ik snap het even niet

Gestart door daantjhuu, 29 februari, 2012, 11:12:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

daantjhuu

zoals de titel al zegt ik snap er even helemaal niks meer van.
vorige week heb ik te horen gekregen dat ik de ziekte van pfeiffer heb.
net werd ik door mijn IBD verpleegkundige gebelt dat ze het bloed nog eens na hadden gekeken en dat blijkt dat ik het gehad heb en het dus niet meer heb maar het zit wel in het bloed.
ze kan ook niet zeggen hoe lang geleden ik pfeiffer heb gehad kan wel jaren terug zijn.
maar wat ik niet snap is waarom ben ik zo moe en waarom ben ik zo duizelig en misselijk als ik mij teveel inspan.
want dat zal beteken dat ik nu dus weer aan het werk moet terwijl ik mij totaal niet lekker voel omdat ik het immers heb gehad en niet meer heb.
en verder waren mijn bloedwaarde's goed dus zover ik weet ook geen vitamine tekort.
dus ik weet het even niet meer wat er nu aan de hand is al geeft mijn lichaam duidelijk aan dat er wel wat aan de hand is.

groetjes Daantjhuu

magnetronnie

Pfeiffer wordt veroorzaakt door een virus, namelijk het Epstein-Barr virus. Vrijwel iedereen komt ergens in zijn leven in aanraking met dit virus, meestal in de jeugd al, maar toch krijgt een heel klein percentage Pfeiffer. De rest krijgt hooguit een griepje of is een dag niet lekker, maar zal nooit weten dat dit kwam door het Epstein-Barr virus.
Zodra je besmet wordt met dit virus gaat je lichaam antistoffen maken, eerst van het type IgM en later van het type IgG. Als bij laboratoriumonderzoek die IgM antistoffen worden aangetroffen, dan heb je op dat moment een actieve besmetting van het virus en in combinatie met je klachten kan een arts dan heel makkelijk tot de conclusie komen dat je inderdaad Pfeiffer hebt. Als er alleen IgG wordt aangetroffen, dan ben je dus ooit in aanraking gekomen met het virus, maar valt niet met zekerheid te zeggen wanneer dat was en of je al van de klachten af had moeten zijn. Daar heb je dus weinig aan. Waarschijnlijk is dit wat de assistent bedoelt, al vind ik het slordig dat dit niet meteen de eerste keer duidelijk is geworden.

Als ik je een advies mag geven, dan zou ik zeggen ga terug naar de MDL-arts of eventueel de huisarts om verder onderzoek te laten doen. De klachten die bij Pfeiffer horen komen bij een groot aantal andere ziektes ook voor, dus het is zeker de moeite waard om het een en ander uit te laten sluiten. Bijvoorbeeld het CMV virus, ook wel eens broertje/zusje van Pfeiffer genoemd, veroorzaakt grotendeels dezelfde klachten. Ook zoiets als overspannen/burnout kan erg lijken op Pfeiffer. Het is erg belangrijk om goed te laten uitzoeken wat je precies hebt, ook als het psychisch blijkt te zijn (want let op, daar zullen ze snel op uitkomen als er lichamelijk niks kan worden gevonden), want alleen dan kun je de juiste behandeling krijgen.

twijfelaar

Terug gaan naar de arts inderdaad, en laat het goed uitzoeken. Vraag kopietjes van de uitslagen mee, soms legt de assistente het niet goed uit, zoals bij mij vaak het geval is geweest.
Je bent dus ook gecontroleerd op vitamines, kijk ook even die uitslagen goed na.
97% van alle mensen heeft antistoffen tegen pfeiffer. Is er ook een compleet bloedbeeld gedaan? Want dan zou je ook moeten kunnen zien of er een ontsteking of infectieziekte aan de hand is, dit kun je zien aan de bezinking (bse) en lymfocyten.


Beterschap!

daantjhuu

hoi,
bedankt voor de reactie's
ze zei wel dat er sprake is van een virus die actief is ze konden alleen niet zeggen waar en wat voor en virus het was.
ondertussen ben ik nu snotverkouden geworden dus dan zou je haast denken dat het een verkoudheids virus is.
maar van een verkoudheidsvirus zou je naar mijn mening niet zo ziek worden(misselijk en gevoel van flauwvallen).
dat je er erg moe van kunt worden ben ik mee eens.
hun advies is uitzieken. over 2 weken terug komen bij de MDL arts.

Peetje

Mijn advies is eigenlijk hetzelfde als van de rest: terug naar de (huis)arts en uitgebreid(er) bloed laten prikken. CMV is al genoemd, maar er heerst momenteel blijkbaar weer van alles, ik ben zelf ook weer ziek geweest en flink misselijk deze keer.
Beterschap!

daantjhuu

hoi allemaal.
ik heb de huisarts aan de telefoon gehad en het blijkt inderdaad CMV te zijn.
nu begint het gevecht met mijn werkgever want die wil dat ik weer aan het werk ga en heeft mij naar de bedrijfsarts gestuurt om te beoordelen waneer ik weer aan het werk kan.
terwijl mijn huisarts rust adviseert en niet te zware lichaamlijke belasting.
nou dat heb ik op het werk zeker omdat ik zwaar werk doe(pakketservice)
we gaan maar kijken hoe dit verloopt al hoop ik wel dat ik nog een poosje thuis mag blijven.

twijfelaar

Hoi hoi,

Vervelend dat je cmv hebt, laat je niet gek maken door je werk, en doe alleen wat je ook echt kan. Anders gaat het allemaal veel langer duren.

Sterkte xxxx

robbert1990

Hoi daantjuh,

Ik herken mezelf helemaal in jouw verhaal! Vanochtend ben ik naar de dokter geweest omdat ik me al geruime tijd ook zo ziek voel en toevallig heb ik in februari nog een uitgebreide bloedtest laten uitvoeren en het zag er allemaal netjes uit behalve dat het eppstein barr virus in mijn bloed was aangetroffen. Volgens de dokter waren het igG antistoffen wat dus zou betekenen dat ik vroeger in aanraking ben geweest met het virus. Ik snapte er dus geen hol van waarom ik toch last had van de (pfeiffer) symptomen... Even voor de duidelijkheid: ik weet niet zeker meer of ik ook getest ben op cmv.

Tijdens mijn doktersbezoek van vanochtend heb ik alles nog eens duidelijk uitgelegd aan de dokter met als resultaat dat ik a.s. Maandag een nieuw uitgebreid bloedonderzoek uit ga voeren en dinsdag moet ik naar het ziekenhuis voor een r?ntgenfoto van mijn bovenbuik aangezien die echt zichtbaar groter is geworden. (en ook een stuk warmer aanvoelt dan de rest van mijn lichaam) dit om te onderzoeken of het evt een vorm van kanker is want daarmee komen ook een aantal symptomen mee overeen.

De dokter wil ook dat ik door blijf gaan bij de psychiater als er uit deze onderzoeken geen nuttige resultaten tevoorschijn komen.

Heeft het bij jou voor enige vorm van geruststelling gezorgd nu je weet dat je cmv hebt?

Groeten,
Robbert