Actieve pfeiffer

Gestart door Lamme harrie, 26 oktober, 2007, 16:57:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lamme harrie

Beste pfeiffers,

Eergisteren wist mijn huisarts me tijdens een telefonisch consult te vertellen dat ik pfeiffer had. Opmerkelijk want dat vertelde hij me 5 weken ook al. Afijn; over de slechte huisartsenbegeleiding gaat deze topic niet.

De arstassistent vertelde me dat ik nog geen antistoffen had aangemaakt. Later op de dag vertelde de huisarts me dat mijn leverwaarden zich hersteld hadden maar ik nog wel positief testte op pfeiffer. Ik had dus nog actieve pfeiffer. Deze term had ik nog niet gehoord. Kan iemand me uitleggen hoe dit precies zit?

Grtz &Thx

twofist

pfeiffer is een virus dat voor altijd in je lichaam blijft, maar dat het lichaam er na tijd wel immuun voor word. Actieve pfeiffer betekent dat je nu nog niet immuum ervoor bent, waardoor je ook de klachten zult hebben.

eve

Pfeiffer is de naam van de ziekte zelf, ofwel kusziekte (omdat de besmettingsweg plaats vindt via het speekselcontact bv. door zoenen) De ziekte van Pfeiffer wordt veroorzaakt door het Epstein-Barr virus (is een humaan herpesvirus dat ook mede-verantwoordelijk is voor andere ziektes zoals MS en Hodgkin). Als je symptomen van de ziekte van Pfeiffer hebt bv. keelpijn, gezwollen klier, overbelaste lever en milt enz enz dan is bloedafname nodig om klinisch te kunnen bepalen om je wel of geen ziekte van Pfeiffer hebt. In het lab wordt in je bloed gezocht naar sporen van het Epstein-Barr-virus, met behulp van antilichamen (=antistoffen) die specifiek gericht zijn tegen dit virus. Er worden meestal 2 soorten antistoffen in het bloed bepaald:
- Type M: je bent kort geleden in aanraking geweest met het EB-virus en bent meestal nog ziek daarvan (bij jonge kinderen treden er over het algemeen geen symptomen op terwijl bij (jong) volwassenen treden er meestal symptomen op en daarom wordt het hier ook gezegd van de ziekte van Pfeiffer).
- Type G: je bent ooit in aanraking geweest met het EB-virus al heb je de symptomen niet doorgemaakt.
- Geen van beide: je bent nog nooit in aanraking geweest met het EB-virus en bent er daarom (nog) niet immuun voor en kan besmet raken.

Dus, als iemand tegen je zegt dat je actief Pfeiffer hebt, betekent t dat uit de uitslag van je bloedafname Type M is gebleken. Dat klopt ook want je ben de symptomen aan het doormaken. sterkte, eve

yessy

Citaat van: eve op 27 oktober, 2007, 14:34:54
Pfeiffer is de naam van de ziekte zelf, ofwel kusziekte (omdat de besmettingsweg plaats vindt via het speekselcontact bv. door zoenen) De ziekte van Pfeiffer wordt veroorzaakt door het Epstein-Barr virus (is een humaan herpesvirus dat ook mede-verantwoordelijk is voor andere ziektes zoals MS en Hodgkin). Als je symptomen van de ziekte van Pfeiffer hebt bv. keelpijn, gezwollen klier, overbelaste lever en milt enz enz dan is bloedafname nodig om klinisch te kunnen bepalen om je wel of geen ziekte van Pfeiffer hebt. In het lab wordt in je bloed gezocht naar sporen van het Epstein-Barr-virus, met behulp van antilichamen (=antistoffen) die specifiek gericht zijn tegen dit virus. Er worden meestal 2 soorten antistoffen in het bloed bepaald:
- Type M: je bent kort geleden in aanraking geweest met het EB-virus en bent meestal nog ziek daarvan (bij jonge kinderen treden er over het algemeen geen symptomen op terwijl bij (jong) volwassenen treden er meestal symptomen op en daarom wordt het hier ook gezegd van de ziekte van Pfeiffer).
- Type G: je bent ooit in aanraking geweest met het EB-virus al heb je de symptomen niet doorgemaakt.
- Geen van beide: je bent nog nooit in aanraking geweest met het EB-virus en bent er daarom (nog) niet immuun voor en kan besmet raken.

Dus, als iemand tegen je zegt dat je actief Pfeiffer hebt, betekent t dat uit de uitslag van je bloedafname Type M is gebleken. Dat klopt ook want je ben de symptomen aan het doormaken. sterkte, eve

Hoi,

Ik vroeg me af. Mijn dokter zei dat ik de ziekte van pfeiffer heb gehad. (Die dag dat ik het hoorde kwam ik bij hem voor mijn pols omdat ik was gevallen en hij zei dat ik me niet druk hoefde te maken over pfeiffer, verder wilde hij zich op mijn pols concentreren, dat was het)
Ik ben best wel over de z**k ervan want ik heb nu echt heel erg last van vermoeidheid en last van m'n lever en milt.
Maar misschien kan jij me dan uitleggen, want verder ging hij er niet op in, hoe het dan zit?
Want ik ging zeg maar heen omdat ik al 2 maanden last heb van klachten en ik heb het gevoel dat die nu erger worden, de vermoeidheid en mijn milt en lever.
Wat ik zelf denk is, en je mag inhaken als ik het fout heb hoor, dat ik de ziekte van pfeiffer heb, dat hij het heeft aangetoond in mijn bloed, dat hij zegt dat ik het heb gehad waarmee hij bedoelt dat ik de besmetting heb gehad, dat hij er verder niks van weet en mij dus ook niet kan vertellen waarom ik er nog last van heb dan, en ik daarom nog symptomen heb.
Zoiets?
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet want hoe moet ik op mijn werk uitleggen bijvoorbeeld dat ik zo sloom en moe ben.
Verder heb ik ook erg last van duizeligheid en af en toe hoofdpijn. Oh en niet vergeten de vergeetachtigheid waar ik echt gek van word.
Wat zeg je tegen mensen?
Oh nou kijk, ik had de ziekte van pfeiffer. Dus vandaar...
???
Help?