acute ziekte van Pfeiffer

Gestart door p.a., 20 augustus, 2008, 11:05:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

p.a.

Hallo,

Ik ben eigenlijk op zoek naar lotgenoten die net als ik acute ziekte van Pfeiffer hebben gehad. Je hoort veel mensen die wel eens pfeiffer gehad hebben maar over de acute vorm hoor je bijna nooit iemand.

Groetjes Petra

xk.

Hee,

Ik heb/had ook acute pfeiffer.
Dat is de beginfase van de ziekte (volgens mij..)!

De dokter vertelde mij toen dat het dan binnen 2 maanden helemaal over kon zijn, omdat je gelijk rustig aan kunt doen, maar ook dat het dan heel erg lang kon duren (wat ik dus heb).

Hoelang weet je het nu dan?

p.a.

Bedankt voor je reactie! De acute pfeiffer is half april ontdekt. Op 15 mei hebben ze mijn bloed opnieuw geconstateerd en dat was schoon, virus vrij. Nu werk ik inmiddels (sinds 14 juli) voor halve dagen en sinds vorige week slaap ik overdag niet meer. Buiten het werk om kan ik er weinig bij hebben. Heb jij daar ook last van?

Groetjes Petra

xk.

Hee,

Oke!
Ik heb in Februari voor het eerst bloed laten prikken, toen kwam er dus uit dat ik acute pfeiffer had & toen had ik ook net die keelontsteking.
Toen heb ik in Juni voor de 2e x bloed laten prikken en toen kwam eruit dat ik nog steeds acute pfeiffer had.. toen hebben ze dat nog verder nagekeken en bleek dus dat daar wel weer een normaal verloop inzat, dus het was niet dat het helemaal stil stond, maar toch wel vreemd dat dat zo lang duurd.

Ik weet niet of ik nu nog steeds acute pfeiffer heb maar het heeft toch geen zin om telkens weer bloed te laten prikken omdat dat niet uitmaakt hoe moe je bent, ookal is de pfeiffer uit je bloed, dan kun je alsnog heel erg moe zijn.
Ik kan nog steeds niet meer als in Februari, hoeveel rust ik ook neem..

Als ik even naar school ben geweest, kan ik daarna ook niet veel.. de hond uitlaten wil soms well, maar meer ook niet

Groetjes!

p.a.

Je hebt er al een poosje last van zo te lezen. Hoe ga je daarmee om?
Hoe langer het bij mij duurt, hoe meer ik ga denken dat het aan mezelf ligt enzo.

moos

Ik testte in februari 2007 ( na al lang met klachten te lopen ) acute pfeiffer, regelmatig laten controleren en pas eind november 2007 recent doorgemaakte Pfeiffer.

Ik heb dus minimaal 8 maanden met acute Pfeiffer gelopen. Niet duidelijk is hoelang ik het in februari al had. Zelf denk ik zeker een half jaar, dus zo zie je, het kan lang duren.

Heb van februari tot december 6 uur per week gewerkt, 3x2 en daarna langzaam opbouwen tot in mei mijn gewone uren, 17 uur per week. Nu kan ik alles weer, de kids, mijn huishouden en werken. Maar nog steeds goed mijn rust nemen, op tijd naar bed en de dag en de week niet te vol plannen en dan kom ik er wel !!

Sterkte ermee enne, echt uitzieken want anders "loop" je er nog langer mee !!

Groetjes Monique

xk.

@ p.a, heb er idd al wel een poosje last van. het is wel heel erg vervelend maarja, je kunt er toch niks aan doen, alleen maar veel rust houden en goed naar je lichaam luisteren.
en het zal vanzelf wel een x beter gaan, want iedereen word ooit een x beter!

@ moos, jij hebt er ook best lang last van gehad dan!
gelukkig gaat het nu weer de goede kant op!

pejoca

Dat is nu toevallig ik zat me net ook al af te vragen wat acute pfeiffer nu precies inhoud.
Wat zijn de verschillen met mensen die alleen maar te horen hebben gekregen dat ze pfeiffer
hebben ?
Ik kreeg te horen dat ik pfeiffer heb maar dat het dubieus is ???
Joost mag weten wat ze daar percies mee bedoelen.
Ik heb toen ook nog niet eens na gevraagd dom he :-[
kan ik natuurlijk nog altijd doen  ;)

Peetje

Je kunt inderdaad altijd nog eens navragen wat ze daarmee bedoelden.
Ik kreeg vorig jaar van de assistente te horen dat ik Pfeiffer had, terwijl de huisarts later zei, dat ik het recent gehad had. Samen zijn we toen tot de conclusie gekomen, dat wat ik voor een 'gewone' keelontsteking had aangezien, eigenlijk de Pfeiffer was geweest.

Dropert

#9
Dit topic is al een tijdje niet gebruikt, dus ik weet niet of het zinvol is hier nog wat te posten. Ik doe het toch maar!

Ook ik heb te horen gekregen dat ik acute pfeiffer heb/heb gehad. Ben eerst een paar weken droog en zinloos aan het hoesten geweest, daarna had ik een week 'griep' (koortsig, moe, geen eetlust, spierpijn, etc) en toen ik daar bijna van af was werd ik 's ochtends wakker met een dichte keel, opgezette klieren en een gevoel van algehele ellende. Ik dacht zelf aan een zware keelonsteking, de huisarts wilde bloed zien om te controleren op pfeiffer.
Een week later kon ik bellen om de uitslag van het bloedonderzoek te krijgen; helaas was mijn eigen huisarts toen een week vrij. Zijn assistente ging even overleggen met een andere arts en belde een tijdje later terug met het nieuws dat er inderdaad een ontsteking in het bloed was gevonden (die keelontsteking was inmiddels met antibiotica verholpen) en dat ik acute pfeiffer heb gehad. Ik hoefde me geen zorgen te maken, terugkomen was ook niet nodig, ik moest alleen een tijdje geen gekke dingen doen, goed rusten/eten en dat was het.
Ben nu 2 weken verder en moet zeggen dat ik niet heel veel last heb. Af en toe doet mijn keel nog pijn, vooral bij het gapen en niezen. Verder slaap ik 's nachts met gemak een uur of 9 a 10, maar ben ik overdag niet zo moe dat ik moet slapen. Ga ook wel naar college en werk ook wel wat, maar merk wel dat dit energie vreet.

Pas later kwamen bij mij de vragen, maar ik vond het een beetje onzinnig om daarmee terug te gaan naar de huisarts. Daarom probeer ik het maar hier:

- Heb ik nu 'echt' pfeiffer gehad of niet?
- Ben ik er nu van af of kan ik het nog weer krijgen?
- Ben ik nog besmettelijk richting anderen en ben ik dat in de afgelopen maanden geweest?
- Ik heb verhalen gelezen waarbij acute pfeiffer wordt gezien als voorbode van de 'echte' pfeiffer. Ook heb ik gelezen dat acute pfeiffer kort maar heftig is en dat 'gewone' pfeiffer minder heftig maar langdurig is. Wat is waarheid?

Het stomme is dat niemand in mijn omgeving 'acute pfeiffer' kent. Ik heb een andere doktersassistent en een andere huisarts gesproken (maar dan in hun vrije tijd), al mijn vrienden en familie, het internet kent het niet op dit topic na etc.. Niemand heeft er ooit eerder van gehoord! Heb een beetje het gevoel dat ze me iets 'aangesmeerd' hebben.
Toevallig had een vriend van me een paar weken voor mij precies dezelfde verschijnselen (keel, klieren, moe, griep etc.). Hij kreeg van zijn arts te horen dat hij een 'acute keel-angina' had, een acute hele zware keelontsteking dus. Dat lijkt qua naam aardig hetzelfde en ook qua verschijnselen. Ik wacht de komende tijd wel even af, als mijn 'moeheid' en 'lusteloosheid' niet binnen een paar weken weg is, dan laat ik wel opnieuw bloed prikken.

Hopelijk zijn er nog wat mensen met antwoorden!

xk.

Ik heb ook acute pfeiffer gehad.
Helaas was het bij niet kort & heftig.
Maar in het begin heel heftig en daarna ben ik nog ruim 13mnd zo moe geweest dat ik bijna niks kon (zat toen ook helemaal geen verbetering in).
Nu na ruim 1,5 jaar gaat het wel stukken beter.
Maar het is dus bij iedereen anders.
En de 1 merkt er helemaal niks van, de andere wel iets en weer iemand anders kan er wel heel erg last van hebben.
Hoe lang je precies besmettelijk bent weet ik niet, maar je bent het besmettelijkst in de incubatieperiode en dat is voordat je de 1e verschijnselen krijgt volgens mij.
Meestal hoor ik dat je ong. 3mnd besmettelijk blijft.

Als ik jou was zou ik je lichaam gewoon goed in de gaten houden.
Wie weet ben je er zo weer vanaf!

Laten we het hopen in ieder geval.
Beterschap!

Peetje

Citeer- Heb ik nu 'echt' pfeiffer gehad of niet?
Ja, ga daar maar van uit. Grieperig, flinke keelontsteking, gezwollen lymfeklieren en flink moe, dat is Pfeiffer. Zeker als het door bloedprikken is bevestigd. :)

Citeer- Ben ik er nu van af of kan ik het nog weer krijgen?
De meeste artsen zeggen, dat je maar 1 keer Pfeiffer kunt krijgen. Helaas zijn er hier op het forum meerdere mensen die het al vaker hebben gehad. Je kunt meer 1 keer besmet worden, maar het virus blijft in je lichaam aanwezig. Als je weerstand laag is, kun je er weer ziek van worden. Het zijn uitzonderingen, maar het kan dus wel. Bovendien zijn er ook nog wat neefjes en nichtjes van Pfeiffer, met ongeveer dezelfde verschiijnselen, zoals CMV.

Citeer- Ben ik nog besmettelijk richting anderen en ben ik dat in de afgelopen maanden geweest?
Je bent het besmettelijkst in de incubatieperiode. Dat is de periode waarin je al wel besmet bent, maar nog niet ziek. Daarna is het besmettingsgevaar minder groot. Omdat het virus in je lichaam aanwezig blijft, kan het weer actief worden en kun je, zonder dat je zelf ziek bent, toch weer mensen besmetten.
Overigens komt bijna iedereen in zijn of haar leven in aanraking met het Pfeiffervirus. Van de kinderen tot 5 jaar heeft zelfs 50% al een besmetting doorgemaakt.

Citeer- Ik heb verhalen gelezen waarbij acute pfeiffer wordt gezien als voorbode van de 'echte' pfeiffer. Ook heb ik gelezen dat acute pfeiffer kort maar heftig is en dat 'gewone' pfeiffer minder heftig maar langdurig is. Wat is waarheid?
Acute Pfeiffer is volgens mij de periode waarin je keelontsteking hebt, of grieperig ben. Daarna volgt de nasleep, die zich vooral kenmerkt door moeheid.
Sommige patienten hebben inderdaad de 'kort maar hevig' variant. Oftewel erge keelontsteking, maar weinig last van vermoeidheid. Anderen hebben niet zo veel last van de acute fase, maar krijgen een lange nasleep. En dat zijn er ook nog de zogenaamde symptoomloze besmettingen. Dus wel besmet, maar niet ziek, of alleen maar iets waarvan je denkt dat het een griepje is.

Dropert

Dank voor deze antwoorden, nu weet ik toch iets meer!
Helaas zijn er zoveel tegenstrijdige verhalen te lezen over Pfeiffer, het is jammer dat er geen 'standaard procedure' is voor het hebben van Pfeiffer  :( Weet je tenminste wat er nog gaat komen en waar je aan toe bent!

Linn

hallo,

Sinds twee weken weet ik dat ik de ziekte van Pfeiffer heb.
Het begon met ziekzijn. Ik voelde me beroerd, koorts, hoofdpijn en was moe. De dokter kwam en zag dat ik een virus had.
Na een bloedonderzoek werd het duidelijk dat ik een agressieve vorm van Pfeiffer heb. De dokter was blij dat het Pfeiffer was, omdat het anders ernstig leek.
Ik ben nu hele dagen thuis en kan niet veel. Ik lig in bed of lig op de bank.
De dokter denkt dat ik over 6-8 weken over de ergste moeheid heen ben en daar hoop ik dan maar op.

Ik zag dat sommige mensen zich afvragen of je Pfeiffer vaker dan ??n keer kunt krijgen.
Ik heb twee jaar geleden ook Pfeiffer gehad. Alleen kwam dat niet uit het bloedonderzoek. Ik ben naar een homeopaat/kinesoloog geweest en die heeft dat bevestigd. Ik heb er destijds medicijnen voor gekregen en was er al snel overheen. (3weekjes)

Het is natuurlijk algemeen bekend dat je heel goed je rust moet nemen. Dat werd door de dokter nog eens extra bevestigd.
Hoe meer je rust, hoe eerder je erover heen komt en er later geen last van kan krijgen. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je er later nog last van hebt. dat je bijv. sneller moe bent. Dat is bij iedereen verschillend.

Vitamine C is een aanrader voor wat extra weerstand (aanrader is de poedervorm) en vlierbessensap is ook erg goed. Dat is virusdodend!

Iedereen sterkte (Klinkt zo beklemmend, maar het valt soms niet mee)

Liefs Lynn


Dropert

Wat ik me de afgelopen dagen nog bedacht: op de dag dat mijn bloed was geprikt kreeg ik ook antibiotica (Broxil 500mg capsules) om mijn keelontsteking te verhelpen. De uitslag van het bloedprikken zou 6 dagen op zich laten wachten. Maar zei mijn huisarts: 'als je binnen een paar dagen rode uitslag op je lichaam krijgt, dan is dat van de antibiotica en dat houdt dan weer in dat je Pfeiffer hebt.'

Ik heb geen rode uitslag gehad en meende dus ook geen Pfeiffer te hebben, toch gaf de uitslag van het bloedprikken aan dat ik 'acute Pfeiffer' had..

Peetje

Dat kan. De combinatie Pfeiffer en antibiotica kan rode huiduitslag geven, maar dat hoeft niet. Heb je echter keelontsteking en krijg je uitslag van de antibiotica, dan weet je vrijwel zeker dat je Pfeiffer hebt.

gekje

ik heb de acute pfieffer en baal der als een gek van heeft half jaar geduurt voor ik der echt veel van voelde

xk.

Citaat van: gekje op 30 januari, 2010, 23:45:22
ik heb de acute pfieffer en baal der als een gek van heeft half jaar geduurt voor ik der echt veel van voelde

Hoe lang weet je dat je pfeiffer hebt?
Acute pfeiffer betekend namelijk dat je het 'net' hebt, dus dat het net in je bloed zit.

gekje

Citaat van: xk. op 31 januari, 2010, 16:45:45
Citaat van: gekje op 30 januari, 2010, 23:45:22
ik heb de acute pfieffer en baal der als een gek van heeft half jaar geduurt voor ik der echt veel van voelde

Hoe lang weet je dat je pfeiffer hebt?
Acute pfeiffer betekend namelijk dat je het 'net' hebt, dus dat het net in je bloed zit.

ik weet sinds 2 week dat ik het heb maar bij mij is het heel langzaam opgekomen in de vakantie had ik niks geen last maar toen ik naar school ging leek het wel alsof ik elke dag zo instorte zo zwak was ik

gekje

Citaat van: xk. op 31 januari, 2010, 16:45:45
Citaat van: gekje op 30 januari, 2010, 23:45:22
ik heb de acute pfieffer en baal der als een gek van heeft half jaar geduurt voor ik der echt veel van voelde

Hoe lang weet je dat je pfeiffer hebt?
Acute pfeiffer betekend namelijk dat je het 'net' hebt, dus dat het net in je bloed zit.

oowjah en het enige wat de dokter tegen mij zei was je hebt pfieffer je moet rusten verder zei die niks en toen heb ik op internet gelezen dat acute pfieffer langzaam opkomt

Peetje

Het kan langzaam opkomen, maar dat hoeft niet. Pfeiffer verloopt voor iedereen anders.
Er wordt meestal gesproken van acute Pfeiffer als je lichaam er nog tegen aan het vechten is. Er zijn dan ook wat ik altijd de recente antistoffen noem, in je bloed te vinden. Die zijn er echter maar gemiddeld zo'n 3 maanden. Ook de fase van keelontsteking en/of grieperigheid wordt wel acute Pfeiffer genoemd. :)