mijn pfeiffer is net begonnen

Gestart door Mira92, 16 augustus, 2010, 20:41:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mira92

Hoi allemaal

ik kwam op dit topic uit dankzij mijn moeder. Ik heb vrijdag te horen gekregen dat ik de ziekte van pfeiffer heb, de dokter heeft verder niet verteld hoelang al, maar ik denk ongeveer 2 weken. Twee weken geleden ben ik namelijk erg uitgeput geraakt bij een kindervakantie week waar ik heb geholpen, en de vrijdag erna ben ik bijna flauwgevallen, en elke dag erna werd de vermoeidheid erger.

Ik loop al maanden (vanaf het moment dat de eindexamens eraan kwamen) met vermoeidheid en klachten rond, die waarschijnlijk met mijn stress voor school en de spanningen thuis te maken hebben (verder niet relevant voor mijn pfeiffer).

Maargoed, vrijdag vertrek ik dus op vakantie met een vriendin naar Spanje, een vakantie die ik in december al heb geboekt. Het enige probleem is nu dat ik afgelopen zaterdag een hele dag (9:00-17:00) heb gewerkt, en daarna z? op was dat ik verder niet veel meer heb kunnen doen. Vanmiddag heb ik naar mijn werk gebeld om mij ziek te melden, want de afgelopen dagen is mijn temperatuur steeds hoger geworden en ik word sneller vermoeid bij de kleine dingen die ik doe, zoals een trap oplopen. En op mijn werk zeiden ze dat als ik me de komende 2 dagen ziekmeld, ik in de ziektewet zit en dus toestemming moet vragen om op vakantie te mogen... Ik heb een idee dat ze me op het werk niet helemaal geloven, aangezien ik dus al langer lichamelijke klachten heb (Overigens meld ik me nooit ziek, misschien 2 keer in de 3 jaar dat ik er werk). Ik heb nogal snel het gevoel dat ik anderen teleurstel, of mezelf aanstel. Maar nu ik deze verhalen lees en weet dat ik goed moet rusten omdat het anders maanden langer kan duren voordat ik hersteld ben, twijfel ik nu heel erg of ik woensdag ook wel ziek thuis moet blijven. ik zit eraan te denken om een halve dag te werken. Deels omdat ik dan ook geen toestemming hoef te vragen om op vakantie te mogen en deels omdat ik denk dat ze me op het werk niet geloven.

Maar nu de vraag aan jullie of jullie dit een goed idee vinden, of dat jullie zeggen dat ik beter niet eens op vakantie kan gaan (wel even een toelichting: ik ben niet iemand die van uitgaan houdt, en alcohol drink ik eigenlijk nooit) dus ik weet niet of deze vakantie me echt zo erg gaat uitputten als ze op het werk zeggen, want ja als ik niet kan werken, kan ik eigenljk ook niet op vakantie gaan..
Dat is dus het probleem waar ik mee zit.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groetjes Mira

Peetje

Om met het laatste te beginnen, als je je tijdens die vakantie rustig kunt houden, kan het waarschijnlijk niet zo veel kwaad. Een zonvakantie zonder al te veel activiteit, zou moeten kunnen. Ik heb 2 jaar geleden aan de arbo advies gevraagd over mijn vakantie en die had toen geen bezwaar tegen 2 weekjes all in aan het strand. Een hele dag werken is tenslotte iets heel anders dan lekker op het stand of bij het zwembad liggen.
Vakantie is tenslotte bedoeld om uit te rusten van het werken. ;)

Wat je werk betreft, er is inmiddels vastgesteld dat je Pfeiffer hebt. Als ze dat niet geloven, kun je de dokter misschien een briefje laten schrijven.
Of je wel of niet kunt gaan werken, kun je eigenlijk alleeen maar zelf bepalen. Van helemaal niks doen, ga je je alleen maar rotter voelen, maar of je een halve dag kunt werken, kan ik natuurlijk niet beoordelen.
De ziektewet waar ze het over hebben, bestaat in die vorm al jaren niet meer. Als je ziek wordt, moet je werkgever 2 jaar lang je salaris doorbetalen. De oude ziektewet hield in, dat je werkgever bij het UWV (toen nog GAK) meldde dat jij ziek was en dan werd jouw salaris vergoed. Dat gebeurt nu alleen nog maar bij bijvoorbeeld zwangerschapsverlof en uitzendkrachten en niet als iemand 'gewoon' ziek is. Vakantie kunnen ze je alleen weigeren als er zwaarwegende argumenten zijn. Jij hebt echter al lang toestemming gekregen voor je vakantie, dus dat is hier eigenlijk niet van toepassing.
Geef maar een gil als ik de sites op moet zoeken waar dat soort info op staat zodat je het uit zou kunnen printen. :)

Heel veel beterschap en hopelijk een fijne vakantie. :)

Mira92

oke, bedankt voor je reactie!

Ik ben vanmorgen even naar het werk gefietst, en daar met een collega gesproken die over de planning gaat, ik heb beslotenmorgenmiddag te gaan werken, dan kon zij me beter melden en was het qua vakantie helemaal in orde, en ik heb de afspraak dat ik op mijn gemak mag doen en als het niet gaat dat ik dan naar huis mag. Ik heb ze verteld dat ik nu in de beginfase zit en dat ik er na mijn vakantie (hopelijk) minder last van heb, lagere temperatuur, minder hoofdpijn, minder flauwvallen en dergelijk..

maargoed, bedankt in ieder geval!!

x

MisterX2

Hoi Mira,

Vervelend dat je pfeiffer hebt!

Zoals Peetje hierboven al schreef, kan het idd geen enkel kwaad om op een rustgevende vakantie te gaan. Als je er een beetje rekening mee houd dat je gewoon  je slaap moet nemen en en je rust, kan het denk ik geen kwaad.
Let wel een beetje op de besmettingsgevaar, kwa uit glazen laten drinken en misschien zoenen.

Persoonlijk zou ik niet te veel over je werk nadenken, als je ziek bent ben je ziek. En idd als je er maar tegen blijft vechten kan het veel langer duren. Vooral als je al koorts hebt, dan moet je echt even kalm aan doen. Ik dacht n.l. precies zoals jou, en dan kan het wat langer duren als gebruikelijk.
Geniet in ieder geval van je vakantie, en hopleijk is het wat beter als je terug komt!


Mira92

ach ja, vandaag toch maar gewerkt, morgen nog een dagje uitrusten en overmorgen lekker naar spanje.
qua zoenen hoef ik niet uit te kijken, ik heb een hele lieve vriend waar ik trouw aan ben haha en ik drink nooit uit een ander glas, want dat vind ik gewoon vies (A).. Spanje wordt aan het strand liggen en weinig uitgaan, dus uitrusten komt helemaal goed!!

bedankt voor de reacties!!

Raket

Ten eerste: heeft je vriend ooit Pfeiffer gehad? Zo niet, dan is er een kans dat je hem besmet met bijvoorbeeld zoenen.

Ten tweede: Praat met je huisarts, ook over je werk en je vakantie. Vraag om advies, daar zijn ze voor!

Maar wat je ook doet, laat je niet gek maken, het gaat namelijk om jouw gezondheid. Pfeiffer is een ziekte waarvan vermoeidheid een belangrijk symptoom is, dus in dit geval: moe = ziek. Het gaat om jouw gezondheid, breng die geen schade toe door je onder druk te laten zetten. Schuldig hoef je je al helemaal niet te voelen, al zijn er wel meer Pfeiffer-patienten die last hebben van een schuldgevoel en daardoor meer gaan doen dan ze aankunnen. Doe dat niet!
Ga op vakantie lekker in de zon liggen, neem geen alcohol maar een lekker vruchtendrankje, ga op tijd naar bed en laat je neit verleiden tot late of vermoeiende uitjes. Dit moet een luie vakantie worden voor jou!

Veel beterschap!