Ondergewicht en voeding

Gestart door Dinolaurus, 01 april, 2017, 18:17:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dinolaurus

Hoi iedereen!

Even een situatieschets zodat jullie weten wat er speelt en daarna mijn vraag :)

Ik heb al mijn hele leven ietwat ondergewicht en ben met de pfeiffer nog eens 10kg afgevallen. Ik kreeg er na 2 keelontstekingen een bacteri?le keelinfectie bovenop waardoor ik 3 weken niet goed kon slikken en alleen drinkvoeding binnen kreeg, tot men ein-de-lijk besloot om te starten met antibiotica omdat ik anders opgenomen moest worden. Op het diepste punt was ik 50kg met mijn 1.80m en 20 jaar.  Ik heb de pfeiffer waarschijnlijk al sinds eind Januari sinds ik toen ineens 2x keelontsteking had, met daarna dus de infectie er bovenop.

Ik lees vaak dat je beter op je voeding kunt letten als je goed wilt herstellen van de pfeiffer, minder vet, niet eiwitrijk en etc. Vanwege mijn gewichtsverlies loop ik nu bij een di?tist en die zegt dat ik juist meer vet, vlees en eiwitrijk moet eten, in combinatie met krachttraning om aan te komen in spiermassa. Dit omdat mijn lichaam vet sowieso slecht vasthoudt. Hij had niet zoveel verstand van pfeiffer en ik moest het maar gewoon doen als ik echt wilde aankomen. S?per tegenstrijdig, en ik heb ook aangegeven dat ik mij echt niet energiek genoeg voel voor krachttraning, terwijl ik dit voorheen regelmatig deed.  Ik merk pas dat ik over mijn grens heen ga als ik er al ver overheen ben, en heb er daarna dagen lang last van door meer vermoeidheid, veel slapen en gewoonweg niet zoveel kunnen.

Dus bij deze mijn vraag, heef iemand ervaring met pfeiffer en ondergewicht en wat denken jullie dat ik nu het beste zou kunnen doen?

Alvast bedankt voor de tips!

-Laurens

Wiekspiet

Hey

Heb je last van je lever, milt, darmen?
Als je last van je lever hebt kun je beter zo min mogelijk vetten eten.

Aankomen gaat idd snel met krachttraining, weightgainer en proteinen.. zelf ben ik toen der tijd ook van 60 naar 70 kilo gegaan in een half jaar (ik was ook dun en lang 1.85m)

Maar als je moe bent van pfeiffer.. ook net als ik haha. Kun je kracht training beter op een laag pitje zetten en eerst maar eens kijken wat je wel kan doen!

Je kan ook nutridrink halen, krijgen mensen met ondervoeding ook in het ziekenhuis (zou je dietiste moeten weten)

Dinolaurus

Thanks voor je reactie!

Ik heb last gehad van mijn milt en lever, maar die lijken nu weer normaal te doen. Mijn darmen doen soms nog moeilijk maar t valt mee.

Als ik geen last heb van mijn lever maakt vet eten dus niet zoveel uit voor de vermoeidheid?

Ik vind het idee van weinig energie hebben maar wel krachttraining doen nogal dubbel haha. Ik ben al bekaf als ik een paar uurtjes gezellig klets met vrienden die op bezoek zijn ofzo en ergens heen fietsen gaat niet. Nutridrink kreeg ik toen ik niet kon slikken, dus zo'n proefpakket heb ik al gehad. De dietist had het er wel over dat hij het zou kunnen voorschrijven als ik niet genoeg zou aankomen. Enig idee of dit vergoed wordt vanuit de basisverzekering?


Peetje

Vet eten kun je inderdaad beter vermijden als je leverwaardes niet goed zijn. Heb je daar geen problemen mee, dan kun je rustig wat meer vet eten. Maar dan wel op een gezonde manier. Niet iedere avond een zak chips, maar bijvoorbeeld een scheut slagroom in de koffie ipv melk, roomboter op brood, volle melkproducten gebruiken. Tussendoor een handje noten zorgt ook voor meer calorieen, dubbel beleg op brood, dat soort dingen.

Krachttraining zou ik nog even achterwege laten. Eerst rustig aan opbouwen en bijvoorbeeld een stukje gaan wandelen. Die krachttraining komt later wel weer. Spieren opbouwen is leuk, maar daar verbrand je ook weer calorieen mee.

Succes en beterschap!

Wiekspiet

Als je het nodig hebt om medische redenen dan krijg je het vergoed. Maar dit zou je even moeten navragen.

Met kracht training ga je ook vlugger over je 'vermoeidheidspunt' heen, teminste dat is mijn ervaring met de fysio een maand geleden.. :(
Want je moet iedere keer tot de max gaan, anders kun je net zo goed gewoon lichte training doen maar dan bouw je amper spiermassa op en dus ook geen gewicht.
Ik denk ook dat je beter nog even kan wachten met kracht training tot je een stuk minder vermoeid bent.

Zoals Peetje ook al zegt de wat vettere producten eten/drinken (moest mijn vrouw ook ivm borstvoeding) haha

Peetje

Precies de reden waarom ik die tips ken. :p