Hoofdmenu

Sapkuur

Gestart door Ellen, 10 april, 2007, 19:11:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ellen

Na een jaar thuis te zijn en weinig vooruitgang te merken. Ben ik regelmatig op het internet te vinden opzoek naar nieuwe dingen. Zo is mij al een paar keer verteld dat het energie gebrek ook aan je voeding kan liggen. Ik kwam bij verschillende sites aan onder andere bij http://www.innerned.org/vasten.html. ook las ik op verschillende andere sites dat homeopaten vaak vasten gebruiken om meer energie te geven.
Ik stond er achter en ben dus begonnen. Ik heb 5 dagen lang 5x per dag een glas vruchtensap gedronken. Voor de rest dronk ik water, veel water. 
Je moet minimaal 3 dagen vasten willen de afvalstoffen uit je lichaam gaan. Hoe precies weet ik het ook allemaal niet.
Ik heb zelf mijn sappen gemaakt in de hoop dat ze me meer vezels gaven en het is natuurlijk altijd heel gezond. Ik heb voor vruchtensappen gekozen omdat ik deze weg kan krijgen. Groentesappen vind ik zo vies, maar zijn eigenlijk beter. Drink wel minstens 1 glas vruchtensap per dag, dit is belangrijk voor je spieren. En door het om de twee uur drinken van een glas sap hou je je bloedsuiker spiegel gelijk en kan je ergens naar toe leven.
Na 5 dagen mag je niet gelijk gewoon gaan eten, je darmen en maag kunnen dit niet aan. Je moet beginnen met een appel met schil en een groentesoepje (zonder ook maar iets van vlees). De tweede dag een droge cracker, en biogarde yoghurt en ?s avonds een cracker met een heeel dun plakje kaas. Dag 3 weer ietsje verder en dag 4 kan je weer normaal eten.

Ik heb het als zeer positief ervaren. Ik heb wel honger gehad en ben ook heel ongezellig geweest, maar ik stond erachter. En dit moet ook anders lukt het niet. En ga niet je lichaam nog meer belasten door zware dingen te doen (wat we volgens mij allemaal niet doen). Mijn grote fout is om dag 3 weer iets van suiker te pakken. Mijn darmen konden het niet aan en het was dus rennen naar de wc?. Ik merkte ook dat suiker heel uitputtend is voor je lichaam. Voor mij dus voorlopig geen suiker meer (vele mensen schreven dit al, maar ik moest het zelf ondervinden om het te geloven)

Succes en vragen mag natuurlijk altijd!!

Rolanda

He Ellen,

BEdankt voor je verhaal.
Ik heb het altijd al eens willen proberen, maar durf het nooit zo goed aan.
Nu nog even een geschikte week vinden om het te gaan doen.
Beetje vervelend als je gewoon moet werken  :D

Maar ik ga het zeker eens proberen!

Hou je ons op de hoogte over hoe je je voelt??

Marit

Ik heb het al in je blog geschreven, ik heb het ook al eens gedaan en het beviel goed. Geen honger, niet sjagerijnig en juist heel energiek geworden.

Ik had toen biologische sapkuur.
Alleen de eerste dag was vreselijk, later hoorde ik dat ik dat had mogen overslaan (voor afvallen was het wel goed maar niet nodig, net als voor het reinigen). Die eerste dag was namelijk: zuurkoolsap!!!!! ok, de eerste 100 ml ging nog maar aan het eind van de dag...bleh!!

Hier heb je twee of drie afbouwdagen, zuurkoolsapdag, 5 gewone sapdagen en drie opbouwdagen.
Je neemt over de hele dag verspreid 700 ml sap. 7 maal 100 ml had ik gedaan. Tussendoor mag je alleen bouillon, kruidenthee (zonder suiker enzo) en water drinken. Daarnaast had je spirulina tabletten.

Het sap bestond uit een groentensap die naar hartig neigde (tomaten-groenten) en een zoetere (bieten was overheersend). De ene dag de ene sap, de andere dag de andere sap.

Los van de energie die ik ervan kreeg viel ik ook nog 6 kilo blijvend af!!

Als ik weer mag van de dokter, zal ik het zeker niet laten. Je mag deze kuur maximaal twee weken doen en maximaal twee maal per jaar.

Echt een aanrader. En geen hongergevoel, dat verbaasde mij heel erg!

Dromen zijn er om waar te maken en problemen om op te lossen

Ellen

Ik heb het idee dat ik ook meer energie heb. Daarbij heb ik ook het idee, dat ik af en toe ook een helderder hoofd heb.
Inderdaad het honger gevoel viel me heel erg mee!!!
Ik heb ook navraag bij mijn dokter gedaan en van hem mocht ik het.

Kroos

Hi Ellen,

Ik zelf zit bij een orthomoleculair dietist en dit werkt goed voor me. Als ik me aan het dieet en voldoende rust neem gaat het goed.

Voor meer info kun je kijken op www.orthodietist.nl

gr. Kroos

Ellen

Ik merk wel dat het eten iets handigs is. Ik neem het ook mee naar het revalidatiecentrum. Misschien hebben ze er daar nog meer ervaring mee. Maar bedankt Kroos.

Ik ben trouwens wel 3 1/2 kilo afgevallen. En nu kan ik me heel makkelijk houden aan het minder eten. Daarbij heb ik ook nog geen vlees gegeten. En geen suiker meer.
Ik voel me helderder en ik het het idee dat ik meer energie heb. We wachten het voor de langere termijn gewoon even af.

Rolanda

Hoi Ellen,

Wat neem je ipv suiker? Niets, of iets van zoetjes ofzo?

En je drinkt dus geen fris en sapjes uit pak meer? Toch geen light producten he?
:-[ die zijn echt vies! DIe nasmaak van dat light product. Bleghhh  :'(

En geen vlees meer lees ik....

Hmmm weet niet of ik dat allemaal wel wil laten staan hoor  ;)

Ellen

Tijdens die week ( 5 dagen) ziet je dag er als volgt uit.

9 uur een sapje
11 uur een sapje
13 uur een sapje
15 uur een sapje
18 uur een sapje

Die sapjes mogen uit een pak komen, maar ik heb ze zelf gemaakt. Als je recepten wil gil maar ;)
Het beste is om b.v. 3 groentesappen te drinken en de rest vruchten. Maar omdat ik de groentesappen zo vies vond heb ik alleen vruchtensappen gedronken.
Verder drink je alleen maar water. Dus niks wat vast is eten. Ook geen vruchten en groenten.

Na de 5e dag ligt je darm flora er rustig bij en die schrikt zich rot als je normaal gaat eten. Dus de 1e dag alleen een vaste appel eten en soep (zelfgemaakte met soepgroentes). De tweede dag iets van een cracker en heel dunne jonge kaas erop. En biogarde yoghurt.
De 3e dag kan je alweer ietsje meer gaan proberen.

Ik heb een maandag stom gedaan dit was dag 3 na het sapdieeet en ik kan zeggen de buikkrampen en diaree is dan niet leuk.
Dinsdag en woensdag heb ik netjes pasta gegeten met veel groente en zonder vlees en dat ging best wel goed (merkte nog dat mijn lichaam moet wennen aan het eten) En gisteren hadden we zin in Friet. Wel zelf gebakken met ietsje minder vet, maar toch friet. Ik heb weinig gegeten (heb een kleinere maag overgehouden aan die week sap) en ik merkte dat mijn lichaam het helemaal niet eens is met vet. Ook daar ben ik dus nu even van genezen.

En dan de suiker... geen suiker.... het is echt funest voor je energie.
En light producten... tja ik ben er al aan gewent vanaf mijn 12e jaar. Ik drink al langer light dan geen light.

Nou Succes, maar sta er wel achter anders is het niet vol te houden.

Marit

Je hebt ook sapjes uit pak zonder suiker of andere zoetstoffen! Meestal vind je die bij natuurvoedingswinkels, de lekkere sapjes ;)

En vlees, kom op joh! Kan je best. Eet al mijn hele leven geen vlees en mijn vriend al jaren niet en die mist er niks van. Je eten is vaak gevarieerder en gezonder ook nog, zeker voor de darmen. Denk maar aan het beestje, lukt het vast ;) En nu hou ik op, anders kom ik zo over als een Jehova getuige (het beeld wat de meeste mensen daarvan hebben, ken er een paar persoonlijk dus ik denk wat genuanceerder).
Dromen zijn er om waar te maken en problemen om op te lossen

Air Max

Alleen vasten lijkt me niet al te slim met pfeiffer..

Marit

Als die Pfeiffer al te actief is zeker niet! Toen mocht het niet van de dokter. Echt vasten moet je ook niet in de nasleep doen maar dit is sapvasten en dan neem je dus wel voeding tot je, althans voedingsstoffen. Je lichaam komt dus geen vitaminen en mineralen tekort, als je het niet te lang doet.
Lijnen mag ik bijvoorbeeld echt niet maar wel brood vervangen voor groenten of fruit (sap). Dat doe ik nu ook omdat ik weet dat ik van brood sneller aankom en alleen afval als ik dat niet eet. Sinds ik ziek ben, eet ik nl wel brood omdat dat makkelijker was, ik kon niet zelf eten klaar maken of wat pakken en dan is een pakje brood boven afleveren voor de rest van de dag toch handig.
Dromen zijn er om waar te maken en problemen om op te lossen

Ellen

Ik ben het helemaal eens met Marit.
Daarbij was de sapvast kuur voor 5 dagen en in overleg met de dokter.

Marit

Dit soort dingen moet je eigenlijk altijd in overleg met de dokter doen, en als je ziek bent zeker!
Dromen zijn er om waar te maken en problemen om op te lossen