn verblijf in een ziekenhuis.
Hij werd d.m.v.de nodige medicamenten 'kunstmatig' in slaap gehouden dus hij weet ook natuurlijk niets van mogelijke jeuk hierdoor.
Dit middel wordt (dacht ik) meestal ingezet tegen bacterien.

hopende op een spoedig jeuk herstel  ;)

Raket

Het is ook niet de Amoxicilline op zich die deze reactie bij mij heeft veroorzaakt. Als ik geen Pfeiffer had gehad was er niets aan de hand geweest. Pfeiffer en bepaalde antibiotica gaan nou eenmaal niet goed samen...

Mijn manieren van jeuk bestrijden hebben geholpen. Er was mee te leven en zelfs mee te slapen, al is leuk natuurlijk anders.

Inmiddels beginnen de rode vlekken te vervagen en wordt de jeuk ook minder. :)

magnetronnie

Heftig verhaal! Het gaat uiteindelijk wel over hoor, maar het kan best nog een tijdje duren.
Pfeiffer in combinatie met bepaalde antibiotica kan inderdaad een hele heftige reactie geven, helaas weten ze nog niet precies hoe dat komt.
Had je een keelonsteking gehad, veroorzaakt door een bacterie, dan had de amoxicilline waarschijnlijk hartstikke goed geholpen. :)

Misschien is dit topic ook interessant voor je:
http://forum.ziektevanpfeiffer.nl/index.php?topic=3123.0

Raket

Dat topic had ik niet gezien nee.
Hopelijk duurt het bij mij geen 3 jaar! :o

Maar het wordt al minder, mijn armen zien er alweer bijna normaal uit! :)

stephanie

Ik ben eind maart van dit jaar positief getest op Pfeiffer. Ik ben nog steeds doodmoe en heb nog allerlei andere klachten, dus over is het nog lang niet. Nu had ik al een paar weken last van een verkoudheid die maar niet weg wilde (dacht ik), dus afgelopen dinsdag toch maar eens naar de huisarts gegaan. Mijn eigen huisarts was op vakantie, dus ik moest naar een vervanger, maar ik heb hem bij het vertellen van mijn klacht wel meteen duidelijk gemaakt dat ik ook Pfeiffer heb.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, volgens hem heb ik een voorhoofdholte-ontsteking en hij gaf me een recept mee. Thuisgekomen bleek het amoxilline/clavulaanzuur te zijn. Ondanks dat ik wel op de hoogte was van de problemen die kunnen ontstaan in combinatie met Pfeiffer, ben ik toch met de kuur begonnen, met het idee dat ik de acute fase wel achter de rug zal hebben en het dus wel geen kwaad kan. Inmiddels heb ik er 2,5 dag van de kuur opzitten en begin ik me toch een beetje zorgen te maken. Sinds gisteren heb ik namelijk jeuk...er is nog geen uitslag te zien, maar vooral op mijn bovenlijf heb ik best wel jeuk. Herkent iemand die uiteindelijk wel de heftige uitslag heeft gekregen dit? Of maak ik me zorgen om niks?

Het is nu bijna weekend en ik zie het al lang gebeuren dat ik straks naar de huisartsenpost kan... Nou ja, dat is eigenlijk nog altijd beter dan terug naar die vervangende huisarts, want dat was niet de meest prettige man. Enig idee of het zin heeft om zoiets bij de apotheek te melden trouwens?

Benedictus17

Bij mij is het wel bij de apotheek gemeld, maar het komt volgens mij niet vanwege een allergie, maar vanwege de combinatie pfeiffer en die kuur.
Ik kreeg ook uitslag en hele erge jeuk en mijn moeder heeft toen naar de huisartsenpost gebeld. Ze kon daar zalf ophalen en pilletjes die ook tegen andere allergieen werken (bijv. hooikoorts). De zalf was ook gewoon iets standaards wat verkoelend werkte. Het hielp wel.

Venlozuid

Vorige week was mijn kuur afgelopen van amoxicilline, en heb gistermorgen huiduitslag gekregen op mijn buik/rug/armen en benen

dit is heel erg vervelend, het jeukt soms gewoon overall

iemand die mij kan vertellen hoelang ik hier mee rond moet lopen ?

:(

Benedictus17

Ik weet het niet. Ik zou gewoon even naar de apotheek gaan als ik jou was. Daar weten ze er vast wel raad mee. :)

stephanie

Nou, het lijkt erop dat ik goed ben weggekomen. Ik ben inmiddels een week geleden gestopt met de kuur en heb er nog altijd geen uitslag van gekregen, dus ik vermoed dat ik nu wel 'safe' zal zijn. Ik begrijp nog steeds niet goed waarom de huisarts dit middel heeft gekozen, terwijl hij wist van de Pfeiffer, maar ik ben blij dat de huiduitslag me bespaard is gebleven. Ik heb wel vervelende andere bijwerkingen gehad van het middel, maar dat heeft verder weinig te maken met Pfeiffer.

Btw, bijwerkingen kun je ook altijd via internet melden op www.meldpuntmedicijnen.nl . Ik heb dat in elk geval wel gedaan en kreeg ook al vrij snel een inhoudelijke reactie (dat kun je aanvinken als je dat wilt) op wat ik had geschreven.

@Venlozuid: ben je er inmiddels van af?

rainbow

Ik heb ook na een ammoxxiline kuur erge uitslag gehad over mijn hele lichaam. Ik was toen donderdags gestopt en zaterdag zat ik helemaal onder. Toen pilletjes tegen de allerhie gehad. Na een week was de ergste jeuk weg. Heb nog een maand uitslag gehad die paarsig werd ik was net een giraf. Tot 2 maanden erna had ik nog last van jeuk ineens jeukte me hele lijf. Koelzalf heeft bij mij wel goed geholpen.
Suc6 ermee

Vera19

ik heb precies het zelfde gehad. ging naar de huisarts voor pijn in me keel en kreeg Amoxicilline.
weekje geslikt, keelontsteking werd alleen maar erger. de dag nadat me kuur op was, werd op een avond heel me gezicht dik en rood, de hele nacht niet kunnen slapen. de volgende ochtend zat ik er van top tot teen onder. overal waren rode bultjes en de jeuk was verschrikkelijk. als ik maar even jeukte kon ik niet meer ophouden en rende in naar de koude douche. ben toen naar de allergioloog geweest in het ziekenhuis en kreeg meteen een injectie in me been. na een bloedonderzoek bleek ik ook pfeiffer te hebben, en dat was dus de boosdoener. ik kreeg voor de hele week elke dag een stoot prednison van 30 mg. en 2 soorten pillen voor de allergische reactie/jeuk/rood heid. na een ander halve week alles weg! ga niet wachten tot het weg trekt, want het wordt alleen maar erger. het zit echt goed fout als je die antibiotica slikt incombinatie met pfeiffer. ik heb nu alleen nog dat het soms een beetje paarsig uitziet na het douche, maar dat die jeuk weg is was voor mij het aller belangrijkste

mav

Ik heb die antibiotica ook gehad omdat ik zo verschrikkelijk bleef hoesten. Ik heb er geen uitslag van gekregen terwijl een paar weken later bleek dat het hoesten door de pfeiffer kwam.

Lucky me !!!

liefsxdenise

Ik ben naar de dokter gegaan met koorts hoofdpijn en zware keelpijn. Mijn arts dacht meteen aan pfeiffer, maar mijn keelpijn zou ook angina kunnen zijn. Hiervoor kreeg ik dus een kuur, maar ik heb nergens last van gehad. Geen uitslag. Mijn dokter vertelde me dat als het angina was de keelpijn door de medicijnen over zou gaan, maar als het pfeiffer was zouden de medicijnen niet helpen.
Heb verder niets gemerkt van de medicijnen behalve een paar van de bijwerkingen..

Sterkte!:(

Marcus

Paar weken geleden was ik (s avonds) bij mijn huisarts vanwege een flinke keelonsteking.
Hij dacht direct aan Pfeiffer. Ik vond het onzin omdat ik me niet echt heel moe voelde.
Maar om tot punt te komen hij had zelf nog amoxicilline in de la liggen maar wilde dat niet geven omdat het bijna dienst doet als diagnosticum voor Pfeiffer. Dwz dat als je Pfeiffer hebt en je krijgt Amoxicilline dat je deze eerder beschreven jeuk en uitslag krijgt.
Mijn huisarts schreef me daarom Broxil voor om de bactierele infectie in me keel tegen te gaan.

sunshine1980

Ook ik kreeg klachten na het slikken van anti biotica....mijn uitslag werden van rode vlekken en vreselijke jeuk ...grote blauwe pekken en niemand had een idee.

herjo

3 weken terug kreeg ik hoofdpijn en koorts en sliep veel enslikte 4 pijnstillers tot 6 op een dag.
Toen ik na 10 dagen bij de huisarts kwam dacht ze eerst aan een bact in mijn lichaam,en ik kreeg ik net als velen amoxicilline voorgeschreven.Ik ging me alleen maar beroerder voelen en moest op de derde dag van de kuur braken en direkt naar de huisartsen post omdat ik mijn kin niet meer op de borst kon krijgen.De volgende dag naar de eerste hulp en toen werd na vele onderzoeken en een nacht verblijf in t ziekenhuis duidelijk dat ik Pfeiffer heb.Dit is morgen een week geleden,ik moest gelijk stoppen met de 7 daagse amoxicilline kuur.
Sinds gisteren heb ik nu uitslag op mijn armen en benen.Ik hoop dat ik optijd ben gestopt met de kuur en dat t niet erger wordt.

Lot1991

ook ik was een van de "gelukkigen" die de huiduidslag heeft mee gemaakt na het slikken van Amoxicilline. Ik zou volgends de dokter een onderhuidse ontsteking hebben aan mijn gezicht, heel mijn gezicht was opgezwollen en rood. Tijdens het slikken van de antibiotica kreeg ik een enrome keelontsteking, zelfs mijn dokter was verbaast. Toen had de dokter al gevraagt of ik teovallig last had van huiduitslag, opdat moment had ik gelukkig nog nergens last van. Ik heb gewoon mijn kuur moeten afmaken, terwijl mijn dokter al het vermoeden had dat ik Pfeiffer had.
Een dag voor het beeindigen van mijn kuur moest ik bloed laten prikken voor pfeiffer, en jawel de dag erna na het beeindigen van mijn kuur kreeg ik al een beetje uitslag op mijn buik. De dag erna zaten mijn schouders er al onder, ik naar de huisartenpost ik werd gek van de jeuk, het zou wel eens een zonneallergie i.c.m. de antibiotica volgens hem, medicijnen mee gekregen werkte natruulijk voor geen meter.
Dag 3 van mijn uitslag, het werd steeds erger steeds meer branderige plekken en jeuk. Heel mijn gezicht was weer opgezwollen ik zag eruit alsof ik net botox in heel mn gezicht had laten spuiten, mijn oorlellen waren zo dik dat ik ze niet eens kon bewegen.
Dag 4 ik kreeg steeds meer plekken ondertussen zaten mijn benen er ook helemaal onder, ik gebeld naar de dokter of hij niet eens wat anders had voor mij, kreeg ik koelzalf mee hielp ook niets bij mij, door het insmeren werd de pijn alleen maar erger. 's nachts sliep ik niet door de jeuk en de pijn, het enige wat een beetje hielp was wat koud water erop gooien. 's nachts vele malen met een bloemenspuit mijn benen nat gesproeit, bergen met natte washandjes gebruikt. dag 5 mijn gezicht was weer redelijk normaal zoals het hoorde te zijn.
Na dag 7 begon het eindelijk een beetje weg te trekken van mijn schouders en gezicht.
Langzaam aan is het steeds verder naar beneden getrokken en na nog een een aantal pillen tegen de jeuk (die ook niet hielpen) was ik na iets meer dan 2 weken verlost van de jeuk.
Nu na drie weken zie je nog steeds wanneer mijn huid koud of juist warm is waar de plekken (niet) gezeten hebben, mijn handen en voeten zijn nog steeds niet helemaal zoals ze waren door het vocht wat er onder heeft gezeten. Maar gelukkig hebben altijd de foto's nog! :P
Iedereen die dit ook nog gaat mee maken veel sterkte!