ik voel me rot

Gestart door Jillxx, 19 mei, 2010, 19:33:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jillxx

Ik heb al heel lang de ziekte van Pfeiffer (zo'n 9 maanden!), ik ben heel moe, duizelig, heb ontiegelijk veel hoofdpijn en gaap heel veel. Ik krijg door dat vele ge-gaap heel veel vervelende reacties, ik ben daar dan ook vaak overstuur van. Niet zozeer van klasgenoten, maar van volwassen mensen in mijn omgeving.. Ik heb weer bloedonderzoek gehad en daar kwam uit dat ik herstellende was van Pfeiffer, maar de klachten blijven maar aanhouden! Ik heb ook echt het idee dat niemand mij begrijpt, vrienden laten me in de steek en ik ben daar ook heel verdrietig door. Ik ben ook heel bang dat ik CVS heb, mede omdat het al zoo lang duurt. Ik baal zo ontzettend, want ik kan ook niet met vrienden stappen en op vakantie! Ik ben enorm verdrietig en lig eigenlijk normaal al om 19 uur op mijn bed!
Ik kan er ook echt niet tegen dat ik zowat niet meer naar school kan, want ik ben een heel harde werker en doe echt enorm veel voor school (zit in vwo5).
Heeft iemand tips?

Peetje

Ik heb helaas maar 1 tip en dat is rust houden, hoe moeilijk dat ook is. Die hoofdpijn en duizeligheid zijn tekenen dat je toch nog te veel doet.
Bloeduitslagen zeggen weinig over de ernst van je klachten. Het kan uit je bloed zijn, terwijl je nog flink wat klachten hebt.
Herstellen van Pfeiffer kan makkelijk 6 maanden tot een jaar duren, al zijn er ook mensen die er na 2 of 3 maanden al vanaf zijn. CVS heb je pas als je langer dan 6 maanden onverklaarde vermoeidheidsklachten (plus nog een aantal andere klachten) hebt. Dat is bij jou niet het geval, jij bent nog herstellende van Pfeiffer.

Het is enorm frustrerend als je al zo lang niet meer kunt doen wat je wilt doen, maar hoe moeilijk het ook is, prbeer toch voldoende te rusten, dan heb je de meeste kans dat je er snel van af bent.
Heel veel beterschap! :)

Jillxx

Ik weet dat ik meer rust moet nemen, maar dat kan ik gewoon echt niet! Als ik op school ben schijn ik volgens mijn klasgenoten de hele tijd te trillen en te gapen (dat merk ik natuurlijk zelf ook wel..), ik heb ook vaak koorts..

Peetje

Kan niet? Wat is het erste wat er kan gebeuren als jij meer rust neemt? Waarschijnlijk dat je het schooljaar over moet doen, maar is dat het werkelijk waard als je gezondheid daar zo onder moet lijden?
De meivakantie is net voorbij, daarin had je flink wat rust kunnen nemen. Heeft dat geholpen?

Jillxx

Ik neem wel rust, maar dat lijkt wel niet meer te helpen! Als ik rust heb genomen, voel ik me nog ontiegelijk moe en slap. Ik ben zo eigenwijs geweest om door te gaan met school, terwijl veel mensen mij dat hebben afgeraden, ik sta er goed voor en het jaar is bijna om. Ik vind het zo jammer om te moeten stoppen. Maar ja vandaag was de hoofdpijn wel heel erg, omdat ik allemaal toetsen moet maken en leren.

Peetje

Op zich herken ik dat wel. Als ik ergens mee bezig ben, dan lijkt het wel te gaan, maar de ergste vermoeidheid komt pas 1 of 2 dagen later. Op het moment zelf merk ik dan wel dat ik hoofdpijn krijg enzo, maar echt dat slappe komt pas later. Zo had ik het eergisteren (woensdag) behoorlijk druk gehad en ik denk dat ik morgen ook nog wel nodig zal hebben om daarvan te herstellen.
Ik begrijp wel heel goed dat je door wil gaan met school. Je werkt er zo hard voor en dan lijkt het net alsof je opgeeft, wat waarschijnlijk wel het laatste is wat je wilt.
Het schooljaar is nu inderdaad bijna voorbij. Nog ruim een maand, denk ik? Je weet zelf het beste hoe je je voelt en of je nog door kunt gaan tot de zomervakantie. Ik ben ook zo eigenwijs geweest om door te gaan met werken tot ik er bijna bij neerviel, iets wat ik achteraf eigenlijk niet had moeten doen. Maar ja, dat is achteraf gepraat en dat helpt neit meer.
Misschien kun je met school iets regelen dat je een aantal toetsen op een later tijdstip mag maken, zodat je wat meer rust krijgt?

ieriep

Ik zit in 5 havo en heb al vanaf de zomervakantie Pfeiffer. (12 augustus)
Bij mij op school was het qua toetsen zo geregeld dat ik alleen de PTA/SE-toetsen hoefde te maken. Ook maakte ik ze allemaal 's ochtends (voor het 5e uur/12 uur), daarna slaap/rust ik.
Als ik meerdere toetsen op een dag had maakte ik ze eerder of later.
Mijn school is dus erg behulpzaam geweest hierin. Op dit moment maak ik examens.
Met lessen ben ik het hele jaar 8 uur per week naar school gegaan.
Hoeveel uur ga jij naar school?
Het is inderdaad belangrijk om ook je rust te nemen. Ondanks mijn Pfeiffer heb ik hard voor school gewerkt, anders had ik nu nooit mijn examens kunnen doen. Maar hierin moest ik ook geremd worden. Soms kan je gewoon niet meer.

funest

nog even wat toe te voegen: Als je alleen maar doorgaat, en je rust niet (voldoende) neemt, duurt het alleen maar langer voor je beter bent. De ziekte van Pfeiffer is een uitlokkende factor voor het Chronisch Vermoeidheids Syndroom (CVS). Probeer school even een poosje te vergeten. Wat Peetje al zegt: Je gezondheid gaat voor.
Ik ging alleen naar school als ik voelde dat het net ging, anders bleef ik thuis. Dat mocht van school, en van thuis. 
Overigens had ik er na 9 maanden ook nag heel erg last van, maar na een jaar en 3 maanden was het gewoon helemaal over. Hoeft natuurlijk niet voor jou te gelden, maar hou het nog even vol.(:

Jillxx

Ieriep dan heb je echt mazzel! Ik moet alle toetsen doen  :-[, dus er staat veel druk. Maar school is wel zo genegen om mij dan op andere momenten de toetsen te laten afnemen. Ik ga ong. elke dag 4 a 5 uur naar school.
Ik heb ook altijd hoofdpijn en ben ook echt altijd moe, het wordt alleen erger als ik meer doe.. Ik ben ook echt heel bang dat ik CVS heb, ik liep nml. al een hele tijd met die klachten (sinds vorig jaar) en de dokter dacht nooit aan pfeiffer, totdat ik erachter moest komen dat een jongen met wie ik heb gezoend pfeiffer had! Mijn wereld stortte in toen ik hoorde dat ik het had, omdat ik de hele tijd door ben gegaan met school (en ik werk behoorlijk hard). Ik ben ook echt bang dat ik daardoor al zo lang met pfeiffer loop. Mijn klachten worden in tegenstelling tot sommigen anderen op dit forum gelukkig wel serieus genomen, maar mijn vrienden laten mij in de steek en dat vind ik ook heeel erg!
Succes met je examens trouwens Ieriep ik ga voor je duimen!

Jillxx

Ik val ook echt op de raarste plekken in slaap.. boven mn huiswerk, op school ect.
De hoofdpijn lijkt ook alleen maar toe te nemen  :-[ :-[

Peetje

Dat is helaas waarschijnlijk echt een teken dat je toch te veel doet. Ik hoop dat je het volhoudt tot het einde van het schooljaar.