Hoofdmenu

nieuw hier

Gestart door DS, 06 juni, 2008, 10:33:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DS

Hallo allemaal,

ik ben een vrouw van 36 en heb het cmv-virus onder de leden. Uit het bloedonderzoek bleek ook dat ik de ziekte van Pfeiffer heb gehad, maar ik weet niet hoelang geleden. Al kan ik mij daar wel enig idee over vormen, ik schat zelf ongeveer 6 tot 8 maanden geleden.

Mijn klachten:  moe, pijn in milt en lever, als ik buiten loop voel ik me wazig/afwezig in mijn hoofd (alsof ik net wakker wordt uit een hele diepe slaap), mijn ribbenkast voelt alsof ie te klein is om alles te herbergen wat daar in hoort. Afgelopen week kwam daar pijn in mijn borstbeen en hartstreek bij, dat bleek maagzuur te wezen. Nooit geweten dat dat zo zeer kan doen zonder dat je het zuur voelt branden. Als ik teveel heb gedaan aan lichamelijke beweging krijg ik diarree.

Ik zit nu 3 weken thuis en heb het geluk dat mijn werkgever (tot nu toe dan) erg begripvol is.
De verveling begint wel een beetje toe te slaan nu. Maar ik besef gelukkig wel dat er veel ergere dingen zijn dan dit. Dus we blijven positief. Verder ben ik na een tip van mijn moeder eens op internet gaan zoeken naar de werking van het aminozuur lysine. Dat zou een virusremmende werking hebben. Ik ga mijn bevindingen posten onder "Algemeen".

groeten,
DS

Yvonne Bijma

#1
Hallo,

Ik las dat jij ook nadat je eerst de ziekte van Pfeiffer had doorlopen nu CMV hebt.
Datzelfde is er met mij aan de hand.
Ik ben een vrouw van 47 jaar en heb in 2006 Pfeiffer doorlopen. Nu komt er een lichte verhoging van CMV uit de bloedtesten.
Mijn klachten zijn;
algehele malaise, buikkrampen, diarree, misselijk, soms overgeven, geen eetlust, gewichtsverlies ( 9 kilo), moeheid, veel slapen, futloosheid en concentratieproblemen, duizelig en trillerig, koortsaanvallen- warm en dan weer koud, lijkt wel of het lichaam de temperatuur niet kan vasthouden.

Ik ben dit jaar al zes keer ziek geweest met bovenstaande klachten. Faeces onderzoek levert niets op. Endoscopie laat alleen maar mooie schone darmen zien. Uit de bloedtest, de 2e op mijn verzoek uitgebreid met Pfeiffer en CMV komt dus nu CMV.
Echter ik kan me niet voorstellen dat al mijn klachten veroorzaakt worden door CMV. Van internet wordt ik ook niet veel wijzer. Zelf mijn huisarts weet zich geen raad met mij.


Groeten en beterschap, Yvonne

DS

Hi Yvonne,

eerlijk gezegd denk ik wel dat je klachten van CMV kunnen komen. Maar ik ben geen arts en als je er niet gerust op bent, ga dan gewoon terug naar je huisarts.
En er staat inderdaad bar weinig op internet, maar het helpt als je ook zoekt op de termen "cytomegalie" of "cytomegalo".

Ik zal even mijn eerste zin toelichten: het orgaan wat het meest lijdt onder een herpes-virus (waar CMV onder valt) is je lever. Je lever is ook een heel belangrijk orgaan, zonder kun je niet leven. Ik ben ervan overtuigd dat er een wisselwerking is tussen de klachten. De 1 is het gevolg van een ander en tegelijk de oorzaak van weer iets anders.

Ik heb maanden gedacht dat mijn klachten 'tussen mijn oren' zaten. Het kon niet anders dan stress zijn, want ook bij mij was niets te vinden. En tja, redenen voor stress had ik genoeg (ik had een posttraumatisch stress syndroom, oftewel ptts). Nu ben ik altijd in de veronderstelling geweest dat stress in beginsel een puur psychische aandoening is. Uit eigen ervaring weet ik echter heel goed dat stress letterlijk in je lijf gaat zitten. Rugpijn, hoofdpijn, darmen van slag, maagzuur, vermoeidheid en ga zo maar door. Dus lichamelijke uitingen van een probleem wat tussen de oren speelt. Logischerwijs dacht ik dan ook dat als ik de psychische oorzaken kon wegnemen, dat mijn lichaam zou genezen. Maar hoe doe je dat? Ja, naar de psycholoog. Dat heeft voor een deel wel geholpen. Door mijn ptts heb ik geleerd dat je verstand en je gevoel compleet langs elkaar kunnen leven. Hoe is het mogelijk dat je met je verstand iets prima kunt beredeneren en relativeren maar dat je gevoel daar compleet niet in meegaat?

Maar op een gegeven moment was ik toch van mening dat de psychische oorzaken een beetje schaars werden. Het kon gewoon niet meer de aanleiding zijn van mijn malaise. Toen de CMV werd vastgesteld was ik dus best wel opgelucht. Nu ben ik dus iemand die dan ook meteen van binnen en van buiten wil weten wat dat inhoudt, CMV. Dus op internet heb ik uitgezocht wat de werking van de lever omvat en wat er gebeurt als het niet goed werkt. Veel van onze klachten lijken kettingreacties.

Mijn levensfilosofie is de volgende: ik ben ervan overtuigd dat alles wat er gebeurt een reden heeft. Ook al begrijp ik hetzelf niet, er moet iemand zijn die er lering uittrekt. Na 3 weken thuiszitten heb ik denk ik voor mezelf die reden gevonden. Nu ik me niet meer in mijn werk kan begraven, en ik wel een beetje ben uitgepuzzled (letterlijk bedoel ik, heb al 3 x 1000 stukjes in elkaar gelegd), kwam ik toch weer terecht tussen mijn oren. Uiteindelijk leidde mijn zoektocht mij naar een boek:
Uw brein als medicijn, van Dr. David Servan-Schreiber
Hij legt precies uit hoe je je emoties met je lichaam kunt be?nvloeden. Dat klonk mij als de omgekeerde wereld! Ja ik had ook heus wel eens gehoord dat meditatie goed is voor lichaam en geest, maar ik hou niet zo van 'dat zweverige'. Ik heb een verklaring nodig, ik wil weten hoe het werkt, waarom het werkt!
In dit boek wordt uitgelegd dat de hersenen uit 2 delen bestaan: het emotionele brein en het verstandelijke brein. En waarom het zo moeilijk is om die 2 met elkaar te laten communiceren. En dat er een wisselwerking is tussen je lichaam en geest, die ontregelt raakt als dat niet lukt. Maar dit boek leert je hoe. Het is wetenschappelijk onderlegt en bewezen. Geen hocus pocus of vaag gedoe. Zo is het en niet anders.. Het is het meest nuttige boek dat ik ooit gelezen heb.

Zelfs al blijken je klachten nog andere oorzaken te hebben dan de CMV (wat ik niet hoop voor je), ik raad je aan dit boek te lezen, kun je lekker het nuttige met het onaangenaame verenigen. Het leert je om te gaan met grote en kleine zorgen op een simpele manier.
Je kunt het bijv. bestellen bij bol.com (22,50 euro en 1,90 verzendkosten, mag met acc.giro), lekker makkelijk hoef je de deur niet uit! (nee ik heb geen aandelen daar hihi).

Mocht je nog wat van gedachten willen wisselen, je weet me te vinden.

groeten en ook heel veel beterschap,
DS

Yvonne Bijma

#3
Hallo DS,

Dank je voor je uitgebreide antwoord.
Afgelopen maandag weer naar de huisarts geweest, (een vervanger van mijn eigen huisarts by the way). Ik ga opnieuw een ontlastingonderzoek doen (nakijken op evt parasieten) en opnieuw bloedprikken om te kijken of de CMV-waarden gedaald of gezakt zijn of dat er sprake is van een oude infectie.

Ik voel hetzelfde wat jij schrijft over "tussen de oren". Ik heb ook altijd gauw het gevoel dat ik het zelf wel zal veroorzaken al die klachten. Ook reden genoeg om te denken dat stress de oorzaak kan zijn. Heb ook te maken met een PTTS, jaren aan de seroxat geweest, psycholoog gelopen, die ik trouwens gemakkelijk in mijn zak kan steken qua intellect, dus daar niets aan gehad.
Mijn medische geschiedenis is zo langzamerhand een heel boekwerk, diverse complicaties bij de zwangerschap en geboorten van mijn kinderen, herseninfact in 1985, cysten in mijn borsten, PDS, ziekte van pfeiffer en ga zo maar door. Durf bijna niet meer bij de huisarts aan te kloppen, want er is altijd wel wat.

Zal het boek wat je aanraadde gaan bestellen. Lijkt me wel wat. Zal altijd wel wat toevoegen aan mijn kennis, alhoewel ik al heel wat heb gelezen.

Nogmaals bedankt.
Als ik de uitslagen binnen heb, stuur ik wel weer een bericht.

Gr, Yvonne

PS: indien je wilt weten met wie je mailt, mijn profiel staat op hyves.

DS

Hi Yvonne,

jeetje, wat een geschiedenis. Ja en 9 kilo afvallen is best verontrustend. Het gekke is, sinds ik thuis zit (4 weken nu) ben ik ook 2 kilo afgevallen. Dat komt ongetwijfeld omdat ik ook totaal geen eetlust heb. Maar ik blijf het wat gek vinden, want ik doe dus echt geen ene malle moer de hele dag. Eigenlijk ben ik er wel blij mee, want als het om gezondheidsredenen gaat, mag er in totaal wel 15 kg af.

Door dat boek kwam ik op internet terecht bij het autonome zenuwstelsel. Dat bestaat uit 2 delen: (ortho)sympatische zenuwstelsel en het parasympathische zenuwstelsel.
De eerste zorgt voor de actie, de tweede voor de rust en herstel. Er kan er maar 1 van de twee actief zijn en ze horen elkaar in evenwicht te houden. Maar zelfs als je denkt dat je ontspannen bent is er maar een fractie van een negatieve gedachte nodig om het sympathische zenuwstelsel te activeren.
In onderstaand artikel wordt beweerd dat de meeste mensen een overbelast sympathisch zenuwstelsel hebben. Het is vaker aan het werk dan het parasympathische deel en het evenwicht is zoek.

http://www.pieterlangedijk.info/dutch/autonoom.htm

Het is een heel stuk om te lezen, maar ik vond het wel de moeite waard. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat dit de sleutel is tot een betere gezondheid..
Ik denk erover om van huisarts te veranderen. Hier in de buurt zit een arts die natuurgeneeskunde beoefent naast of geintegreerd in haar gewone huisarts praktijk. Ze doet ook aan acu punctuur. Maar ik moet nog even naar het idee toe groeien voordat ik actie onderneem.

By the way, ik heb precies 1 EMDR sessie gehad voor die ptts. Ik vond het vreselijk, bruut gewoon, maar het heeft wel geholpen. EMDR wordt ook in het boek besproken overigens.

Ik hoop voor je dat ze een beetje opschieten met die uitslagen.

groeten,
Danielle

Yvonne Bijma

Hoi Danielle,

Even een update. Ik ben net gebeld omtrent de uitslagen van mijn bloedtest.
De CMV waarde is iets gedaald. Was de eerste prik rond de 600 nu rond de 500. Ik begrijp dat dit nog een lichte verhoging is. Achteraf gezien had ik graag ook een bloedtest gedaan, die keren dat ik me op m'n slechts voelde, maar helaas daar dacht toen niemand aan.
Weet jij wat een normale waarde is?

Mijn klachten zijn ook iets milder. Daarentegen hou ik me momenteel ook gigantisch rustig. Doe bijna niets. 's Ochtends in ieder geval niets, hang de hele ochtend voor de tv of achter de computer. Rond de klok van 12.00 ga ik douchen en aankleden. 's Middags doe ik dan nog wat in het huishouden of met mijn kinderen. s Avonds ook rustig voor de tv. Een enkele keer heb ik 's avonds nog een vergadering waar ik niet onderuit kan en dan moet ik de volgende dag weer boeten, om het zo maar te zeggen.

Hoe is het verder met jou?

Gr, Yvonne

DS

ja, die 'relaxte' dagindeling ken ik ook. En zolang ik me rustig hou, voel ik me ook niet echt slecht. Maar als dan boodschappen gedaan heb ofzo, ben ik bekaf.

Ik heb geen idee wat die waardes zouden moeten zijn, ik weet die van mij ook niet.
Toen ik me echt ziek voelde ben ik geprikt voor de cmv maar ook voor mijn leverwaarden, want die waren 4 weken daarvoor te hoog. Tegen alle verwachtingen in waren mijn leverwaarden weer normaal, terwijl het virus wel actief was. En ik dacht, mijn lever doet zo zeer, die waarden zijn vast omhoog gegaan... maar niet dus.

Sinds een paar dagen slik ik spirulina en chlorella, dat zijn algen met supervoedingswaarden en er worden zo ongeveer wonderen aan toe geschreven.
Wat me meteen opviel, is dat mijn darmen een stuk rustiger zijn geworden!
voor info:
http://gezondheid.infoblog.be/1366/chlorella_wat_weten_we
http://www.chlorellafactor.com/
voor als je niks te doen hebt, hihi..

groeten,
Danielle



Yvonne Bijma

Hoi Danielle,

Vandaag weer de hele dag op bed gelegen. Gisteren ongesteld geworden (na 19 dagen!, wees blij dat je nog niet in de overgang zit ;D), dus vandaag weer een terugslag. Mijn lichaam is dan dus weer met andere zaken bezig dan het gevecht tegen de CMV.

Mijn darmen waren wel rustig, nu dus even niet!, door gebruik van Probiotica en Tannicide-pillen. Deze gebruik ik reeds een tijdje ook ivm mijn PDS klachten.

Ik las dat jij je beter voelt de laatste tijd, dat je denkt binnenkort weer aan het werk te kunnen. Fijn, zeg!

Alle goeds toegewenst,
Yvonne

DS

Hi Yvonne,

ja, je lijf kan veel en ook veel tegelijk, maar soms houdt het even op.

het verschil tussen hoe ik me een week geleden voelde en nu, heb ik echt aan die spirulina en chlorella te danken. Ik kan bijna niet geloven dat ik vorige week maandag naar mijn werk ben gereden en daarna bekaf was. Mijn collega's zagen ook echt aan me dat ik ziek was. Afgelopen weekend heb ik een vriendin bezocht en ben een dagje bij mijn moeder geweest. Dat was wel teveel van het goede maar ik voelde me toch niet zo beroerd als vorige week. Ik ben inderdaad van plan om volgende week 2 of 3 middagen te gaan werken. Eens zien hoe dat uitpakt...

Ik hoop dat je gauw weer een beetje opknapt en dat je hele lijf een beetje bijkomt als die #@%-overgang voorbij is!
groeten,
Danielle