Conditie opbouw

Gestart door Angel30, 05 april, 2009, 12:09:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Angel30

Hallo allemaal,

Ik heb nu zo'n drie maanden pfeiffer, van de week weer eens bij de huisarts geweest en die heeft mij nu een verwijzing gegeven voor de fysiotherapeut om mijn conditie weer wat op te bouwen. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik heb er zelf namelijk dubbele gevoelens bij. Het is namelijk nog steeds zo dat als ik iets te veel doe, ik daarna twee dagen helemaal uitgeteld ben, maar aan de andere kant is een beter conditie misschien juist wel goed voor het herstel..... Ik ben trouwens zelf ook wel bezig om mijn conditie weer iets op te bouwen steeds wat verder wandelen en sinds kort ook weer kleine stukjes fietsen....

Peetje

Klinkt alsof je zelf ook al goed bezig bent, maar misschien heeft de fysiotherapeut nog wat goede tips voor je. En natuurlijk zelf ook opletten dat je niet te veel doet. :)

just_me

ik heb geen ervaring met de fysiotherapie. zelf probeer ik 1x in de week een uur te gaan zwemmen als ik me fit genoeg voel. verder fiets ik 1x in de 2 weken toch zeker zo'n 20 km in een keer. dit heb ik ook langzaam opgebouwd. inmiddels is mijn conditie gelukkig weer aardig op het oude niveau. vandaag nog 20 km gefietst zonder problemen  :D

het is wel goed dat je zelf kleine stukjes wandelen en fietsen zelf probeert uit te breiden. en inderdaad niet te veel gaan doen, je conditie moet je toch langzaam verbeteren, daar is tijd voor nodig.

xk.

Ik ben ook begonnen met sporten bij de fysio en in het begin was ik die dag erna echt helemaal op, maar dat ging na een paar weken eigenlijk steeds beter.
En nu ben ik 4x in de week bezit met conditie(ook 2x zelf op de sportschool) en ik heb er eigenlijk niet veel last van, soms wel moe maar dat was ik normaal ook wel na de fitness.
Ik denk dat het sporten bij mij een heel stuk geholpen heeft, het gaat nu echt heel hard vooruit.
Succes iig!

Jef1980

Hallo allemaal,

Mij is altijd geadviseerd (o.a. door huisarts en ervaringsdeskundigen) om goed naar mijn lichaam te luisteren, rust te pakken zodra mijn lichaam daarom vraagt, en mijn lichaam absoluut niet te forceren. Om die reden werk ik sinds de laatste weken ook nog maar 50% en daarnaast ben ik gestopt met sporten om zo snel mogelijk van mijn CMV (variant op Pfeiffer) af te komen.

Echter, nu kom ik net van de bedrijfsarts terug en die heeft mij geadviseerd om juist wel te gaan sporten (onder begeleiding om op een verantwoorde manier de conditie weer op peil te brengen). Ik heb zelf een wetenschappelijk artikel meegekregen om dit te onderbouwen. Ik moet zeggen, het voelt heel raar nu ineens een arts zegt dat ik juist wel moet gaan sporten, ondanks de vermoeidheid.

Hebben jullie ook een dergelijk advies gekregen?

Groet, Jef

Angel30

Ik heb morgen de eerste afspraak bij de fysiotherapeut. Hij gaat dan een fittest afnemen en een schema maken om mijn conditie weer wat op te bouwen. Ik was eerst erg sceptisch, maar het gaat nu steeds beter met me, alleen mijn conditie is echt helemaal weg. Ik heb nu dus de hoop dat door het opbouwen van mijn conditie, ik me helemaal beter ga voelen en dan straks dus weer een hele dag op kan blijven.

magnetronnie

In principe mag je alleen de eerste maand niet sporten omdat anders je milt kan scheuren, maar zodra die weer genezen is kun je het beste zo snel mogelijk weer aan de slag gaan. Het is wel zwaar, maar het blijkt zo te zijn dat je uiteindelijk sneller geneest als je weer snel de draad weet op te pakken!

Bij mij was een beetje het probleem dat ik daarvoor al nooit aan sport deed, dus ik ben het fietsen weer gaan opbouwen, want dat deed ik wel altijd, naar school toe.

stephanie

@TS: hoe gaat het nu bij de fysiotherapeut?

Ik heb gisteren intake gehad bij de fysio (ben inmiddels ruim twee maanden uit de roulatie door pfeiffer) en ik kreeg meteen allerlei oefeningen (5 oefeningen, elk 2 setjes van 10) mee die ik thuis moet doen en vanmiddag moet ik meteen 25 minuten sporten (fietsen en wat krachttraining) bij de fysio.
Ik snap wel dat het belangrijk is om weer conditie op te bouwen, en ik wil ook niks liever dan me weer een beetje fit voelen, maar vanmorgen heb ik braaf mijn oefeningen gedaan en nu heb ik het gevoel dat ik al mijn energie voor vandaag al verspild heb (ben nu ook duizelig). Ik zie er dan ook behoorlijk tegenop om vanmiddag weer actief bezig te moeten zijn. Loopt de fysiotherapeut misschien een beetje te hard van stapel, of kregen jullie ook zo snel zo veel te doen?

Angel30

Ben net weer terug van de fisio. Gaat eigenlijk best goed met me, ik zie duidelijk vooruitgang. De eerste keer dacht ik ook echt, waar ben ik aan begonnen, ik was helemaal kapot. Nu ben ik ook nog wel moe, maar dan een andere moeheid dan die pfeiffer-vermoeidheid. Ik moet nu elke keer een half uur fietsen met een hartslagbandje om en daarna verschillende oefeningen. Door het meten van mijn hartslag zie ik ook duidelijk vooruitgang, zat ik de eerste keer op de 65 W bij een hartslag van 140, nu zit ik al op de 82 W bij dezelfde hartslag.
Ik merk ook in het dagelijks leven dat ik meer energie heb en als ik een keer wat teveel heb gedaan dan ben ik de volgende dag wel weer hersteld, terwijl ik voorheen nog twee dagen helemaal verrot was. Natuurlijk heb ik ook nog af en toe mijn slechte dagen, bijvoorbeeld afgelopen dinsdag, door dat fijne onweer had ik bijna niet geslapen en toen was het overdag echt een drama. Was alleen maar weer bankhangen en een hoop huilen erbij. Juist omdat het zo goed ging, kwam dit emotioneel gezien extra hard aan, was weer even duidelijk dat ik echt nog niet beter ben. Maar gelukkig ging het woensdag dus al weer een heel stuk beter. Ik heb ondertussen ook wel geleerd dat ik niet te veel moet willen, omdat ik daar alleen mezelf maar mee heb. Dus gister de badkamer gedaan, vandaag fisio en dan morgen maar de ramen zemen.
Besef nu wel dat het alles bij elkaar waarschijnlijk toch wel een jaar gaat kosten om weer volledig hersteld te zijn. Ik ben nu 5 maanden onderweg, maar ik moet nog steeds 's middags even gaan liggen en ben ook nog steeds niet aan het werk. Doe wel thuis wat werk, maar de reisafstand is nu nog steeds een struikelblok. Merk wel dat het me rust geeft om het maar bij dat jaar te houden, het is nu eenmaal niet anders en zolang het stapje voor stapje beter gaat ben ik al blij.

stephanie

Nou, daar zit ik dan, op de bank uitgeteld te wezen van mijn eerste sessie bij de fysio. Ik moest nu 6 minuten fietsen. Kom op, wat is nou 6 minuten, zou ik normaal gesproken denken, maar nu dacht, help zo lang! Eerst op 50W en daarna heeft hij het opgeschroefd naar 75W, uiteindelijk had ik een hartslag van 158...conclusie, een redelijke conditie. Op zich goed om te horen, maar als ik zo bij mezelf na probeer te gaan hoe het was voor de Pfeiffer (daar heb ik natuurlijk geen mooie berekening van), heb ik toch nog een hele hele lange weg te gaan. Voorlopig ben ik nog steeds doodop als ik thuis de trap op moet...
Volgende week moet ik weer twee keer, en dan moet ik ook op de loopband, crosstrainer, step en nog twee apparaten om de kracht in mijn armen op peil te brengen. Ik ben heel benieuwd hoe snel ik resultaat ga zien...op dit moment denk ik inderdaad ook stiekem een klein beetje 'waar ben ik aan begonnen'.

xk.

stephanie, ik denk dat vooral de 1e paar keer heel zwaar zullen zijn.
Dat had ik ook in het begin, dan stopte m'n lichaam soms gewoon omdat ik dan niet meer kon.
Maar uiteindelijk ging het toch beter en werd het steeds minder zwaar.
Mijn hartslag is altijd tussen de 160 en 170 en daar moest ik ook echt tussen blijven, omdat hij anders te hoog word en dan bouw je ook niet op, maar breek je alleen maar af eigenlijk omdat je dan veel te veel doet (heb nog wel is 180/190 met fitness, maargoed..)
Ik snap best dat je denkt; waar ben ik aan begonnen? dat had ik ook echt in het begin, maar je zult zien dat het straks echt beter gaat en dat je je weer wat fitter voelt en dan heb je dit er allemaal voor over gehad!
Veel succes in ieder geval nog.

Jef1980

Ik was even benieuwd hoe het sporten bij jullie gaat!

Ik ben nu vijf weken onderweg om samen met de sportfysio mijn conditie weer wat aan te laten sterken. 1x per week ga ik 's ochtends naar haar toe en doen we verschillende oefeningen. Daarnaast sport (meestal rennen) ik ook nog 2x per week.
Tot nu toe heb ik wel het gevoel dat het sporten iig geen kwaad kan. Een stijgende lijn qua uithoudingsvermogen herken ik wel, maar mijn klachten nemen voor mijn gevoel niet af. Regelmatig heb ik een "baaldag", waarbij de kleinste handeling eigenlijk al te veel is.
Wat ik wel heb gemerkt is dan mijn spierkracht volledig weg is. Erg frustrerend!!

Groetjes, Jef

Angel30

Bij de fisio gaat het heel goed, ben tussendoor nog een paar dagen grieperig geweest, maar toch zit ik nu al op de 95 W bij een hartslag van 145. Daar zie ik dus duidelijke vooruitgang. Helaas verandert de pfeiffer er nog niet heel veel mee. Juist afgelopen week weer een dip, erg weinig energie. Nu bijvoorbeeld al om 12.00 uitgeput terwijl dat de laatste tijd pas om 14.00 was. Rare is wel dat ik bijvoorbeeld dinsdag naar de fisio fietste en bijna niet vooruit kwam, daar ging het sporten gewoon goed en 's middags wilde ik naar de AH lopen en dat was weer een uitputtingsslag. Is zo raar, lijkt dan wel of mijn benen 100 kilo wegen. Had van te voren de hoop dat mijn klachten door de opbouw van mijn conditie snel zouden verdwijen, maar helaas.........

Peetje

Ik sport ook 1 keer per week onder begeleiding en verder probeer ik zelf meerdere keren per week nog oefeningen te doen.
Ik merk dat mijn conditie op zich wel verbetert, maar dan op kortdurende activiteit. Ik kan dus meer inspanning leveren zonder dat m'n hartslag erg hoog wordt.
Langdurige dingen zijn echter nog steeds een heel ander verhaal. Wandelen hou ik in een vrij normaal tempo ongeveer een half uurtje vol, daarna ga ik steeds langzamer lopen en krijg ik last van de hierboven ook al beschreven zware benen. Heel raar, maar je krijgt dan gewoon het ene been niet meer voor het andere.
Conditietraining kan dus geen kwaad, maar voor de lange termijn activiteiten helpt het bij mij nog niet echt.

stephanie

Bij mij zit er nog niet heel veel vooruitgang in. Ik zit nu, net als bij de eerste test een paar weken terug, op een hartslag van 158 na 6 minuten fietsen op 75W...nog steeds een 'redelijke' conditie dus. Ik heb nog 5 weken te gaan bij de fysio, en dan 2x per week. Daarmee ga ik het niet redden volgens hem, dus ik moet nu naast die 2x fysio en mijn dagelijkse oefeningen (2x per dag 5 oefeningen en dan 2 setjes van 10) ook gaan fietsen. Elke dag moeten er 3 minuten bij, ben donderdag begonnen met 5 minuten en vandaag moet ik er dus al 17. Ik merk wel dat het me steeds meer moeite gaat kosten, maar hopelijk betekent dit wel dat ik ook mijn uithoudingsvermogen voor langdurigere inspanningen hiermee wat sneller op kan krikken.
Maar goed, hoe zwaar het sporten ook is, en hoe uitgeput ik daarna ook ben, ik doe wel mijn uiterste best. Ik wil niets liever dan me weer gewoon gezond en fit voelen. Ik ben die vermoeidheid zo beu!

Danielvddeen

ik ben zelf laatst bij de sportarts geweest, en ik zwem zelf 11 uur per week.
bleek dus dat ik pfeiffer heb, en mocht nog maar drie keer per week een uurtje.
en dan niet trainen maar echt op 65% (echt heel langzaam dus) zwemmen, om het gevoel te houden.
verder mocht ik geen dingen doen waar kracht voor nodig is!!! dit kost ook veel energie en dus word je ook moe.
ook mag ik niet dingen doen zoals rennen etc.
als ik me moe begin te voelen, moet ik stoppen...
want dan kost het weer extra energie en dus duurt het nog langer voor dat je van pfeiffer af bent.
verder gewoon veel eten zodat je energie weer bij gevuld word.(ook slapen)

ik voel ook dat mn conditie omlaag is gegaan, en mn tempo.
ik zit er ook erg mee want als ik van pfeiffer af ben straks moet ik weer revalideren kwa kracht en conditie...
maar ik denk als je pfeiffer hebt dat het niet echt handig is om conditie op te bouwen...

latersz daniel

Raket

Ik ben (volgens mij) geen ernstig geval van Pfeiffer omdat het bij mij meevalt met de vermoeidheid, maar ik merk wel conditie-en krachtverlies. Ik denk niet dat ik een doorverwijzing naar de fysio nodig heb, maar ik wil natuurlijk geen stomme dingen doen en daarmee meijn herstel belemmeren. Dus even een paar vraagjes:

-Wanneer ben je er klaar voor om je conditie op te bouwen
- Wat is geschikt voor het opbouwen van conditie? Ik denk bijv. aan wandelen en in een later stadium hardlopen? Is dat geschikt?
-Hoe weet je hoe ver je kunt gaan? Mag je jezelf tot op zekere hoogte afmatten of moet je echt rustig aandoen en voorkomen dat je zelfs maar buiten adem raakt?

Peetje

Het is een beetje een dooddoener, maar eigenlijk merk je het zelf wel tot hoe ver je kunt gaan. Als je jezelf afmat, dan het je de dag(en) erna extra last, dus dan laat je het de volgende keren wel uit je hoofd.
Wandelen is om te beginnen prima en verder fietsen, zwemmen of eventueel traplopen. Zoek iets uit wat je ook kortere tijd kan doen, maar wel op kunt bouwen. Dus bijvoobrbeeld eerst een rondje om het blok wandelen en als dat goed gaat, je route steeds wat uitbreiden.
Op een goede sportschool kun je ook onder begeleiding trainen. Ik ben daar eerst begonnen met heel rustig een paar minuten fietsen, op maximaal 50% van m'n maximale hartslag. Niet bepaald conditietrainingsniveau, maar dat was in het begin echt voldoende en ik had er wel een goed gevoel bij, ik deed tenminste weer iets. :P

Jef1980

@ Daniel
Het is allemaal erg herkenbaar Daniel.
Of je mag gaan sporten hangt af van hoelang het geleden is dat je "besmet" bent geraakt met Pfeiffer. Ik heb ook eerst het advies ontvangen om zeer rustig aan te doen en goed te luisteren naar mijn lichaam. Sporten was in deze periode een taboe. Maar na een maand of drie na mijn besmetting gaven mijn huisarts en bedrijfsarts juist wel het advies om te gaan sporten om juist VOORZICHTIG en LANGZAAMAAN mijn conditie weer op peil te brengen.
Gevaar is dat als je te lang niks blijft doen, dat je lichaam dan went aan het niks doen. Uiteindelijk voel je dan het verschil niet meer tussen je Pfeiffer-vermoeidheid en de lusteloosheid van het niks doen. En daar moet je voor waken!

@ Raket
- Wanneer je je er klaar voor bent hangt dus af van hoe lang je al besmet bent met het virus (zie hierboven)
- Ik loop nu sinds vijf weken bij de sportfysio waar ik enkele cardio- en krachtoefeningen doe. Gaat allemaal rustig aan om te voorkomen dat ik me teveel inspan. Daarnaast ren ik nog twee keer in de week (ongeveer 45 min per keer in kleine blokjes). Maar ook hier geldt weer: per patient zal het verschillen wat de beste manier is. Probeer gewoon rustig wat je aankan en bouw dat verder uit.
- Mijn fysio laat mij zeker niet tot het uiterste gaan. Ook als ik zelf sport dan let ik hier erg op.

Succes met de revalidatie!



leeuwtje

Ik vraag me af en toe af wat inspannender is, fietsen of wandelen. Dus ben soms in dubio of ik beter in 5 min naar AH fiets of we in een kwartier rustig naar toe moet wandelen. Denk zelf dat stukjes fietsen minder heftig zijn. Omdat jullie ook bij een fysio lopen, wat is jullie mening hierin?

Peetje

Je conditie verbetert, door minimaal 20 minuten achter elkaar op 70% van je maximalehartslag te trainen. Dat haal ik dus bij lange nog niet.
Ik fiets alleen op de sportschool, m'n boodschapjes doe ik met de auto. Ik zou zeggen, doe wat voor jou goed voelt. Lekker weer wat kunnen doen, is voor mij belangrijker dan specifiek m'n conditie trainen.

Erik35

Sorry Peetje  ....... maar daar ben ik het dus niet mee eens.
Conditie verbeter je al, als je een minuut je hartslag sneller laat kloppen.
Als je net zoals een hoop hierzo vreselijk heb moeten inleveren op je conditie (dwz je spierinhoud in combinatie met je long inhoud) kun je het beste je conditie opbouwen via een schema wat je kunt vinden op bijv. de site van runnersworld.nl . En zoals je daar kunt zien begin je de eerste week met lopen en de tweede week met steeds weer ??n minuut hardlopen.

CiteerDoelstelling: in 12 weken 30 minuten achtereen kunnen hardlopen.


Week 1    Programma
Training 1    20 min. flink tempo wandelen
Training 2    25 min. flink tempo wandelen
Training 3    30 min. flink tempo wandelen
   
Week 2    
Training 1    5x (1 min. hardlopen, 3 min. wandelen)
Training 2    5x (1 min. hardlopen, 2 min. wandelen)
Training 3    5x (1 min. hardlopen, 3 min. wandelen)

Op het moment dat het virus uit je lijf is ..... is de enige manier om er weer bovenop te komen om langzaam je conditie weer op te bouwen.
Op het moment dat bij mij (dmv een alternatieve arts) het virus uit mijn lijf was gehaald en ik dmv kruiden en weet ik veel wat, mijn imuunsysteem weer sterker was. Ben ik eerst op mijzelf gaan hardlopen. Dat doe je dan dus veel te snel .... begonnen met meteen een kwartier hardlopen .... tot binnen 6 weken 28 minuten achter elkaar. Het leek wel of daarna alles weer overnieuw begon. Veel teveel gedaan in ??n keer. Ik liep daardoor ook maar ??n keer per week hard .... omdat ik voor de rest vandeweek veel te slap was.
Toen na een tijdje niet meer te sporten toch maar het schema van runnersworld erbij gehaald. Werkt echt waar .... het leek mij ook wat veel die drie keer per week sporten ..... maar uiteindelijk heb ik het hele schema vol gemaakt en heb nu vorige week 6 kilometer achter elkaar gelopen.

Nee ik ben nog steeds niet de oude ...... maar de pfeiffer heb ik overwonnen ..... mag ook wel na bijna 3 jaar tijd ...... waarvan 2 jaar het puur slecht te hebben gehad.

Succes allemaal ....... Erik

ps. langer als 20 minuten je hartslag op 70% van je maximale hartslag omhoog brengen is goed voor "gezonde mensen" ....... maar zeker niet voor pfeiffer patientjes.

Mijn dagen zijn nooit gevuld met ledigheid:ik recreer, pauzeer,wissel dat af met uitrusten en vervolg met ontspanning en relaxen.
En als me dat allemaal teveel wordt,doe ik gewoon even niks......

Peetje

Maar zoals je ziet, houdt ook dat schema een tijdsduur van 20 minuten aan. :)
Natuurlijk verbetert je conditie wel als je al maar een paar minuten wandelt, tegenover helemaal niks doen, maar echt conditie trainen doe je op een hartslag van 70%, zo is het mij op de sportschool geleerd.
Overigens haal ik het net om ongeveer 20 minuten in een normaal tempo door te lopen, daarna verval ik in het tempo dat ik ingehaald word door bejaarden met een rollator. :P

Vandaag boodschapjes gedaan, regende het en moest ik ook nog een stuk verder weg parkeren dan normaal. En als je nat wordt, ga je toch sneller lopen dan normaal. Nou, dat heb ik gemerkt. Halverwege de auto en de supermarkt was ik al buuiten adem. :P Ik ben er dus nog lang niet, maar ga er wel komen, al gaat het langzaam.

Erik35

Dus is je conditie en lijf nog niet aan die 20 minuten toe ...... je moet dat doen wat je op een slechte dag goed aan kan ...... en vanaf daar moet je heel langzaam uitbreiden .... als jij dus na 20 minuten dwars af bent van het wandelen .... moet je er dus minder doen. Ga 1 keer tot het maximale ..... ga dan op 50% daarvan zitten ( zoals jij dus zegt 20 minuten is je maximum ) dus begin op 2 of 3 keer 10 minuten te wandelen in een normaal tempo verspreid over de hele dag. Die 10 minuten kan je makkelijk aan ..... ook op een slechte dag. Ga daar vandaan opbouwen met een minuutje per dag ..... maar dat wel elke dag doen ..... of je slecht bent of goed ( natuurlijk niet als je griep of een verkoudheid hebt). Elke keer dat jij sport of beweegt totdat je er bij neervalt ..... doe je je lichaam alleen maar meer schade aan ...... elke keer weer moet je lichaam vreselijk werken aan je herstel omdat je steeds over je grenzen gaat. Dat is het slechste wat je bij een vermoeidheidsziekte kan doen. Die pfeiffer is waarschijnlijk ondertussen wel uit je lijf (laat je testen als je niet zeker weet of je nog je acute antistoffen bij je draagt.
Ga ook is naar een goeie alternatieve arts (niet ??n met hocuspocus) maar naar een mesoloog (elektroacupunctuur) ofzo. Die kan meer voor je doen dan je denkt. Ik geloofde er ook nooit zo in .... ben toch gegaan ..... en hij heeft mij iig een heel eind op weg geholpen .... ze doen pure ondersteuning voor je organen die niet meer goed functioneren (lever enz.) ..... waardoor jezelf weer verder kan met je conditieopbouw. En je imuunsysteem sterker word.

Grroetjes Erik.

Ennuh ....... mij is het ook gelukt om die klere vermoeidheid te overwinnen ...... dus jou ook ....... wedden !!!!
Mijn dagen zijn nooit gevuld met ledigheid:ik recreer, pauzeer,wissel dat af met uitrusten en vervolg met ontspanning en relaxen.
En als me dat allemaal teveel wordt,doe ik gewoon even niks......

Desi

Ik heb nu al sinds januari ?cht last van pfeiffer(daarvoor sluimerde het al lange tijd) en heb nu weer peroides dat het wat beter gaat, zo ook vorige week. Dus dacht ik(meer mijn ouders die me lui vinden:S) laat ik eens proberen aan mijn conditie te werken, toen heb ik 3x een stuk gefiets 2x een km of 7 en 1x km f 10, en voel me nu dus alweer sinds zondag zwaar kl#te.
Maar ik vind het heel lastig in te schatten hoe ver ik moet gaan omdat ik het niet de volgende dag voel, en dus doorga, maar dan na ongeveer een week krijg ik een enorme terugval ???

Dat schema van runnersworld komt ook v??ls te enthousiast over. Ik loop wel (bijna) elke dag een stuk met mn hond, maar heb niet het idee dat dat helpt voor mijn conditie. Nu dacht ik erover om miss op een crosstrainer te gaan oefenen, heb er hier 1 staan dus dat is het probleem niet. maar weet iemand een schema of iets om me aan vast te houden, zodat ik niet w??r zo'n terugval krijg.

Dat schema van runnersworld is voor gezonde mensen en lijkt me voor mij niet verstandig. maar waar ligt de grens van conditie opbouwen en t? ver gaan...

xk.

Dat schema van runnersworld.nl is wel een goede volgens mij!
Als ik nu hardloop, dan hou ik nooit precies bij hoe lang ik loop enzo.
Maar ik denk dat je met zo'n schema veel sneller opbouwt, dus dat ga ik wel proberen!
Maar je moet dan wel echt elke week hardlopen he, dus dan begin ik over 4 weken daar pas mee, want anders heb ik al 2 weken dat ik niet kan hardlopen als ik weg ben.
Wilde vandaag eigenlijk ook gaan hardlopen maar het is veel te warm nu, dus morgen vroeg maar als het dan iets kouder is.

Desi, misschien kun je naar een fysiotherapeut gaan?
Op een gegeven moment is je lichaam ook niks meer gewend en dat moet je ook weer op gaan bouwen. Dan krijg je vanzelf wat meer energie en merk je dat je dingen wat beter vol gaat houden.
Maar dat heeft wel tijd nodig, je zult eerst veel moeer worden nadat je wat hebt gedaan, maar dat hoort bij het opbouwen.
Ik moest zelf ook naar een fysio en het heeft mij echt geholpen (de 1e weken lag ik die dag erna echt doodop op de bank de hele dag, maar uiteindelijk ging het me steeds minder energie kosten).
Ik liep ook wel vaak een stuk met de hond en probeerde dat ook wel iets verder te doen, maar dat hielp niet echt. Want als ik na de tijd heel erg moe was ging ik die dag erna weer wat minder ver, dus daarmee heb ik toen niks opgebouwd.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
(waarom vinden je ouders dat je lui bent eigenlijk?)