situatie & wie heeft er tips?

Gestart door cor12, 26 september, 2017, 12:24:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

cor12

Sinds twee weken is het bekend dat ik de ziekte van pfeiffer heb. Het zit inmiddels in de retourfase. Zelf trok ik de conclusie dat dit betekent dat het op zijn retour is waardoor de klachten afnemen. In de praktijk is dit toch anders.

De vermoeidheidklachten waren al aanwezig in de maanden dat ik zonder het te weten met pfeiffer rondliep. Er waren weken dat ik iedere werkdag na het werk twee uur naar bed ging en in de weekenden uitsliep plus in de middag bijsliep. Nadat ik wakker werd had ik het gevoel dat dit onvoldoende was. Activiteiten als stappen en tripjes weg zaten er zelfs niet meer in.

De vernoeidheidsklachten zijn de laatste twee weken het sterkst. Wellicht komt het doordat ik aandacht aan mijn lichaam geef waardoor het nu in een herstel fase komt!? Achteraf ben ik tijdens werk denk ik ook over mijn grenzen heen gegaan.

Mijn lichaam geeft constant het gevoel dat ik naar bed moet en de kleinste inspanning kost energie. Hierdoor zit werken er jammergenoeg niet in.

In eerste instantie gaf ik toe om naar bed te gaan wanneer mijn lichaam dit aangaf. Waardoor ik sommige dagen 18 uur op een dag kon slapen. Zo komt het voor dat ik na 12 uur geslapen te hebben een wandeling van een half uur maak hierna op de bank ga zitten en vier uur later wakker wordt. Vervolgens etenkook en dat mijn ogen dichtvallen nadat het eten op is.

Ik ben een doener wat het lastig maakt. Na twee weken veel geslapen te hebben ben ik er eerlijk gezegd wel klaar mee. Het slapen stel ik vaker uit door er minder snel aan toe te geven. Is dit verstandig of is het toch beter om de rust te pakken wanneer het lichaam hier om vraagt?

Opvallend is dat mijn zicht minder is geworden. Zo zie ik wazige kleine puntjes en vlekjes. Komt dit jullie bekend voor?

De komende tijd wil ik zo goed mogelijk herstellen om uiteindelijk weer mijn oude leven op te kunnen pakken en weer aan het werk te kunnen.

Hier en daar heb ik een aantal tips gelezen. Dat veel water drinken, fruit plus groenten eten, vette vis eten, voldoende bewegen (niet te veel) en sauneren bijdragen aan het herstel. Ik ben benieuwd welke aanvullende tips jullie hebben.

Groet,

Cor

Peetje

Allereerst welkom op dit forum.

Bloeduitslagen zeggen helaas niks over hoe je je voelt, en het verloop is ook voor iedereen anders, dus daar is ook niks zinnig over te zeggen.

Meer dan gezond eten, luisteren naar je lichaam, voldoende rust en matige beweging, kan ik je ook niet aanraden. Jij voelt het beste wat je wel of niet kunt.

Ik heb zelf ook periodes gehad dat ik nachten van 14 uur maakten en dan in de middag ook nog een paar uur sliep. Aankleden was een uitputtingsslag, net als eten koken.

Voel jij je goed als je minder slaapt? Er is niks mis met een middagdut, zeker als je je daarna wat beter voelt. Zelf heb ik nog best lang ?s middags geslapen, omdat ik zonder na het avondeten instortte.
Is een wandeling van een half uur goed te doen, of voelt het als een dubbele marathon zonder training?
Leren luisteren naar je lichaam is best lastig, je grenzen opzoeken, maar er niet overheen gaan.

Heel veel beterschap!